پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
چین در حرکتی که نمایش قدرت این کشور در برابر آمریکا و ژاپن محسوب می شود، «لیائونینگ» تنها ناو هواپیمابر خود را به منظور انجام رزمایش دریایی راهی غرب اقیانوس آرام کرد.
شعار سال:

حضور این ناو در غرب اقیانوس آرام پس از آن صورت می گیرد که اوخر آذر ماه سالجاری نیز یکسری رزمایش های مربوط به پرواز جنگنده ها، مانور ترمیمی و رزمایش های هوایی در خلیج «بوهای» در شمال چین توسط ناو مزبور صورت گرفته بود اما این نخستین بار است که این ناو در آب‌های دور از سواحل چین به انجام تمرینات نظامی مبادرت می کند.
وزارت دفاع چین با صدور بیانیه ای حضور لیائونینگ در غرب اقیانوس آرام را ادامه رزمایش های نیروی دریایی و هوایی این کشور و در راستای افزایش توان نظامی عنوان کرده است.
در این بیانیه گفته نشده که رزمایش های دیگر در چه منطقه ای برگزار خواهد شد اما عبارت «از طریق دریاها» که وزارت دفاع چین استفاده کرده گمانه زنی ها در رسانه های چین را برانگیخته که گفته اند کشتی های جنگی چین به زودی عازم آب های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و شرقی خواهند شد.
«لیائونینگ» که تنها ناو هواپیمابر کشور چین محسوب می شود بر اساس ناو هواپیمابر سنگین «واریاگ» اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده است که در سال 1998 از اوکراین خریداری شد.
حضور ناو هواپیمابر چین در غرب اقیانوس آرام پس از آن صورت می گیرد که اخیرا میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا و چین تنش های لفظی شدیدی صورت گرفته است و به باور کارشناسان نظامی، چنین حضوری می تواند نشان دهنده بازوی قدرت نظامی چین به آمریکا در منطقه در شرایط کنونی باشد.
گزارش ها حاکیست که این شناور غول پیکر 60 تنی را 8 کشتی از جمله 3 ناوشکن همراهی می کنند که از نزدیکی جزایر مورد مناقشه چین با تایوان و ژاپن عبور کرده است.
تنش میان آمریکا و چین اخیرا زمانی تشدید شد که ترامپ بدون اطلاع پکن در تماسی تلفنی با «تسای اینگ ون» رئیس اجرایی جزیره تایوان گفت وگو کرد که خشم مقامات چین را برانگیخت.
او در این گفت وگو و در اظهاراتی جنجالی گفت که آمریکا ملزم به ادامه سیاست «چین واحد» که تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند، نیست.
این در حالیست که نیروهای دریایی ارتش چین نیز اواخر ماه گذشته (آذر ماه سالجاری) یک فروند زیردریایی بدون سرنشین آمریکا را در دریای جنوبی توقیف کرده بودند.
یکی دیگر از دلایل حضور ناو هواپیمابر چین در غرب اقیانوس آرام و در اطراف دریای شرقی مربوط به تحرکات نظامی ژاپن است، بویژه که توکیو به تازگی اعلام کرد قصد دارد شمار نیروها، گشتی‎های دریایی و ناوهای خود را در اطراف جزایر مورد منازعه با چین در این دریا افزایش دهد.
این تصمیم در جلسه ای که اخیرا با حضور شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با دیگر مقامات کشور ژاپن برگزار شد اتخاذ گردید و آنان تصمیم گرفته اند شمار گشتی ها و شناورهای دریایی خود را افزایش داده و 200 نیروی دیگر هم به این منطقه اعزام کنند.
ژاپنی ها مدعی هستند که جزایر «سنکاکو» در دریای شرقی که چین آن را «دیائویو» می نامد، متعلق به آنهاست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 6 دی 1395، کدمطلب: 82361155 www.irna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین