پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
عضو شورای هنری نهمین جشنواره تجسمی فجر معتقد است خوشنویسی پتانسیل زیادی برای همنشینی با سایر رشته ها را دارد و رویکرد جشنواره برای بین رشته ای برگزار شدن فرصت دیده شدن کارهای خلاقانه را داد.

شعارسال: علی شیرازی از اعضای شورای هنری نهمین جشنواره تجسمی فجر درباره تغییراتی که در دوره اخیر جشنواره تجسمی رخ داده است و کیفیت آثار رسیده به جشنواره گفت: ما در کشورمان جشنواره های بسیاری داریم که کاملا تخصصی برگزار می شوند مانند جشنواره خوشنویسی رضوی یا دوسالانه هایی که برای رشته های مختلف برگزار می شود. در این رویدادها عموما اگر شرکت کننده ای اثری منطبق با اصول کلاسیک آن هنر ارائه ندهد یا آن رشته را با رشته های دیگر هنری تلفیق کند به جشنواره راه پیدا نمی کند و حق آنها ضایع می شود.

وی با اشاره به رویکرد بین‌رشته‌ای نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکید کرد: این رویکرد که به سمت دیده شدن هنرهای بین رشته ای حرکت کرده بسیار خلاقانه و ابتکاری است و در واقع همسو شدن با نگاه امروز است که در آن دیگر مرزی بین هنرها وجود ندارد.

شیرازی ادامه داد: البته ما در ابتدای این راه هستیم و هنوز بسیاری از هنرمندها نمی دانند باید با رویکرد جدید چگونه برخورد کنند و به گمانم اگر پنج دوره این رویکرد حفظ شود ما به تحولات شگرفی در این حوزه می رسیم. در همین دوره هم با آثاری در موزه هنرهای معاصر رو به رو می شوید که شما را شگفت‌زده می‌کند.

این هنرمند خوشنویس بیان کرد: در این دوره آثار بسیار قدرتمندی در حوزه های مختلف از جمله خوشنویسی به دستمان رسید که چون در قالب کلاسیک ارائه شده بودند از ورود به نمایشگاه باز ماندند. ضمن اینکه موزه هنرهای معاصر ظرفیت پذیرش تعداد بیشتری اثر را نداشت و ما بهترین و گویاترین آثار را انتخاب کردیم.

شیرازی در ادامه درباره ظرفیت بالای هنر خوشنویسی برای ورود به هنر چیدمان و بیان معاصر گفت: خوشنویسی ما از قدیم الایام این استعداد را داشته است که با هنرهای دیگر ترکیب شود. زمانی با معماری ترکیب شده است و ما این همنشینی را در ابنیه و کتیبه ها می بینیم، زمانی با کتاب سازی ترکیب شده و یا در کنار حجم نشسته است. در هنر معاصر هم تلفیق های زیبایی از هنر خوشنویسی با دیگر هنرها را داریم مثل کارهای پرویز تناولی که از خط استفاده می کند. به نظر می رسد این مساله بیشتر به دنیای شخصی هنرمند ربط پیدا می کند که با پتانسیل درون خط چه کاری انجام دهد.

وی در پاسخ به این نکته که در داوری ها معیار اصلی انتخاب آثار برتر چه بود نیز گفت: ما روی نو، خلاقانه و بدیع بودن تاکید داشتیم. در واقع به عنوان داور انتظار داشتیم اثر ما را شگفت زده کند. هدف جشنواره هم کشف چنین آثاری است وگرنه بودند کارهای بسیار قدرتمندی که می توانستند در جشنواره های دیگر مقام بیاورند اما به جشنواره راه پیدا نکردند چون رویکرد فراخوان این دوره متفاوت بود.

شیرازی در پایان درباره این نکته که شورای هنری جشنواره از ابتدای جشنواره مسئول انتخاب آثار و داوری و سیاستگذاری ها بودند نیز بیان کرد: البته هر چقدر نگاه متنوع تر باشد بهتر است اما شورایی که بتواند مسئولیت پذیر باشد و در طول چند ماه برای برپایی یک جشنواره دائم در دسترس باشد ایجاب می کند که یک شواری ثابتی باشد که اعضایش از هنرمندان شاخه های مختلف هنری تشکیل شده باشد. اگر نگاهی به اسامی شورای هنری بیندازید می بینید از همه شاخه هنری از بهترین های آن حوزه حضور دارند که در عین حال در کار خود فعال هم هستند. ما هنرمندانی داریم که بسیار خوب هستند اما برای حضور در جلسات متععد نمی توانند وقت بگذارند. مسئولیت پذیری در این میان نقش مهمی ایفا می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 26بهمن1395، کدخبر: 3905023: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین