پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران را قطب مهم هنر توصیف کرد و گفت: باید با برنامه ریزی درست بستر لازم برای رشد استعدادهای هنری را فراهم کنیم.
شعار سال: علی مرادخانی شب گذشته (یکشنبه) در آیین افتتاحیه نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر افزود: ایران در زمینه هنرهای تجسمی شاهد اتفاقات خوبی بوده و هنرمندان برجسته و با استعدادی در این زمینه داریم و این موضوع نشان می دهد یک اتفاق نهفته را داریم که باید به سمت ساماندهی سازمان ها و حامیان هنر که توانمندی حمایت از هنرمندان را دارند حرکت کرده و زمینه و بستر لازم را برای رشد استعدادها فراهم سازیم.

وی گفت: ایران قطب هنر است و باید با برنامه ریزی بهتر، بیش از پیش در دنیا در این حوزه معرفی شویم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امکانات حوزه هنر را کم دانست و افزود: زمانی که معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدم، بودجه معاونت هنری 14 میلیارد تومان بود. این بودجه در سال های بعد ٣٢ میلیارد تومان شد و امسال نیز حدود 58 میلیارد تومان است در حالیکه بودجه معاونت باید 110 میلیارد تومان باشد.

به گفته مرادخانی، بیش از نیمی از این بودجه به بخش پشتیبانی تعلق می گیرد و باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: جشنواره های مانند جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نسبت مخاطبان، نیاز به عرضه و ارائه آثار دارند، و باید با توسعه نیروهای انسانی به فکر ارائه و عرضه آثار باشیم که این خود به اقتصاد هنر نیز کمک می کند.

** نگاه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با جشنواره ها قبلی متفاوت است

رئیس مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: بیش از ٢٠ جشنواره در حوزه تجسمی داریم که خیلی از آنها را نهادهای خصوصی، شهرداری و غیره برگزار می کنند و نگاه ما در این جشنواره از نظر فرم و محتوا با دیگر جشنواره ها متفاوت است.

مجید ملانوروزی افزود: در این دوره از جشنواره هنرهایی چون پرفورمنس آرت را گنجانده ایم و به خاطر این نگاه جدید می توان گفت که شاهد حضور جوانان بیشتری در این دوره بودیم.

وی گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در این دوره کمبود جا بود که امیدواریم در سال آینده با اختصاص فضای نمایشگاهی بیشتر زمینه شرکت هنرمندان بین المللی را در این جشنواره بیشتر فراهم کنیم.

ملانوروزی افزود: هنوز یک نگار خانه ملی نداریم و امیدوارم که درصدد رفع این مشکل برآییم و سال های آینده شاهد برپایی جشنواره پربارتری باشیم.

** هنرمند مسئول تولید اثر ،نیازمند حمایت است

دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: در این دوره نسبت به دوره های قبلی اتفاقات جدیدی را شاهد هستیم، جشنواره سیر تکاملی به خود گرفته و فضای بین رشته ای حاکمیت پیدا کرده است.

مجتبی آقایی افزود: هنرهای تجسمی یک کار گروهی است که هنرمند با تولید اثر خود را در چرخه اثر گذاری ملی و بین الملی عرصه می کند که نیازمند حمایت و حامیانی است.

وی خاطر نشان کرد: امسال حدود 45 درصد از شرکت کنندگان جوانان و افرادی بودند که اولین سال حضورشان در جشنواره تجسمی فجر بود و بیش از نیمی از شرکت کنندگان بانوان بودند که نشان از علاقه و ذوق هنری است.

دبیر نهمین جشنوراه بین المللی هنرهای تجسمی فجر افزود: شورای هنری با بیش از 20 جلسه از ایده تا اجرا با هنرمندان همراه بود و امیدواریم که این شیوه ادامه یابد و در بخش بین الملل قوی تر و بیشتر مطرح شویم.

** در حوزه فرهنگ و هنر دچار خلاءهایی هستیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و هنر دچار خلاءهایی هستیم، افزود: در کمیسیون فرهنگی مجلس، هنر و رسانه اولویت حوزه فرهنگ و هنر است زیرا در این زمینه خلاءهایی وجود دارد که درصدد رسیدگی به آنها هستیم.

حجت الاسلام احمد مازنی گفت: خلاءها و کمبودها در بخش قانونی به چشم می خورد به عنوان مثال در حوزه موسیقی گفتند که حق انسانی کپی رایت را به رسمیت بشناسید و از آنها تقاضا کردیم تا لایحه اش را بیاورند که موضوعش مطرح شود. این موضوع در هر زمینه ای صدق می کند و با کمک دولت آمادگی رفع خلأءهای قانونی را داریم.

وی با اشاره به خلاءها در حوزه خدمات افزود: تقاضا می کنم که در بودجه 96 معاونت هنری، معاونت فرهنگی مجلس یاری بیشتری کند تا با معاونت هنری ارشاد بیشتر همراه شویم.

آیین افتتاح نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با یاد و خاطره شهدای آتش نشان و با یک دقیقه سکوت به احترام آنان و خواندن فاتحه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مجری این برنامه به یاد این شهدا و جانفشانی آنها با لباس آتش نشانان در این جشنواره حضور یافت.

در این مراسم همچنین از فعالان عرصه هنر های تجسمی همچون حجت الاسلام رحیم جعفری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، ناصر میرباقری، مدیر انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا، محمدباقر آقامیری رئیس انجمن نگارگری ایران، حبیب ابراهیمی مدیر گروه ادب و هنر شبکه 4 برای تولید هنرنامه، محمد حبیبی مدیر اجرایی جشنواره جهانی هنر مقاومت، نعمت زاده به نمایندگی از سازمان منطقه آزاد اروند و امید تهرانی مقدم مدیر نگارخانه اثر با اهدای لوح قدر دانی شد.

نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با هدف معرفی ایده های اصیل و آفرینش های بدیع و خلاقانه هنری و پژوهشی با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای معاصر تهران از سوم تا 30 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1395، کد مطلب: 509798، www.bornanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین