پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۵۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی از راه‌اندازی دومین کتابخانه سیار شهری تا پایان سال در تبریز خبر داد.
شعارسال: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می‌توان دستگاهی دانست که با عملکرد و شیوه‌ای متفاوت از آموزش و پرورش، عهده‌دار ارتقا فکری، فرهنگی و هنری بچه‌هاست و نیز قصد دارد در فضایی نرم و صمیمی و فارغ از هرگونه جبرگرایی و سخت‌گیری، کودکان و نوجوانان را در شناسایی و پرورش استعدادهای فکری‌شان همراهی کند.

با عنایت براینکه بیش‌تر فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون برای کودکان و نوجوانان، کتاب‌محور است، باید این دستگاه را در چنین روزهایی که جامعه از کتاب به شدت دورگشته، کلیدی دانست و اهمیت‌ بیش‌تری را به آن تخصیص داد.

در آستانه آخرین ماه از سال، با هادی یوسف‌زاده، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، پیرامون عملکرد امسال و برنامه‌های آینده کانون، گفت و گویی مفصل داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

*درباره نقش کانون در تبیین انقلاب در ذهن بچه‌ها، به عنوان رئیس ستاد برگزاری برنامه‌های کودک و نوجوان دهه فجر، توضیح دهید.

ایام‌الله مبارک فجر در سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را تبریک عرض می‌کنم. همان‌طور که اشاره کردید تبیین اهداف و دستاوردهای انقلاب برای نسل حاضر از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است؛ چرا که آینده‌سازان میهن اسلامی همین کودکان و نوجوانان هستند که هر اندازه نسبت به انقلاب و ارزش‌های آن مؤمن و معتقد باشند، به همان اندازه در قدرتمندی و استحکام روزافزون انقلاب نقش منحصر به فردی خواهند داشت و در همین راستا کانون همواره در تلاش بوده است تا به سهم خود، این امر بسیار مهم و وظیفه خطیر را به نحو احسن به انجام رساند. و برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌های جذاب و تأثیرگذار در موضوعات فرهنگی، هنری و ادبی و پژوهشی در طول سال به ویژه ایام‌الله دهه فجر از جمله این برنامه‌هاست.

*پویایی کانون مدیون چیست؟

این موضوع به توانمندی و پویایی مجموعه همکاران کانون به ویژه مربیان پرتلاش آن برمی‌گردد که با تعامل و تخصصی که در اجرای فعالیت با کودکان و نوجوانان دارند خوشبختانه توانسته‌اند اعتماد بیش از پیش خانواده‌ها را برای حضور فرزندان‌شان در کتابخانه‌های کانون جلب کنند. ضمن آن که تلاش می‌کنیم این پویایی و نشاط روز به روز در فعالیت‌های کانون بیشتر ساری و جاری گردد.

*به تازگی یک اتفاق بزرگ برای کانون استان رخ داد و آن، میزبانی جشنواره کتاب کودک و نوجوان بود. جمع‌بندی شما از آن جشنواه و تاثیرات آن برای استان چیست؟

خوشبختانه این اتفاق بزرگ فرهنگی که برای نخستین بار در خارج از تهران در شهر تبریز صورت گرفت توانست انرژی مضاعفی را به کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها و اولیاء تربیتی در زمینه اهمیت و تأثیرگذاری کتاب و کتابخوانی ایجاد کند. دیدار رو در روی نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب با کودکان و نوجوانان در مدارس و برگزاری نشست‌های تخصصی در کنار اجرای ده‌ها برنامه ارزشمند که با حضور مسئولان عزیز استان نیز همراه بود سبب شد متقاضی میزبانی این جشنواره‌ها در سال‌های آینده نیز باشیم.

*واقعا و واقعا چرا بچه‌ها کتاب نمی‌خوانند؟ حالا بحث ما محدود به بچه‌های کانون نیست و در کلامی کلان‌تر، چه عواملی در زدودن کتاب از برنامه کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است؟

به نظرم خانواده‌ها و اولیاء تربیتی، نقش بسیار مهمی در علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان به امر کتابخوانی دارند. متأسفانه حضور بی رویه و بیش از حد کودکان و نوجوانان در فضاهای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای به کم انگیزگی آنان به فعالیتهای فرهنگی به ویژه کتابخوانی منجر شده و تلاش کانون و متولیان امر برای بهبود این وضعیت است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که همه کودکان و نوجوانان این‌گونه نیستند و خوشبختانه در بین اعضای کانون افرادی بسیار متعهد در این زمینه وجود دارد. با این حال پیشنهاد من به خانواده‌ها این است که فرزندان خود را برای حضور در کتابخانه‌های کانون تشویق کنند چرا که تمامی فعالیت‌های کانون بر مبنای کتاب و کتابخوانی طراحی و اجرا می‌گردد.

*کانون برای کوتاه‌مدت، برنامه‌ای برای ترویج کتابخوانی دارد؟ منظورم جشنواره‌ها و ... نیست. بلکه برنامه‌هایی که عملا کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب می‌کشاند؟

طرح جامع توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی به صورت فرآیندمحور از سال گذشته به منظور کیفیت بخشی به فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی در سطح استان اجرا می‌شود. این طرح مهم‌ترین هدفش توجه به مطالعه مفید و علاقه‌مند سازی کودکان و نوجوانان به این موضوع مهم و اساسی است. خوشبختانه تأثیر این طرح امسال کاملاً محسوس بود و تعداد امانت کتاب در مراکز کانون و نیز افزایش اجرای سایر فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی مرتبط با کتاب و کتابخوانی رشد بسیار خوبی داشته است. با این حال سال آینده این طرح بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به صورت جامع‌تر و گسترده‌تر و نیز در قالب جشنواره‌ها و ویژه برنامه‌های کتاب و کتابخوانی هم در مراکز کانون و هم در سطح شهر اجرا خواهد شد.

*از تعاملات این‌روزهای کانون با سایر دستگاه‌ها بگویید. در چه مدت‌زمانی شاهد تاثیرات مثبت این تعاملات خواهیم بود؟

با قاطعیت می‌توانم بگویم که تعاملات برون سازمانی کانون استان با نهادهای سازمان در بهترین شرایط خود قرار دارد. کمیته امداد، کانون اصلاح و تربیت، اداره کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، کانون خانواده سپاه عاشورا، جمعیت هلال احمر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل امور عشایر، سازمان پارک‌ها و فضای سبز در کنار اداره کل صدا و سیما، آموزش و پرورش و معاونت پرورشی این اداره کل و نیز مجموعه استانداری و فرمانداری‌های شهرستان‌ها از جمله سازمان‌ها، نهادها و اداراتی هستند که تعاملات سازنده و همکاری بسیار خوبی در حال اجرا و برگزاری است. بر اساس این تعاملات، کانون تلاش دارد هر فعالیت فرهنگی که برای مخاطب کودک و نوجوان توسط نهادها و سازمان‌ها برگزار می‌شود، با مشارکت و تعامل به صورت تخصصی اجرا نماید.

*بارها مطرح شده که کانون آذربایجان شرقی و مخصوصا تبریز از لحاظ تعداد مراکز ضعف دارد. آیا برنامه‌ای برای احداث مرکز تازه دارید؟

نکته کاملاً درستی است. متأسفانه پراکندگی نامناسب مراکز کانون در کلانشهر تبریز یکی از مشکلات ماست و خانواده‌های شهروندان تقاضای به حقی از کانون برای توسعه مرکز فرهنگی هنری را دارند. با این حال تلاش می‌کنیم از طریق افزایش کتابخانه‌های سیار شهری این مشکل را تا حدودی برطرف کنیم و در همین راستا خوشبختانه تا پایان سال دومین کتابخانه سیار تبریز هم راه‌اندازی خواهد شد.

*با توجه به اینکه کانون زبان ایران زیرمجموعه کانون پرورش فکری کودکان است، مطرح است که با این اوصاف، کانون نباید ضعف‌های مالی داشته باشد. آیا این درست است؟

به هر حال مراکز کانون زبان هم هزینه‌های خاص خود را دارد؛ هرچند که بخشی از درآمد آن صرف هزینه‌ی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، می‌شود. در خصوص کانون زبان ایران به این نکته مهم اشاره کنم که در چند ماه گذشته مرکز آن در تبریز شهرهای مراغه، میانه، مرند و اسکو فعالیت‌های خوبی را در حال حاضر انجام می‌دهند و اعتمادی که مردم به کانون زبان ایران دارند یکی از سرمایه‌های اصلی آن محسوب می‌شود.

برگزاری موفق گردهمایی نویسندگان و هجدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در استان، اجرای موفق جشنواره‌های رضوی، تولید ۱۹ عنوان نمایش عروسکی در استان، تعاملات موفق برون سازمانی، افزایش ۲۰ درصدی فعالیت‌های کانون استان نسبت به سال قبل و اجرای ده‌ها و ویژه برنامه در مراکز فرهنگی هنری، توجه به تجهیز مراکز کانون و راه‌اندازی کتابخانه سیار منطقه آزاد و دومین کتابخانه سیار شهری تبریز و دوشیفت شدن مراکز کانون در تبریز و راه اندازی ۱۰ مرکز عرضه محصولات کانون در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی در شهر تبریز و شهرهای استان از مهمترین این دستاوردهاست.

*در پایان هم ضمن اینکه به برنامه‌های کانون در سال آینده اشاره می‌کنید، علاقه‌مندیم سخن پایانی‌تان را بشنویم؟

برنامه‌های سال آینده بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی است که از ابتدای امسال طراحی کرده‌ایم و در حقیقت ثمره و نتیجه از حس برنامه‌های امسال را ان‌شاءالله در سال ۹۶ مشاهده خواهیم کرد. برای سال آینده علاوه بر افزایش تعداد مراکز عرضه محصولات کانون برنامه‌هایی را در راستای تعمیق باورهای دینی ایجاد می‌شود و نشاط در بین کودکان و نوجوانان از طریق توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های ادبی و هنری و فرهنگی در نظر داریم که عناوین این برنامه‌ها اسفند ماه از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395، کدخبر: 3902899 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین