پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
3 ماه و چند روز از سال ۹۴ گذشته است و مردم تهران بیش از یک ماه هوای ناسالم را تنفس کرده‌اند، این در حالی است که روز به روز آسیب‌های مردم از ناسالم بودن هوا بیشتر می‌شود و مدیران هم انگار خود را به خواب غفلت زده‌اند.

3 ماه و چند روز از سال 94 گذشته است و مردم تهران بیش از یک ماه هوای ناسالم را تنفس کرده‌اند. این در حالی است که روز به روز آسیب‌های مردم از ناسالم بودن هوا بیشتر می‌شود و مدیران هم انگار خود را به خواب‌غفلت زده‌اند.

*پایتخت‌نشینان ایران

در کنار امکانات زیادی که در اختیار دارند همیشه با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. ریه‌های تهرانی‌ها به آلودگی و ذرات معلق عادت کرده است. پایتخت‌نشینان این روزها کمتر هوای پاک و سالم گیر می‌آورند و شاید برای نسل بعدی دیدن یک روز پاک آرزو باشد.

چندسالی است که تهران با این معضل درگیر است و هر مدیری که بر سر کار می‌آید تقصیر را گردن مدیر قبلی می‌اندازد و در عمل کار مفیدی انجام نمی‌دهد.

* سیاسی‌کاری جایگزین برنامه‌های عملی

زمانی که مدیری به دلیل سیاسی‌کاری و پرداختن به فعالیت‌های دیگر غیر از وظیفه‌اش نتواند راه به جایی ببرد در نهایت می‌گوید مردم با ریزگردها کنار بیایند یا تهرانی‌ها برای نجات جان خود پایتخت را ترک کنند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور در اوایل سال جاری با افتخار در برنامه مبارزه با آسم اعلام کرد در سال 93 نسبت به سال گذشته تعداد روزهای سالم 44 روز افزایش یافته است.

وی یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا را تولید بنزین پتروشیمی توسط دولت گذشته عنوان کرد اما حال باید پرسید چرا با حذف بنزین پتروشیمی و واردات بی‌رویه بنزین به کشور هنوز هوای تهران سالم نشده است.

همچنین ابتکار در واکنش به اعلام نظر کمیسیون اصل 90 مجلس که گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست را مبنی بر آلوده بودن بنزین‌های پتروشیمی مردود دانست، گفت: ما در سال گذشته 44 روز بیشتر هوای سالم داشتیم و داریم پیش‌ می‌رویم و مجلسی‌ها نظرشان را می‌گویند.

* جابه‌جایی شاخص‌های کیفیت هوا

یکی از دلایل آلودگی هوا وجود بیش از اندازه ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، استاندارد روزانه ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون باید 10 میکروگرم در هر مترمکعب هوای آزاد باشد تا هوای آن منطقه پاک تلقی شود.

این در شرایطی است که شاخص کیفیت هوا در تهران را تا 50 میکروگرم به عنوان شاخص پاک بودن هوا قرار داده‌اند و با چنین حسابی همان 10روز هوای پاک در 3 ماه ابتدایی سال 94 هم پاک نبوده است. روز دوم تیرماه امسال هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران آمار تعداد روزهای پاک، سالم و ناسالم تهران در 3 ماه ابتدایی سال 94 را عنوان کرد و گفت: 10 روز هوای پاک، 62 روز هوای سالم و 22 روز هوای ناسالم در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد به ثبت رسیده است.

* هنوز هوا ناسالم است

با وجود اینکه گردوغبار از تهران عبور کرد و بنزین‌های پتروشیمی هم حذف شد باز هم هوای تهران سالم نشد. نکته اساسی و قابل تامل اینجاست که هم‌اکنون بیش از 3 ماه از سال 94 را پشت سر گذاشته‌ایم و پایتخت‌نشینان یک ماه کامل هوای ناسالم تنفس کرده‌اند یعنی یک‌سوم سال 94 گردوغبار و آلودگی هوا در ریه‌های تهرانی‌ها رخنه کرده است.

این در حالی است که شهرهای جنوبی کشورمان وضعیت وخیم‌تر و به مراتب بدتری نسبت به پایتخت دارند. به گونه‌ای که زابل در شمال سیستان و بلوچستان در این روزها بارها و بارها شاهد توفان‌های شدید گرد و خاک بود که موجب خسارات فراوانی شد.

همچنین از اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری بیشتر نقاط کشور غبارآلود گزارش شد و مدیران امر انگار خود را به خواب‌غفلت زده‌اند و روز به روز سیاسی‌کاری‌ها برای به دست آوردن کرسی‌های مجلس بیشتر می‌شود.

* افزایش 3/2 برابری آلودگی هوای پایتخت

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران از افزایش 3/2 برابری آلودگی هوای تهران در سال 94 خبر داد. به گزارش «وطن‌امروز»، علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، تهران 30 روز هوای ناسالم داشته است در صورتی که در مدت مشابه سال 93 فقط 13 روز هوای ناسالم را تهرانی‌ها تجربه کرده‌اند. وی با بیان اینکه هوای تهران با افزایش 3/2 برابری آلودگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه است، افزود: به دلیل ورود ریزگردهای خارجی و همچنین گرد و غبار برخاسته از اراضی بیابانی اطراف تهران هوای تهران در بیشتر روزها خاکستری است. شاعری اضافه کرد: مدیریت ناصحیح بر منابع آب، بیابانزایی و مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی علل اصلی آلودگی هوای کشور و کلانشهر تهران است. به گفته شاعری، آلودگی‌های هوا در 6 ماه اول بیشتر مربوط به ریزگردهای ناشی از بیابان‌های خارجی و داخلی است اما منابع آلودگی هوا در 6 ماه دوم سال مربوط به خودرو، موتوسیکلت و منابع خانگی و اداری است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت مشرق‌نيوز ، تاریخ انتشار 11 تير 1394، کد مطلب:436456 : www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین