پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۰۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: دانش آموزان 60 هزار مدرسه ابتدایی کشور برای دریافت خدمت خدمات دندانپزشکی، تحت پوشش طرح وارنیش فلوراید تراپی، دندان قرار دارند.
شعار سال: دکتر حمید صمد زاده، روز پنجشنبه در آیین شروع به کار مرکز دندانپزشکی کودکان امام علی (ع) بیرجند، بدون اشاره به تعداد دانش آموزان تحت پوشش طرح افزود: پیرو تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش انجام شد، تمام مدارس ابتدایی شهری و روستایی کشور از خدمات دندان پزشکی در مراکز بهداشت می توانند بهره مند شوند.

به گفته وی از ابتدای طرح تحول سلامت، تغییر گسترده ای در نظام سلامت ایجاد شد و نظام سلامت را متحول کرده است.

صمد زاده، با اشاره به اینکه امروز شرایط خوبی در نظام درمانی کشور شاهد هستیم، بیان کرد: زیرساخت های مورد نیاز بخش درمان فراهم و وقت آن است که به دنبال بالا بردن کیفیت خدمات باشیم.

وی اظهار کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت وضعیت خوبی مشاهده نمی شد، طوری که بسیاری از مراکز با تجهیزات فرسوده خدمات ارایه می کردند، فقط در این بخش بعد از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، 2 هزار و 400 مرکز بازسازی و تجهیز شد.

به گفته وی اگر روزی در جذب نیرو و کادر پزشکی به دلایلی با مشکل رو به رو بودیم، در حال حاضر 900 دندانپزشک در مراکز روستایی جذب شدند.

وی بیان کرد: در بحث وارنیش فلوراید تاکنون 240 هزار مورد با اعتبار 500 میلیارد ریال انجام شد، امیدواریم با کیفیت بخشی به این طرح در آینده ای نه چندان دور مشکل پوسیدگی دندان در جامعه هدف ریشه کن شود.

وی در ادامه از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور در اجرای طرح وارنیش فلوراید یاد کرد و گفت: این دانشگاه موفق به جذب نزدیک به 100 درصد و زیر پوشش قرار دادن 77 هزار دانش آموز در استان شده است.

** ارائه خدمت 60 مرکز دندانپزشکی در خراسان جنوبی

همچنین رئیس گروه معاونت بهداشت و دندان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: 60 مرکز دندانپزشکی در خراسان جنوبی فعالیت دارد که از این مراکز به استثنای 2 مورد که تازه تاسیس شدند بقیه تجهیز و بازسازی شده است.

دکتر ویدا احمدی پیما، افزود: قبل از اینکه طرح تحول نظام سلامت اجرایی شود، 35 دندانپزشک با این معاونت همکاری می کردند که با توسعه طرح یادشده تعداد داندان پزشکان به 56 نفر رسید.

به گفته وی خدماتی که در این مراکز انجام می شود برای گروه های هدف از جمله دانش آموزان دختر و پسر زیر 14 سال و زنان باردار بیمه روستایی رایگان است و برای سایر متقاضیان، خدماتی را که بیمه پوشش می دهد با 30 درصد تعرفه انجام می شود.

وی اظهار کرد: مرکز دندانپزشکی کودکان امام علی (ع) بیرجند با هدف خدمت رسانی به کودکان و دانش آموزان محروم منطقه، راه اندازی شد تا کسانی که استطاعت مالی برای مراجعه به دیگر مراکز دندانپزشکی ندارند، بتوانند از همان خدمات در این مراکز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: کار احداث این مرکز به همت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مجمع خیرین سلامت استان، 2 سال قبل آغاز شد که با اعتبار یک میلیارد و 350 میلیون ریال به بهره برداری رسید.

وی در ادامه عنوان کرد: خدماتی که در این مرکز ارایه می شود در سطح یک و 2 خواهد بود که در سطح یک مراحل معاینه، آموزش و وارنیش فلوراید تراپی و در سطح 2، ترمیم، جرم گیری، کشیدن دندان و شیار پوش، ارائه می شود

ساختمان این مرکز با 160 متر مربع زیربنا با 6 یونیت دندانپزشکی روز پنجشنبه، 16 دیماه افتتاح و رسما شروع به کار کرد.

هدف از اجرای طرح وارنیش فلوراید، کاهش پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان است، بروز پوسیدگی دندان با افزایش سن کاملا طبیعی است اما با «فلوراید» می‌توان از پوسیدگی دندان ها تا 40 درصد جلوگیری کرد.

فلوراید در استخوان ها و دندان های در حال رشد کودکان جمع می‌شود و مینای دندان آنها را قبل از پیدایش مقاوم می‌کند.

در «فلوراید‌ تراپی»، فلوراید با مواد معدنی مینای دندان ترکیب می‌شود و دندان را در مقابل اسید تولید شده توسط میکرو ارگانیسم های پلاک میکروبی دهان مقاوم می‌سازد.

وارنیش ماده‌ای است بسیار ایمن و ارزان و مقدار بسیار کمی از آن برای پوشش تمام دندان‌های یک کودک یا نوجوان کافی است و خطری هم ندارد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16 دی 1395، کد مطلب: 82375612، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
واقعا خدمات دندان پزشکی در نواحی محروم یک ضرورت است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین