پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
از سال ۱۳۸۶ پروژه مسکن مهر با اهدافی چون کمک به اقشار کم‌درآمد برای خانه‌دار شدن آغاز شد، اما این پروژه امروز با مشکلات بسیاری مواجه شده و صدای بسیاری از متقاضیانش را درآورده است.

شعار سالل: افزایش بی‌رویه قیمت، اهمال در تکمیل واحدها و تاخیر در واگذاری به مالکان، تامین نشدن امکانات زیربنایی و روبنایی، مدارس، و مراکز تجاری بخشی از مشکلات واحدهای مسکن مهر به شمار می‌رود که شاکیان زیادی دارد.
دانشور یکی از متقاضیان مسکن مهر در شهر چادگان که تمام تعهداتش را در قبال پرداخت هزینه ها به گفته خودش انجام داده است، می گوید: تعدادی از واحدهای مسکن مهر چادگان آماده شده است، اما مسئولانی که باید کلید را تحویل بدهند مثل اداره بنیاد مسکن بدون هیچ توجیهی از تحویل خودداری می کنند و می گویند تا تمام واحدها با هم تکمیل نشود واحد شما را که آماده است تحویل نمی دهیم و این در حالی است که متقاضیان ضرر این بی توجهی ها را باید بدهند.
قاسمی یکی از شهروندان شهر رزوه هم که واحد مسکونی اش را تحویل گرفته از کیفیت پایین این واحد ها گله دارد و می گوید: وقتی یک وسیله برقی در خانه کار می کند باید دیگر وسایل را خاموش کنیم وگرنه با اتصالی برق و سوختن وسایل برقی مواجه می شویم و حتی در برخی موارد سیم های برق بدون خرطومی استفاده شده اند، درباره معابر هم باید بگویم در برخی خیابان ها خودروها توانایی حرکت ندارند و مسئولان انتظار دارند ساکنین راضی باشند.
وی به عملکرد اداره بنیاد مسکن هم انتقاد کرد و گفت: زیر ساخت های مسکن مهر رزوه شدیدا وضعیت بدی دارد به حدی که ساکنینی که بالاخره موفق به تحویل کلید شدند از عدم امنیت این خانه ها نگران هستند.
و این درحالی است که مسئولان شهرستانی قبلا خودشان هم به عدم مرغوبیت و استفاده از مصالح بی کیفیت اشاره کرده بودند.
عدم تحویل قطعی هم دیگر مشکل ساکنین شهر رزوه در مسکن های مهر است که متقاضیان از آن ناراضی هستند.
گفتنی است مسئولان در هر بار پیگیری متقاضیان، وعده "در اولین فرصت" را می دهند و بهانه هایی مانند سرمای زمستان و کمبود نیروی انسانی در تابستان را سر می دهند.
مهدی رفیعی رییس اداره راه و شهرسازی چادگان به امور تجاری و رو بنایی اشاره می کند و می گوید: در پروژه مسکن مهر چادگان 18قطعه زمین برای امور تجاری در نظر گرفته شده که البته هنوز مجوز کاربری ندارند و در پروژه مسکن مهر شهر رزوه هم 2500متر مربع برای امور تجاری در نظر گرفته شده که مجوز کاربری دارد اما مجوزی تاکنون برای مزایده و یا واگذاری برای آن ثبت نشده است.
وی خاطر نشان کرد: مسکن مهر چادگان مسجد ندارد و هنوز جانمایی و طراحی مسجد هم صورت نگرفته و این درحالی است که طراحی مسجد برای مسکن مهر شهر رزوه انجام شده است، در بحث درمانگاه مسکن مهر شهر رزوه حتی طراحی صورت نگرفته و در موضوع مدرسه هم باید گفت برای مسکن مهر چادگان و رزوه مدرسه ندارند و تنها برای مسکن مهر چادگان طراحی انجام شده است
در پروژه مسکن مهر قرار بر این بود که واحدهای مسکونی در مکان های قابل سکونت و دارای خدمات زیربنایی تامین و احداث شود اما این گونه نشد تا مشکلاتی همچون تأمین زیرساخت ها در این مکان ها وجود داشته باشد.
با نگاهی وسیع‌تر به این پروژه، عدم وجود فضاهای عمومی(پاتوق های اجتماعی) و نبود خدمات روبنایی مانند مدرسه، مسجد و فروشگاه، عدم محوطه سازی، ورودی نامناسب شهرک، عدم وجود ارزش های معمارانه، نبود فضاهایی برای حضور شهروندان و بازی کودکان مشخص می کند که مسکن مهر دیدی کالبدی به شهر داشته و واحدهای مسکونی صرفاً خوابگاهی ایجاد کرده است و ابعاد فرهنگی و اجتماعی و سایر ابعاد شهری را در نظر نگرفته به طوری که حتی نمی توان نام شهرک را برآن گذاشت.
از چهار عامل اصلی یعنی زمین، سرمایه، مصالح و مدیریت که در تولید مسکن نقش دارند، کاهش قیمت زمین در تولید مسکن، نقطه قوت طرح مسکن مهر محسوب می شود ولی آن هم متاسفانه به نحو مناسبی انجام نشد چرا که زمین هایی در حاشیه و دور از مرکز شهر برای احداث مساکن مهر در نظر گرفته شدند.
استفاده از زمین های بایر اطراف شهر و بی توجهی به زمین های قابل ساخت داخل شهر که نمونه بارز مدیریت 'از بالا به پایین' و بی توجهی به مشارکت شهروندان است، علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف نگهداری از شهر بر مدیریت شهری و شهروندان؛ مصرف بی رویه زمین شهری که منبع تجدید ناشدنی است، اتلاف منابع انرژی و زیرساخت های شهری و رشد ناموزون و غیر قابل کنترل شهرها را به دنبال دارد که هر یک به صورت جداگانه جای بحث فراوان دارد.
با نگاه زیبایی شناسانه به پروژه مسکن مهر، می توان گفت مسکن یک پدیده انسانی است و نمی تواند در قالب های یکسان قرار گیرد و خوش نشان دهد، زیرا یکنواختی الگوی آن موجب گمگشتگی در فضای آن می شود، همچنین برحسب آب و هوا، شیب زمین و سایر ویژگی های اقلیمی هر شهر، شیوه ساخت و سازها باید متفاوت باشد.
مسکن مهری ها به شرایط فرهنگی و اجتماعی متقاضیان آن ها نیز بی توجه بوده اند، چرا که ساخت فرهنگ های شهری صدها سال زمان نیاز دارد و نباید خرده فرهنگ های گوناگون را که پیامدهایی به دنبال دارد در کنار هم ساکن کرد.
این پیامدها برای شهرهایی با جمعیت کمتر ممکن است قابل چشم پوشی باشد، زیرا افرادی که در آنجا ساکن می شوند از خود شهر هستند و فرهنگ افراد در شهرهای کوچک تفاوت چندانی ندارد، اما در حاشیه شهرهای بزرگ احتمالا مشکلاتی از قبیل افزایش جرم خیزی در این مناطق را به دنبال خواهد داشت که البته گذر زمان و ساکن شدن افراد در آنها، تحقق یا عدم تحقق مطلب فوق را مشخص می کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایمنا، تاریخ 15 اسفند 94، کد مطلب: 223077: www.imna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین