پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
رقابت شرکت‌های تولیدی و واردکنندگان در شرایط رکودی بر سر سهم بازار رو به افزایش است و سرگردانی مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان در شرایط فعلی حاصل عدم برنامه‌ریزی مناسب در مدیریت بازار لاستیک است.

شعار سال:محمدرضا آل سارا نایب رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل اتاق تعاون ایران و رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی لاستیک، روغن و فیلتر کشور، اظهار داشت: مصرف سالانه لاستیک کشور، حدود 30 میلیون حلقه از انواع لاستیک است. باید واقعیت‌های بازار لاستیک را پذیرفت و به ارزش ریالی دلار جهت تهیه مواد اولیه تولیدات داخلی و قیمت تمام شده لاستیک‌های وارداتی را مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه گفت: نیمی از لاستیک‌های مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و نیمی دیگر اجباراً باید از طریق واردات تأمین شود؛ شرایط رکودی فعلی بازار لاستیک موجب شده که تولیدکنندگان، واردات و واردکنندگان را عامل اصلی رکودکاری خود بدانند و واردکنندگان موانع به وجود آمده بر سر راه واردات لاستیک را سنگ‌اندازی اداری تولیدکنندگان بدانند و حاصل این اختلافات کاهش تولید و واردات در شرایط فعلی باشد.

آل سارا گفت: مسئولان حاکمیتی، تولیدکنندگان و واردکنندگان ضرورتاً باید به نظرات توزیع‌کنندگان که استخراج شده از بازار مصرف است و به نظر مصرف‌کنندگان و خواسته آنان در رابطه با کیفیت، قیمت لاستیک و خدمات پس از فروش را مورد توجه قرار داده و اصلاحات لازم را در شیوه عرضه تولیدات و واردات لحاظ کنند، تا امکان عبور از موانع موجود فراهم شود.

به گفته نایب رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل اتاق تعاون ایران، آمارهای گوناگون تولید و واردات براساس تناژ و وجود لاستیک قاچاق، در راستای یک تصمیم‌گیری اصولی و مدیریت بازار لاستیک برای مسئولان گمراه‌کننده است.

آل سارا با اشاره به اینکه آمار دقیق انواع خودروهای موجود در کشور وجود دارد، افزود: «سایز مصرفی خودروها نیز مشخص است. چنانچه آمارها از طرف گمرکات و تولیدکنندگان در قالب سایز و تعداد اعلام شود، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تولیدات داخلی و گسترش آن و تأمین کمبود لاستیک مورد نیاز کشور از طریق واردات آسان‌تر خواهد بود.

وی گفت: هر چند که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برنامه‌ریزی و ساماندهی واردات لاستیک هستند و در این ساماندهی حمایت از تولیدات داخلی مورد توجه است، اما دستورالعمل‌های ابلاغی در حال حاضر نه تنها مورد انتقاد واردکنندگان است بلکه تولیدات داخلی را همچنان در بلاتکلیفی نگه داشته است و نگرانی از به وجود آمدن رانت برای افراد و یا شرکت‌های خاص را افزایش داده و احتمال کمبود و افزایش قیمت لاستیک را در روزهای پایانی سال شدت بخشیده است.

این مقام مسئول در بخش تعاون تأکید کرد: به نظر می‌رسد تجدیدنظر در مورد ترخیص لاستیک‌های موجود در گمرکات و یا اینکه ثبت سفارش آنها تاکنون انجام شده، می‌تواند نگرانی‌های احتمالی را تا حدی کاهش داده، ضمن اینکه سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری‌ لازم در راستای مدیریت بازار لاستیک یک ضرورت است و توجه بیشتر به ارتقای ملاک‌های فنی استاندارد لاستیک و ارائه خدمات پس از فروش که توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در حال پیگیری است؛ بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در نهایت مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت توان آن را دارند که گروه‌های مرتبط را چهت رسیدن به یک راهکار اجرایی و خالی از اشکال که در آن حمایت از تولیدات داخلی و تأمین کمبودهای احتمالی لاستیک درآینده را به طور اصولی مورد توجه قرار داده و هدایت کند، هر چند که مدیران شرکت‌های تولیدی باید به علت کاهش شبکه توزیع مویرگی خود و واردکنندگان به رقابت‌های غیراصولی در بازار توجه ویژه داشته باشند و از روش‌های مدیریت بازار لاستیک براساس سنوات گذشته پرهیز کنند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی لاستیک، روغن و فیلتر کشور خاطرنشان کرد: این مدیران باید توجه داشته باشند تولیدات داخلی و لاستیک‌های وارداتی متقاضیان خود را در بازار فعلی دارد، لذا فعالان در این بخش باید به روش‌های مدیریتی کارآمدتر از گذشته بیاندیشند، تا انگیزه بین توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در رابطه با توزیع و مصرف کالاهای عرضه شده به وجود آید و امکان عبور از موانع موجود امکان‌پذیر شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس,تاریخ انتشار 16 آذر 1394,کد مطلب 13940916001173, www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین