پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی با حضور در میزگرد «۱۶ آذر؛ بنیان جنبش دانشجویی در مبارزه با استکبار» با اشاره به محور آرمان‌سازی‌های تقلبی برای نفوذ در جریان دانشجویی، به تعریف ماهیت جنبش دانشجویی و ترسیم راه پیش روی این جریان پرداختند.

شعار سال : میزگرد «16 آذر؛ بنیان جنبش دانشجویی در مبارزه با استکبار» با حضور دبیران 5 اتحادیه بزرگ دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این میزگرد دبیران اتحادیه‌های تحکیم وحدت، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی به تعریف چیستی روز 16 آذر، ماهیت جنبش دانشجویی، آسیب شناسی جریان دانشجویی در دهه‌های مختلف، تفاوت جنبش دانشجویی با احزاب و راه پیش روی جنبش دانشجویی پرداختند که در ادامه متن کامل این میزگرد آمده است.

*آفت جنبش دانشجویی آرمان‌گرایی بدون توجه به واقعیت‌هاست

حسین زینلیان دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور در میزگرد «16 آذر؛ بنیان جنبش دانشجویی در مبارزه با استکبار» اظهار داشت: دانشجو فردی است که در مسیر گذار برای فرهیخته شدن قرار دارد که در این مسیر آینده را هم مدنظر دارد. اگر این آینده نگری از لحاظ ایدئولوژی آرمان‌خواهانه تعریف شود، می‌تواند برای آینده هر کشوری مفید باشد.

وی افزود: وقتی دانشجویان با محوریت و اهداف مشخص دور هم جمع می‌شوند، تشکل‌های دانشجویی را شکل می‌دهند. وقتی تشکل‌های دانشجویی در راه رسیدن به آرمانی که همراه با واقعیت تعریف می‌شود، کنار هم قرار می‌گیرند جنبش دانشجویی یک کشور را تشکیل می‌دهند.

زینلیان تصریح کرد: حال این جنبش دانشجویی با توصیه به فضایی که در آن فعالیت می‌کند می‌تواند به دستاوردهایی برسد که نمونه‌ آن جنبش دانشجویی در دهه 1960 در غرب است که با شعار ضد جنگ فعالیت کرد که اوج فعالیت جنبش دانشجویی غرب را شکل داد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در جنبش دانشجویی غرب واقع‌بینی معنا ندارد و فقط سخنان آرمانگرایی زده می‌شود، گفت: به همین دلیل به نتیجه‌ای نرسیده و به حالت انفعال کشیده شده است. طرف دیگر جنبش‌های دانشجویی مارکسیستی و کمونیستی را داریم که آن هم بیش از اندازه بر واقعیات تأکید می‌کرد بدون در نظر گرفتن آرمان‌ها که بعد از فروپاشی شوروی دیگر حرفی برای گفتن ندارد.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پیرامون جنبش دانشجویی در ایران نیز گفت: در ابتدا ما شاهد فعالیت دانشجویی شاخه جوانان حزب توده هستیم و به دلیل اینکه آن وقایع برای شوروی به وجود آمد، نتوانست با بدنه جامعه ارتباط برقرار کند اما یکسری جوانان را با خود همراه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موارد ما شاهد تولد یکسری تحرکات جدید در جنبش دانشجویی هستیم که اولویت اول آن استبداد ستیزی و در کنار آن استکبارستیزی است. نمود استکبارستیزی جنبش دانشجویی و آغاز آن با 16 آذر 32 بوده است و در نهایت هم به تسخیر سفارت ‌آمریکا منجر شد.

زینلیان با بیان اینکه جنبش دانشجویی، جنبشی است که آرمان را در آینده خود متصور می‌شود اما اگر بر مبنای واقعیت موجود جامعه حرکت نکند با مشکل مواجه می‌شود، گفت: این سخن بدین معنی است که برای مثال آرمانی را داریم اما کارگزاری برای رسیدن به آن آرمان نداریم و نتوانسته‌ایم تربیت کنیم.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: از آن طرف شاهد یکسری تحرکات در جنبش دانشجویی هستیم که کاملا جنبش دانشجویی را به حالت حداقلی تبدیل کرده است. یک جنبش دانشجویی پویا و فعالی که آینده‌نگر باشد، آرمان‌خواه باشد و در عین حال به واقعیت جامعه واقف باشد می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: جنبش دانشجویی باید فکری برای دانشگاه‌هایی کند که در آن با لودگی از جنس برگزاری کنسرت‌ها مواجه هست. بزرگ‌ترین مشکل برای جنبش دانشجویی می‌تواند عدم تطابق آرمان‌ها با واقعیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضاً مشاهده می‌کنیم برخی شأن جنبش دانشجویی را نسبت به آنچه که باید باشد، پایین می‌آورند، گفت: قرار است جنبش دانشجویی یک جنبش فرهیخته‌پرور باشد که در دوران گذاری 10 ساله‌ای یک دانشجو را آماده برای حضور در جامعه کند. پس تربیت دانشجو جزو وظایف جنبش دانشجویی است ولی متاسفانه چون این امر صورت نگرفته،‌ جنبش دانشجویی با وضعیتی مانند آنچه در دهه 70 مشاهده کردیم، مواجه می‌شود. همین خلأ باعث می‌شود عده‌ای در بیرون از دانشگاه شروع به تربیت دانشجویان کنند. مشکل جنبش دانشجویی در عدم تربیت دانشجو برای خودش است.

زینلیان در ادامه تصریح کرد: وقتی این احساس خلأ برای دانشجوی ما پیش بیاید این گونه می‌اندیشد که برای پر کردن این خلأ باید به احزاب وصل شوم اما اگر جنبش دانشجویی پویا باشد می‌تواند دانشجویانی تربیت کند که وقتی از دانشگاه خارج می‌شوند، اثرگذار باشند.

این فعال دانشجویی با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: آیا قرار است جنبش دانشجویی مجلس گرم‌کن احزاب و جریانات سیاسی باشد یا قرار است مطالبه‌گر باشد تا مردم با دید درست‌تری پای صندوق‌های رای بروند. همه با آن جنبش دانشجویی که قرار است به قدرت برسد و در مسیر قدرت آرمانش را بشکند، مخالف هستند.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تأکید براینکه جنبش دانشجویی نباید تبدیل به جنبش شعبان بی‌مخ‌ها شود که تنها عربده می‌کشد، گفت: جنبش دانشجویی بخشی از وظیفه‌اش این است که دانشجو را از لودگی کنسرت‌ها و اردوهای مختلط آگاه سازد و نجات دهد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال اخیر ما شاهد یک جریانی هستیم که می‌خواهد صدای جنبش دانشجویی را خفه کند. نمونه بارز آن 16 آذر سال گذشته است که به نمایندگان 4 اتحادیه دانشجویی با زدن برچسب سیاسی تریبون داده نمی‌شود و در مقابل آن به یک تشکل دانشجویی که دم از دولت می‌زند، تریبون می‌دهند.

زینلیان در ادامه گفت: ما با یک جریان خزنده و ریشه‌دار مواجه هستیم که اجازه نمی‌دهد صدای رسای فرزندان ملت به گوش رئیس‌جمهور برسد البته احساس می‌شود خود رئیس جمهور نیز تمایلی به شنیدن سخنان دانشجویان ندارد.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه بهتر است دولت سعی در بستن دهان دانشجویان نداشته باشد، گفت: اگر بخواهد این روند ادامه داشته باشد ما شاهد یک دیکتاتوری علیه جنبش دانشجویی خواهیم بود که صدای جنبش دانشجویی را خفه می‌کند. امیدواریم وزارت علوم اقدامات گذشته خود را در لغو مراسم‌ 16 آذر، در سال جدید تکرار نکند.

*شأن دانشجو بالاتر از این است که پیاده نظام احزاب باشد

علیرضا احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور نیز در ادامه این میزگرد با عنوان «16 آذر؛ بنیان جنبش دانشجویی در مبارزه با استکبار» اظهار داشت: به جنبش دانشجویی می‌توان در دو سطح کلان و بین‌المللی یا خرد و در سطح کشور نگریست.

وی تصریح کرد: در حوزه بین‌الملل تحولات غرب و شرق در شکل‌گیری جنبش دانشجویی تاثیر داشته است. آنچه که از جنبش دانشجویی در ابتدای تاسیس خود در صف بین‌الملل می‌بینیم این است که تابع دو جریان لیبرال و کمونیست بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: تحولات کمونیستی و تفکرات چپ که در شوروی شکل می‌گیرد انگیزه‌ای برای تحرکات دانشجویی می‌شود. در کنار آن نظرات لیبرالی و سرمایه‌داری نیز تاثیراتی در جنبش دانشجویی غرب می‌گذارد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: اما آنچه در نتیجه این سیر تحول مشاهده می‌شود این است که تاثیر این دو جریان بر روی جنبش دانشجویی عمدتا منفی بوده است و امروز امیدهای جنبش‌ دانشجویی را از بین برده است چراکه حرف جدیدی ندارد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور ضمن تبیین جنبش دانشجویی در داخل کشور ایران، گفت: شاید بشود گفت که از زمان تاسیس دانشگاه تهران کشور ما با فضای دانشگاهی مواجه می‌شود. البته جنبش دانشجویی ما نیز در تاریخ خود تحت تاثیر جریانات راست و چپ قرار داشته است.

وی ادامه داد: اما جنبش دانشجویی وقتی با پدیده انقلاب اسلامی مواجه می‌شود، به گونه‌ای جدید رفتار می‌‌کند. به گونه‌ای که تاثیر شگرفی بر جنبش دانشجویی می‌گذارد. این وضعیت را در سال‌های مبارزه و نهضت اسلامی می‌توان مشاهده کرد. بعد از انقلاب نیز می‌توان در تسخیر سفارت آمریکا جنبش دانشجویی و تاثیرات آن مشاهده کرد.

احمدی افزود: البته هنوز رویکردهای چپ و راست در دانشگاه‌های ما زنده بود اما میدان‌داری دانشگاه در دست جوانان انقلابی افتاد. از آنجایی که هدف جنبش دانشجویی این است که نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی واکنش نشان دهد به همین خاطر نمی‌توانست نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد به همین خاطر یا خود را پیش‌قدم می‌دید و یا در خصوص برخی تحولات مقاومت می‌کرد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه رویکردهای چپ و راست در دانشگاه‌های ما امتحان خود را پس داده‌اند گفت: این جریانات نشان دادند که جنبش دانشجویی را به سرمنزل مقصود نخواهند رساند. آنچه که هم‌راستا با هویت جنبش دانشجویی بود گفتمان انقلاب اسلامی بود به همین خاطر جنبش دانشجویی همراه با روحانیت در مبارزات قبل از انقلاب حرکت می‌کرد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور با بیان اینکه 16 آذر 32 واکنش انقلابی دانشجویان به استکبار بود، گفت: 16 آذر 32 اعتراض دانشجویان به استقلال‌کُشی و از بین بردن آزادی در کشور توسط استبداد بود. 16 آذر 32 واکنش انقلابی دانشجویان نسبت به استکبار و نماد استقلال‌خواهی آنان است.

وی با تاکید براینکه یکی از اصول جنبش دانشجویی در کشور ما مبارزه با استکبار، استبداد و استقلال‌خواهی است، گفت: این اصول اگر نادیده گرفته شود قطعا جنبش دانشجویی نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند و جامعه را به سرمنزل مقصود برساند.

احمدی تصریح کرد: جنبش دانشجویی باید اصول و استخوان‌بندی اصلی خود را حفظ کند چراکه اگر بخواهد غیر از این باشد و یا در مخالفت با اصول اولیه خود قدم بردارد قطعا ره به جایی نخواهد برد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه جنبش دانشجویی می‌تواند در مسائل خاص ورود و نظر کارشناسی دهد، گفت: یک مورد که حتما باید جنبش دانشجویی به آن ورود کند،‌ آگاهی‌بخشی نسبت به مسائل روز است. دانشجو نباید و نمی‌تواند نسبت به مهم‌ترین تحولات کشور بی‌تفاوت باشد. باید نسبت به این تحولات آشنایی داشته باشد و دیگران را هم در جریان امر بگذارد و در این راستا روشنگری کند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در ادامه گفت: اینکه جنبش دانشجویی آزادی‌خواه و آرمان‌خواه است تنها به این دلیل نیست که تعلقات مادی ندارد بلکه فرهیختگی، جوانی، نشاط و آگاهی است که نسبت به مسائل دارد البته در کنار این عدم تعلقات نیز موثر است.

وی با بیان اینکه شأن جنبش دانشجویی بسیار بالاتر از این است که شاخه احزاب شود، گفت: ما مشاهده می‌کنیم در دولت سازندگی رویکرد سیاسی دولت تنها توجیه عملکرد خود می‌شود و از جنبش دانشجویی نیز همین انتظار را دارد و در این راستا عمل می‌کند. شأن دانشجو بالاتر از آن است که پیاده نظام احزاب شود.

احمدی ادامه داد: این وضعیت باعث می‌شود جنبش دانشجویی در دوره اصلاحات با تغییر رویه 180 درجه‌ای نه تنها توجیه‌گر عملکرد حاکمیت نشود بلکه نقش اپوزیسیون را دارد. اتفاقاتی که باعث می‌شود شکاف در تحکیم وحدت آن زمان صورت گیرد و انجمن مستقل با شعار نقد حاکمیت آری نفی حکومت هرگز اقدام به فعالیت کند. این درحالی است که جنبش دانشجویی باید مطالبه‌گری خود را در چارچوب نظام داشته باشد.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت یازدهم نسبت به جنبش دانشجویی اظهار داشت: علی‌رغم آنچه در سال 92 از طرف آقایانی که امروز مسئول هستند در باب آزادی بیان و انتقادپذیری می‌شنیدیم، امروز چنین رویه‌ای را مشاهده نمی‌کنیم. به گونه‌ای که دولت اجازه هیچ گونه نقد حتی به دانشجویان را هم نمی‌دهد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور افزود: برای مثال 16 آذر سال گذشته به گونه‌ای پیش رفتیم مراسم کاملا دولتی شد و دیگر نمی‌توانستیم اسم 16 آذر را روز دانشجو بنامیم.

وی ضمن انتقاد از ادبیات دولت در برخورد با منتقدان اظهار داشت: دولت به هر فردی حتی اگر نقد دلسوزانه داشته باشد برچسب می‌دهد و اجازه نقد نمی‌دهد. حیات جنبش دانشجویی این است که نظر خود را مستقل و بدون وابستگی به هیچ حزب و گروهی بیان کند.

احمدی افزود: اما امروز تشکل‌های دولت‌ساخته‌ای را مشاهده می‌کنیم که تنها در راستای اهداف دولت قدم برمی‌دارند در حالی که جنبش دانشجویی باید از این وضعیت به دور باشد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین سیاستی را در برخورد با جنبش دانشجویی اتخاذ نکنند که نتیجه آن ضربه به جنبش دانشجویی باشد.

*دانشجو باید مانند «وجدان» درستی و نادرستی سیاست‌ها را فریاد بزند

در ادامه این میزگرد محمد حسین قائد شرف دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به ویژگی‌های دانشجو و جنبش دانشجویی اظهار داشت: ما این را باید بدانیم که آزاد بودن از ویژگی‌های اصلی دانشجو است. البته این آزادی بدین معنی نیست که تعلقات معنوی نداشته باشد چراکه اگر این گونه باشد دانشجو دیگر هویت نخواهد داشت.

وی افزود: آزاد بودن دانشجو به معنی آزاد بودن از تعلقات مادی، جناحی و سیاسی است. ویژگی دیگر دانشجو نخبه بودن آن است. این ویژگی‌ها برای دانشجو مسئولیت به وجود می‌آورد بدین معنی که باید مسیر و هدف جامعه را بسنجد و تطابق دهد که آیا مسیر موجود جامعه را به هدف مدنظر می‌رساند یا خیر؟

دبیر دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: البته به خاطر شرایط کشور وظیفه دیگری نیز بر جنبش دانشجویی بار شد که نباید این گونه می‌شد. از آنجا که نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت اما نتوانست بعضی از ساختارهای این نظام با آرمان‌گرایی یکی شود جنبش دانشجویی خود را وارد این موضوع کرد و این گونه اعلام کرد که باید مسیر را خودم تعیین کنم.

قائدشرف با بیان اینکه ظرفیت جنبش دانشجویی نمی‌توانست این وظیفه جدید را انجام دهد، گفت: این عدم ظرفیت باعث شد بخشی از جنبش دانشجویی سرخورده شود، بخش دیگر منحرف و گرفتار به یکسری تعلقات و بخش دیگر نیز شکست بخورد.

این فعال دانشجویی گفت: این شرایط باعث شد نگاه بیرونی به جنبش دانشجویی نیز نگاه بدبینانه‌ای شود در حالی که ماهیت جنبش دانشجویی این نیست که خود وارد برخی مسائل شوند بلکه باید مانند وجدان غلط یا صحیح بودن مسیر برای رسیدن به هدف را فریاد بزند.

وی با اشاره به مطالبه‌گری جنبش دانشجوی به عنوان یکی از ویژگی‌های آن، اظهار داشت: جنبش دانشجویی باید حوزه مسیر درست برای رسیدن به هدف را طلب کند و در این مسیر خود نیز تلاش کند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: در برخی مقاطع ورود غلط به عرصه سیاسی و اجتماعی باعث شد جنبش دانشجویی سرخورده شود. به جای اینکه ساختارسازی را از نظام برای بخش‌هایی که ضعف وجود دارد، مطالبه کند خود وارد شد و شکست خورد.

قائدشرف با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید هدف را ببیند و مسیر رسیدن به آن را هم بررسی کند و درستی یا نادرستی آن را فریاد بزند، اظهار داشت: جنبش دانشجویی نباید خود وارد مسیرسازی شود بلکه باید درست یا غلط بودن مسیر را بیان کند. برای مثال جنبش دانشجویی در موضوع برخورد با مفاسد اقتصادی باید بر سر ساختارها بحث و مطالبه می‌کرد نه اینکه وارد مصادیق جزئی شود.

این فعال دانشجویی افزود: ظرفیت جنبش دانشجویی این نیست که وارد جزئیات شود. باید در حوزه ساختاری مطالبه کند. برای مثال جنبش دانشجویی در دهه هفتاد آمد تا فضای سیاسی را اصلاح کند اما خود درگیر آن شد و شکست خورد.

وی با بیان اینکه 16 آذر نماد حساسیت جنبش دانشجویی به تحولات است، گفت: مهم‌ترین رکن جنبش دانشجویی استکبارستیزی و مقابله با سلطه از جمله آمریکا است. گرچه باید بخشی از توان جنبش دانشجویی در دیگر موضوعات نیز صرف شود اما مولفه اصلی جنبش دانشجویی استکبارستیزی است.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از رویکرد دولت یازدهم در برخورد با جنبش دانشجویی اظهار داشت: زمانی با گلوله جلوی دانشجویان را می‌گرفتند امروز با بستن دهان دانشجویان دارند چنین کاری را انجام می‌دهند که نمود بارز آن مراسم 16 آذر سال گذشته بود.

قائدشرف با بیان اینکه آنچه که 16 آذر را تهدید می‌کند، «16 آذر دولتی» است، گفت: چیزی که 16 آذر را تهدید می‌کند، 16 آذری است که توسط دولت برگزار شده بود و سخنانی از دل آن بیرون بیاید که دولت آنان می‌پسندد و اگر بخواهد سخنانی از این رو که با نظر دولت همخوانی ندارد بیان شود، از نظر دولت نباید مطرح شود.

این فعال دانشجویی در ادامه با انتقاد از سیاست خارجی دولت، گفت: ما امروز مشاهده می‌کنیم که دیپلماسی لبخندی که آقایان در پیش گرفتند شکست خورده است و گویا قرار نیست سخنانی از دل دانشجویان علیه دیپلماسی لبخند بیرون بیاید.

وی با تاکید براینکه 16 آذر نماد مبارزه با استکبار است، گفت: الان اگر بنا باشد به دلیل برخی مصلحت‌ها که صرفا دولت می‌خواهد این مصلحت رعایت شود، استکبارستیزی تحت‌الشعاع قرار گیرد، این وضعیت نقطه شکست جنبش دانشجویی است.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به تلاش دشمن برای نفوذ در جریان دانشجویی گفت: اینکه شما مشاهده می‌کنید تشکل‌های یکبار مصرف به وجود می‌آید بدین خاطر است. این نفوذ در جایی شکست خورده است اما حال با رویکرد دیگر جلو آمده است.

قائدشرف افزود: پروژه نفوذ در جنبش دانشجویی دو محور اصلی دارد. یک محور مرگ استقلال در جنبش دانشجویی است. امروز این موضوع در برخی تشکل‌های تازه‌تاسیس علنی شده است. نه تنها تلاش دارند این استقلال‌خواهی را بکشند بلکه تلاش می‌کنند عدم استقلال را به عنوان ارزش نشان دهند.

این فعال دانشجویی محور دیگر پروژه نفوذ در جریان دانشجویی را آرمان‌سازی تقلبی عنوان کرد و گفت: جنبش دانشجویی یکسری آرمان‌های حقیقی از جمله استکبارستیزی، مبارزه با سلطه و آزادی‌خواهی داشته و در این راستا حرکت کرده است اما امروز دشمن تلاش می‌کند آرمان‌های تقلبی را بر روی سخت‌افزار 16 آذر که نماد مبارزه با استکبار است قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از پروژه نفوذ در جنبش دانشجویی این است که آرمان‌های تقلبی با تشکل‌های دولت‌ساخته به عنوان آرمان‌های اصلی جنبش دانشجویی مطرح شود. راه چاره این وضعیت در صحنه بودن جنبش دانشجویی حقیقی است.

*مبارزه با الگوی توسعه آمریکایی خط مقدم جنبش دانشجویی است

مجتبی رئیسی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه این میزگرد در رابطه با ماهیت جنبش دانشجویی گفت: در این رابطه و اینکه چرا این قشر متمایز با بقیه اقشار است، باید گفت که مهم‌ترین دلیل این موضوع حریت و آزادگی جنبش دانشجویی است. یک بخش دیگر هم استقلال مالی جنبش دانشجویی نسبت به اقشار دیگر است.

رئیسی تصریح کرد: نقطه برجسته این استقلال را در روز 16 آذر سال 32 می‌بینیم. در آن زمان در حالی‌که دولت کودتا تازه روی کار آمده بود و جریان دانشجویی در فضای بسته آن زمان اعتراض می‌کند و این اعتراض باعث می‌شود سه نفر از دانشجویان شهید شوند.

وی افزود: در طول تاریخ جنبش دانشجویی محرک جامعه به سوی آرمان‌ها بوده است و این جنبش باید جامعه را از واقعیت‌های موجود به سمت آرمان‌ها هدایت کند.

رئیسی تاکید کرد: اگر جنبش دانشجویی روزی از روحیه آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی و استکبارستیزی فاصله بگیرد دیگر جنبش دانشجویی نیست.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: اگر بخواهیم جنبش دانشجویی را آسیب‌شناسی کنیم، بهتر است ابتدا ببینیم این جنبش قرار بود چه مسیری را طی کند و آیا این کار را درست انجام داده یا دچار اشتباه شده است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه مهم‌ترین خطری که جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند در رابطه با بحث استقلال این جنبش است، اضافه کرد: متاسفانه سال‌هاست جریان دانشجویی با این آسیب روبرو است. بعضا دیده می‌شود جریان دانشجویی به شاخه دانشجویی احزاب تبدیل می‌شود و یا اینکه دبیر فلان تشکل دانشجویی مسئول شاخه دانشجویی فلان حزب است.

رئیسی اظهار داشت: در دهه هفتاد جنبش دانشجویی چون سال‌ها از جریان قدرت فاصله گرفته بود، میل به قدرت‌طلبی داشت، به همین دلیل دچار آسیب‌هایی شد.

وی با بیان اینکه استقلال تشکل‌های دانشجویی امروز به صورت جدی در معرض خطر است، تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز به همین خاطر تاکیداتی در رابطه با جنبش دانشجویی داشتند و تاکید کردند نباید دانشجو سکوی پرتاب یک گروه برای رسیدن به قدرت شود.

این فعال دانشجویی افزود: متاسفانه برخی اوقات شاهد رفتارهایی هستیم که باعث می‌شود دانشگاه به جولانگاه احزاب تبدیل شود. اتفاقی که این روزها کم و بیش آن را می‌گوییم.

رئیسی تصریح کرد: متاسفانه می‌بینیم تشکل‌های دانشجویی توسط برخی افراد به گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب تقسیم‌بندی می‌شوند که این از اساس غلط است و در شأن دانشجو نیست که تقسیم‌بندی‌های حزبی را برای تشکل‌های دانشجویی به کار گیرند. از طرفی هم برخی از تشکل‌های دانشجویی در فعالیت‌های خود همان قواعدی را پیاده می‌کنند که احزاب از آن استفاده کردند.

رئیسی اظهار داشت: برای رفع مشکلات جنبش دانشجویی ابتدا باید ببینیم که این جنبش چه کارهایی را نباید انجام دهد و آنها را انجام ندهد. مثلا نباید به عنوان سمپاد دانشجویی دولت و یا شاخه دانشجویی احزاب عمل کند. اینها جنبش دانشجویی را زیر سوال می‌برد و اگر مراقب نباشیم در سناریویی که طراحی شده قرار می‌گیریم.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: جریانی به دنبال این است که هویت جنبش دانشجویی و استکبارستیزی آن را بگوید. باید پرسید چگونه می‌توانیم استکبارستیزی را از 16 آذر کم کرد.

رئیسی گفت: همانطور که در 16 آذر سال 32 دانشجویان در مقابل آمریکا و استکبار ایستادند امروز هم باید در مقابل تفکر آمریکایی و الگوی آمریکایی توسعه بایستند. امروز خط مقدم جنبش دانشجویی مبارزه با الگوی آمریکایی است که عده‌ای سعی دارند آن را در کشور پیاده کنند.

*عملکرد دولت بستر را برای نفوذ دشمن فراهم کرده است

در پایان این میزگرد محمدمهدی رمضان‌زاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ ضمن اشاره به جایگاه و نقش جنبش دانشجویی در دوران‌ مختلف، اظهار داشت: جنبش دانشجویی در دوران‌ مختلف تاریخ کشور چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب توانسته نقش‌های مهمی را ایفا کند. و همواره توانسته‌ است تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در کنار روحانیت مسیری را پیش رفت و به نظام اسلامی رسید، تصریح کرد: برای تعریف جنبش دانشجویی بایستی ویژگی‌های آن را بشناسیم، بعد ببینیم اگر هر گروه آزاد و مستقلی این ویژگی‌ها را داشت و به دنبال آن بود جنبش دانشجویی است و اگر این ویژگی‌ها را نداشت جنبش دانشجویی به حساب نمی‌آید.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ ادامه داد: جنبش دانشجویی مستقل و آزاد است و در اهدافی که پیش می‌گیرد آرمانی را مدنظر دارد و برای رسیدن به آن مطالبه گری می‌کند، البته مطالبه‌گری به این معنی نیست که جنبش دانشجویی به یک بنگاه انتشار بیانیه تبدیل شود.

این فعال دانشجویی گفت: بسیج دانشجویی در عرصه‌های مختلف وارد شده و پیشنهاداتی داشته است. مثلا در بحث رونمایی از قراردادهای جدید وزارت نفت ما در مجموعه بسیج دانشجویی این موضوع را آسیب شناسی کردیم تا ببینیم این قراردادها چه مشکلاتی دارند و حدود 70 صفحه مشکلات استخراج شد البته راه‌حل‌هایی نیز پیشنهاد شده است.

این فعال دانشجویی افزود: این قراردادها مشکلات زیادی دارند که باعث می‌شوند خام فروشی نفت بیشتر شده و از اقتصاد مقاومتی دور شویم.

وی اضافه کرد: اگر جنبش دانشجویی بخواهد از حزب و جریانی خط بگیرد و یا پیاده نظام احزاب شود قطعا دیگر جنبش دانشجویی محسوب نمی‌شود. جنبش دانشجویی آزاد است و ما اگر به این موضوع توجه داشته باشیم هیچ وقت سرخوردگی دانشجویان را نمی‌بینیم.

رمضان‌زاده تاکید کرد: متاسفانه ما در یک زمان اجازه دادیم، نیازهای یکسری افراد به جنبش دانشجویی تحمیل شود و این موضوع باعث تبعاتی برای این جنبش شده‌است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در راستای تغییر ماهیت تشکل‌های دانشجویی افزود: متاسفانه در یک دوره شاهد پیدایش یک سری تشکل‌های قارچ‌گونه بودیم. تشکل‌های یک بار مصرفی که فقط در یک دوران خاص کاربرد دارند.

این فعال دانشجویی در ادامه ضمن انتقاد از برخورد مسئولان دولت با اتحادیه‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته حتی در روز دانشجو به مسئولان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی اجازه سخنرانی در مقابل رئیس جمهور داده نشد، این موضوع نشان دهنده برخورد دولت با منتقدان و تشکل‌های دانشجویی است.

رمضان‌زاده اظهار داشت: اخیرا شنیده شده است برخی از مخالفین طرح‌های هم نفتی برکنار شدند و این نشان می‌دهد هرجا کوچکترین انتقادی از دولت شود این مسائل پیش می‌آید. مانند این موضوع که وقتی رئیس جمهور با عدم استقبال مردم مازندران روبرو می‌شود به جای بررسی چرایی این موضوع، استاندار را برکنار می‌کند که این نشان‌دهنده این است که دولت رویه حذفی را پیش گرفته‌ است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بسیج دانشجویی تصریح کرد: بسیج دانشجویی در رابطه با بحث مذاکرات و توافق افتخار داشته که از ابتدا بصورت کارشناسی این موضوع را بررسی کند. بعد از انتشار متن برجام نیز سوالاتی مطرح شد و بررسی‌هایی صورت گرفت. در بحث مفاسد اقتصادی هم قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیج دانشجویی کارهایی را انجام داد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ از برخورد برخی مسئولان با تشکل‌های انقلابی انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی مواقع دیده می‌شود برنامه‌های تشکل‌ها و دانشجویان انقلابی با سنگ اندازی‌هایی روبرو می‌شود، به افرادی مانند نبویان و رسایی اجازه سخنرانی در دانشگاه داده نمی‌شود، ولی از آن طرف می‌بینیم برخی از فتنه‌گران، افرادی امثال ملکیان و کسانی که علنا مخالفت خود را با دین و انقلاب اعلام کردند در دانشگاه حاضر می‌شوند. که این گونه رفتارها و تناقض‌ها باعث می‌شود محبوبیت‌ دولت روز به روز کمتر شود.

رمضان‌زاده در ادامه در رابطه با بحث نفوذ دشمن افزود: بحث نفوذ دشمن بحثی مربوط به امروز و دیروز نیست و از ابتدای انقلاب این مسئله وجود داشته است اما امروز بستر نفوذ فراهم است و ما دولتی را داریم که بستری را فراهم کرده که در آن نفوذ به راحتی امکان پذیر می‌شود.

وی در ادامه در رابطه با مشکلات اقتصادی هم خاطرنشان کرد: در بحث اقتصادی دیدگاه دولت تقریبا در تضاد با اقتصاد مقاومتی است. دیدگاه دولت این است که نیازها باید از خارج تامین شود و به دلیل اینکه ما دشمن‌های زیادی داریم و هر لحظه امکان تحریم وجود دارد با این روش به مشکل برخواهیم خورد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در خاتمه در رابطه با مصرف گرایی و تجمل‌گرایی اظهار داشت: وقتی در قشر مسئولان مصرف گرایی و تجمل گرایی نفوذ کند باعث می‌شود در ذهن مردم دوگانگی ایجاد شود و احساس کنند مسیر انقلاب تغییر کرده است و این باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

وی گفت: اصلاح طلبان در دهه 70 به دنبال اصلاح نظام نبودند و بیشتر به دنبال تغییر ساختار نظام حاکم بودند و احساس نیازی که در آن دهه از آن صحبت می‌کردند برگرفته از بطن جامعه نبود و یک احساس نیاز مصنوعی بود و به همین دلیل آن‌ها شکست خوردند.

رمضان‌زاده در خاتمه اظهار داشت: دانشجویان در روز 16 آذر ماه اثبات کردند که در راه ایستادگی بر استقلال و آزادی کشور حاضرند خونشان را بدهند اما زیر بار ذلت و سلطه غرب نروند. امروز نیز جنبش دانشجویی با حریت تمام در مقابل استکبار جهانی ایستاده است و اجازه هیچ گونه استعمار و استبدادی به این کشورهای غارتگر نخواهد داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ نشرخبر : 15 آذر 1394 کد مطلب : 13940915000080 www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین