پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
«میریام ساراچیک» معتقد است که هدف وی و سایر دانشمندان هسته ای امریکا در نگارش نامه به ترامپ ارائه راهکارهای فنی برای برداشتن گام های بعدی است.

شعارسال: چند روز پیش ده‌ها دانشمند آمریکایی با ارسال نامه‏‌ای به «دونالد ترامپ» رئیسجمهور منتخب آمریکا، از وی خواسته‌اند توافق هستهای میان ایران و کشورهای ۱+۵ را حفظ کند.

۳۷ دانشمند آمریکایی ازجمله برندگان جایز نوبل، سازندگان سابق تسلیحات هستهای، مشاوران علمی پیشین کاخ سفید و مدیر اجرایی بزرگترین انجمن جهانی دانشمندان، این نامه را امضا کرده‌اند.

در این نامه خطاب به ترامپ آمده است: از شما می‌خواهیم این دارایی مهم راهبردی ایالات‌متحده را حفظ کنید.

امضاکنندگان این نامه هدف خود را «ارائۀ ارزیابی‌ خود» دربار توافق هستهای با ایران اعلام کرده‌اند که از حدود یک سال پیش اجرایی شده است.

دانشمندان آمریکایی در نامه خود ذکر کردهاند که ایران فعالیت دوسوم از سانتریفوژهایش را متوقف کرده، بیش از ۹۵ درصد از اورانیومی را که تا ۴ درصد غنی‌سازی شده بود، صادر کرده و تولید اورانیوم با خلوص تقریبی ۲۰ درصد را نیز که به سوخت لازم برای بمب‌ اتمی نزدیک‌تر است، کنار گذاشته است.

دانشمندان آمریکایی همچنین اعلام کرده اند که کارشناسان و ناظران به آنها اطمینان دادهاند که امکان این‌که در تاسیسات هسته‌ای ایران بصورت ناگهانی سلاح هستهای تولید شود، وجود ندارد.

از مهم‌ترین مسائلی که در نامه دانشمندان آمریکایی مورد اشاره قرا رگرفته این است که برجام خطر تولید مقادیر قابل‌توجه و ناگهانی تسلیحات هستهای در ایران و فشار بر همسایگان ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را کاهش داده است.

خبرنگار گفتگویی با پروفسور «میریام ساراچیک» فیزیکدان معروف هسته ای آمریکا و استاد ممتاز کالج نیویورک و از امضاء کنندگان این نامه داشته که در ادامه آمده است. «ساراچیک» رئیس پیشین شورای آکادمی ملی علوم آمریکا و عضو کنونی این آکادمی و آکادمی علوم نیویورک است.

*هدف شما و سایر دانشمندان آمریکایی از نگارش نامه به ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا چه بود؟

همانگونه که در متن نامه مشهود است و آورده شده است این نامه حاوی نکات فنی در خصوص برجام است. هدف از نگارش این نامه این بود که رهنمودهای فنی لازم به و راهنمایی فنی که ممکن است مورد نیاز دولت آتی آمریکا و شخص رئیس جمهور منتخب آن باشد ارائه شود.

در واقع هدف از نوشتن این نامه این بود که موارد فنی را به رئیس جمهور منتخب و دولت وی برای اخذ گامهای آتی یادآور شویم و در این خصوص راهنمایی ارائه کنیم.

برداشتن این گامها برای توافق هسته ای با ایران که توافقی جهانی و مهم است لازم است.

*پیش بینی شما از آینده برجام چیست؟

همانگونه که شما مطمئناً به خوبی می دانید ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن عدم تعین و بی ثباتی شاخصه اصلی است. در این خصوص واقعاً نمی توانم پیش بینی کنم.

*آیا شما معتقد هستید ترامپ به برجام پایبند باشد؟

مطمئن هستم که ترامپ به برجام پایبند خواهد بود. اطمینان دارم که او به تداوم اجرای توافق هسته ای با ایران پایبند خواهد بود.

*فرض کنیم دونالد ترامپ برجام را نقض کند. آیا در این صورت متحدان آمریکا از آن حمایت خواهند کرد؟

در این خصوص نیز نمی توانم واقعاً پیش بینی کنم. پیش بینی در این خصوص برایم ممکن نیست و نمی توانم بدان پاسخ دهم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 17دی1395، کدخبر: 3868945: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین