پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۲
هشتاد و نهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت محمدباقر نجف‌زاده بارفروش در حالی برگزار شد که تاکنون بیش از ۶۰ جلد کتاب از او منتشر شده است.
شعار سال: هشتاد و نهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت محمدباقر نجف‌زاده بارفروش در این خبرگزاری برگزار شد.

*نجف‌زاده نام شهید باقری را زنده کرد

اکبر خلیلی نویسنده رمان «ترکه‌های آلبالو» در این مراسم با اشاره به نجف‌زاده گفت:‌ وقتی خبر برگزاری این مراسم به من رسید بی‌درنگ یاد روزنامه جمهوری اسلامی افتادم که با نجف‌زاده در آنجا فعالیت می‌کردیم. شهید حسن باقری از فرماندهان دوران دفاع مقدس و همچنین احمد عزیزی در آن دوران با هم بودیم و بعد از شنیدن خبر این برنامه نام این دو نفر در کنار نام نجف‌زاده در ذهن من زنده شد.


وی افزود: آن زمان داستانی نوشته بودم و محمدباقر نجف‌زاده بارفروش آن را نقد کرده بودم و به تحسین من پرداخته بود.

*استفاده بهینه از شعر ویژگی نثر نجف‌زاده است

مرتضی امیری اسفندقه در این مراسم گفت: این پاسداشت‌ها به افراد صاحب دم،‌ قدم و قلم اختصاص یافته و این ارزشمند است که یکی از آن افراد محمدباقر نجف‌زاده بارفروش است که تنوع آثار او چشمگیر است و ارجاع متن او صحیح. در زمانی که اینترنت دسترسی به بایگانی و منبع را آسان کرده ارجاع متن نجف‌زاده نشان از دقت علمی او دارد. او در این تنوع آثار کتاب‌ساز نبوده است.

وی افزود: نجف‌زاده در ادبیات شاهد فعالیت بسیاری کرده این نوع ادبی در گستره ادبیات انقلاب به خانواده شهدا می‌پردازد که نجف‌زاده از مدرسان این حوزه است. او در حوزه نثر در کنار قادر طهماسبی حضور فعالی داشته ولی او دارای نثر ویژه خودش است که در این مراسم نمونه‌ای از آن خوانده شد. ویژگی نثر نجف‌زاده استفاده بهینه و درست از آثار شاعران معاصر است.

*ترجمه قرآن کریم به فارسی سره

رضا حاجی‌آبادی مدیر نشر هزاره ققنوس گفت: نجف‌زاده در تمام حوزه‌های مختلف که دغدغه داشته دست به کار زده و اثر نوشته است. برای مثال همین ترجمه قرآن کریم 5 سال وقت او را گرفت، اما برای اینکه ترجمه‌ای به زبان سره داشته باشیم، او این کار را انجام داد. هر چند هنوز موفق به انتشار ترجمه قرآن او نشده‌ایم زیرا نهادی که باید مجوز انتشار آن را صادر می‌کرد اعلام کرد که این ترجمه به فارسی سره است و قابلیت انتشار ندارد. در حوزه ادبیات فارسی هم هر اثری از نجف‌زاده به دست ما برسد منتشر می‌کنیم اما اکنون بیشتر نگران ترجمه او از قرآن هستیم.

*تالیفات نجف‌زاده انسان را متحیر می‌کند

کمال شفیعی در این عصرانه ادبی گفت: من یک ساعت پیش از این از برگزاری این برنامه باخبر شدم من تصورم بر این است که نجف‌زاده دنیا را مانند بهلول و خیام به طنز گرفته و آن را جدی نمی‌گیرد. البته او در کارهایش جدی است و این جدیت را در تمام حوزه‌هایی که کار کرده می‌بینیم و تعداد تألیفات او انسان را متحیر می‌کند.


*مدیرانی که با تقدیر از نجف‌زاده می‌توانستند برای خود اعتبار کسب کنند

مصطفی علیپور دیگر سخنرانی بود که در این مراسم برای حاضرین پیرامون نجف‌زاده بارفروش سخن گفت. وی با اشاره به آثار نجف‌زاده بارفروش گفت: در روزگار تنگنا و فقر اگر فردی این میزان آثار خلق کند واقعاً‌ باید او را تحسین کرد در صورتی که رونویسی کردن از این تعداد اثر زمان بسیاری می‌گیرد حال که نجف‌زاده این‌ها را تألیف کرده و پیرامون آنها مطالعات گسترده‌ای داشته است.

وی افزود: اگر مدیران فرهنگی مازندران با این حجم کوشش علمی و فروتنی و تقوای دانشی که نجف‌زاده داشته از او تجلیل کنند، برای خود کسب اعتبار می‌کنند. نجف‌زاده بارفروش اصلاً دیده نشده در حالی که در تمام حوزه‌ها به قدر خود قلم زده است.

*مایه شرمساری برای دستگاه‌های فرهنگی

کامران شرفشاهی در ادامه با اشاره به شخصیت نجف‌زاده گفت: نجف‌زاده فرد دست و دلبازی است و من در خاطرم هست که هر مرتبه به دیدن ما آمده با روی باز و دست پر به سراغم آمده است.

وی افزود: جامعه ما به عنوان پژوهشگر و روزنامه‌‌نگار به نجف‌زاده مدیون است و برای جامعه فرهنگی ما مایه شرمساری است که با این همه دستگاه عریض و طویل باید کسی مانند من امروز از او تجلیل کند. امیدوارم روزی فرا برسد که قدر او دانسته شود زیرا آیندگان ما این کوتاهی‌ها را نخواهند بخشید.

*شخصیتی برجسته

یعقوب حیدری با اشاره به بزرگداشت‌هایی که برگزار می‌شود، گفت: در مراسم‌های این چنین بیشتر به آثار یک فرد پرداخته می‌شود و کمتر شخصیت فرد مورد تجلیل مورد اشاره قرار می‌گیرد. نجف‌زاده بارفروش از آن دست پدیدآوردندگانی است که اگر دست به خلق اثر هم نمی‌زد باز هم چیزی از ارزش‌های انسانی او کم نمی‌شد به معنای دیگر وجه شخصیتی او در قیاس با آثارش در کفه ترازو برتری دارد.


وی افزود:‌الان که نگاه می‌کنم به نظرم نمی‌آید که او بیمار باشد بلکه معتقدم فردی که می‌خندد نمی‌تواند بیمار باشد و فردی که چنین می‌خندد بر این باور است که جایی برای نخندیدن وجود ندارد و خود را شکست‌خورده نشان نمی‌دهد.

*نجف‌زاده نان همت خود را می‌خورد

هادی سعیدی کیاسری در ادامه گفت:‌ در روزگار ما اهل فضل به حاشیه رانده می‌شوند و از این منظر شاید این جمع از لحاظ عدد چشمگیر نباشند اما از منظر جایگاه جمع مهمی است.


وی افزود: بسیاری از موضوعاتی که نجف‌زاده به آنها پرداخته یا کسی به آن توجه نکرده یا اگر هم توجه کرده زاویه نگاه نجف‌زاده به آن موضوع متمایز بوده است. نجف‌زاده نان همت خود را می‌خورد و دویدن‌های بی‌پایان او به ثمر نشسته است. او با حداقل امکانات حداکثر حاصل را عرضه کرده و در نسبت با اقران کارنامه درخشانی دارد.

* 62 جلد کتابی که منتشر شده است

محمدباقر نجف‌زاده بارفروش در پایان این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت:‌غیر از ده‌ها مقاله‌ای که دارم 62 جلد کتاب نیز تا کنون از من منتشر شده است که بهترین آنها ترجمه‌های من از قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه است.


وی با اشاره به خاطره‌ای از خود گفت:‌ یک روز در دانشکده ادبیات نشسته بودم یکی آمد گفت نجف‌زاده بارفروش شمایی، گفتم بله، گفت فکر نمی‌کردم تو بتوانی این میزان اثر نوشته باشی و اصلا‌ به چهره‌ات نمی‌آید.

*ترجمه نهج‌البلاغه در زندان با منوچهر نوذری

نجف‌زاده بارفروش در پایان با اشاره به خاطره‌ زندان رفتنش گفت:‌ صاحب امتیاز مجله‌ای بودم که گافی داد و موجب شد طی سال‌های 79 تا 81 به زندان بیفتم، یک مرتبه که برای انگشت‌نگاری رفته بودم، مرحوم منوچهر نوذری را آنجا دیدم که او را نیز به خاطر کلاهبرداری دیگران به زندان انداخته بودند و در همان دوره‌ای که در زندان بودم ترجمه نهج‌البلاغه را در زندان انجام دادم.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 20 دی 1395، کد مطلب: 13951020000492، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین