پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: از ‌آنجایی که بدهی شرکت نفت زیاد است و توان سرمایه‌گذاری ندارد، مجبوریم از ظرفیت شرکت‌های خارجی استفاده و شرکت‌های داخلی را نیز در سایر بخش‌ها به کار بگیریم.

شعارسال: اسداله قره خانی با اشاره به قراردادهای نفتی-گازی، اظهار داشت: شرکت توتال یکی از بزرگترین شرکت‌های بین المللی است که پروژه‌های بسیار زیادی را در کشورهای مختلف در حال اجرا دارد و دارای یک برند معتبر بوده و از تکنولوژی بالا و به روزی برخوردار می‌باشد.

وی اضافه کرد: در مذاکراتی که در کشور سوریه داشتیم یکی از محورها قراردادهای نفتی بود و شرکت مطرح هم توتال بود، این شرکت در کشورهایی مثل قطر، عربستان سعودی و عراق پروژه اجرا می‌کند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به مزایای ورود شرکت‌های خارجی در حوزه انرژی، توضیح داد: این شرکت‌ها با ورود خود می‌توانند مسیرهای سرمایه‌‌گذاری و بهره برداری در حوزه نفت و گاز را برای دیگران مثل شرکت‌های ژاپنی،کره جنوبی و ایتالیا هموار کنند.

وی خاطرنشان ساخت: تمامی شرکت‌ها از دو جهت برای عقد قرارداد مورد مطالعه جدی قرار می‌گیرند، یکی از این شاخصه‌‌ها دارا بودن تکنولوژی روز است زیرا ما دو کار را به شرکت‌ها واگذار می‌کنیم، اول موضوع بازیافت چاه‌هایی که نیمه دوم عمر خود را می‌گذرانند و دوم اینکه شرکت‌ها باید توانائی تأمین مالی داشته باشند زیرا صنعت نفت و گاز نیاز به ابر سرمایه گذار دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اذعان این موضوع که تمامی قراردادها با حساسیت بالایی مورد بررسی قرار می‌گیرند، تاکید کرد: شرایط قراردادها در تمامی بندها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، کمیسیون انرژی در این زمینه با تمامی صاحب نظران و متخصصان جلسات متعددی برگزار کرده و می‌کند.

وی با ذکر مزیت‌های توتال فرانسه، بیان داشت: این شرکت برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز اعلام آمادگی کرده اما تنها شرکت مد نظر ما نیست، ما هم شرکت‌های داخلی و هم خارجی را در این موضوع ذخیل کرده‌ایم، هر مجموعه‌ای بتواند منافع کشور را تأمین کند وارد فاز نهایی عقد قرارداد خواهد شد.

اسدالله قره‌خانی با اشاره به بدعهدی و مشکلات شرکت‌های خارجی مخصوصا توتال، تشریح کرد: همه شرکت‌های خارجی در برهه‌هایی به ما ضرر زده‌‌اند و این موضوع مختص توتال نیست، ما باید سعی کنیم تا به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات گذشته قراردادها را با وسواس و دقت نظر بسیار بالا به پیمانکاران اعم از داخلی و خارجی واگذار کنیم.

وی ادامه داد: پیمانکاران داخلی ما در برخی پروژه‌ها توانایی و تکنولوژی لازم را ندارند، به طور مثال در بحث حفاری‌های افقی شرکت‌های خارجی می‌توانند با استفاده از علم و ابزار خود بیشترین بهره‌وری را در میادین مختلف به ما بدهند، شرکت‌های خارجی قادر هستند با حفر یک چاه 10 نقطه را مورد هدف و بهره برداری قرار دهند.

نماینده مردم علی آباد با بیان اینکه شرکت‌های داخلی در پروژه‌های اکتشافی در کنار شرکت‌های خارجی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: اصل هدف ما این است که انتقال علم و تکنولوژی صورت پذیرد، لذا نظر ما این است در میادین مشترک با سایر کشورها چندین شرکت را دخیل کنیم تا میزان بهره برداری مطلوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به نگرانی موجود از افشای اطلاعات میادین ایران توسط توتال به رقبا، افزود: در حال حاضر هیچ قراردادی امضاء نشده و در حد توافقنامه است، فعلا کارشناسان طرفین در حال مذاکره هستند و موارد را بررسی می‌کنند؛ از طرفی اطلاعاتی که از طرف ما به توتال داده شده نمی‌تواند آنها را متقاعد کند و نیاز خواهند داشت تا خود نیز منابعی را بدست آورند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس دهم با اعلام اینکه شرکت‌های خارجی و مخصوصا توتال سعی خواهند داشت تا با استخراج بیشتر پول بیشتری در بیاورند، اذعان داشت: زمان هم برای آنها مهم است، پس افشای اطلاعات اصلا به نفع طرفین نیست، ما نیز در قرارداد بندی داریم که طرفین را ملزم می‌کند تا مفاد قرارداد محرمانه بماند، مهم‌تر اینکه ما باید بسیار هوشیار باشیم تا طرف مقابل قراردادمان دو طرفه عمل نکند.

وی اضافه کرد: ما در حوزه نفت و گاز یا باید ورود پیدا نکینم یا باید در صورت تمایل به استخراج و بهره برداری با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندیم، چون شرکت‌های داخلی توانایی لازم در همه زمینه‌های مورد نظر ندارند، به طور مثال شرکت نفت در حال حاضر 55 میلیارد دلار بدهی دارد و نمی‌تواند سرمایه گذاری کند.

قره خانی در همین راستا توضیح داد: از طرفی هم نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد بهره برداری سایر کشورها در حوزه‌ها و میادین مشترک باشیم، قطر در حال حاضر از لایه‌های میادین مشترک ما حدود 400 هزار بشکه استخراج می‌کند و ما این توانایی را نداریم.

وی در پایان تاکید داشت: قطع‌به‌یقین شرکت‌های خارجی اطلاعات را در اختیار دیگران قرار نخواهند داد زیرا شرکت‌‌های بین المللی با سابقه هستند و طولانی شدن مدت قرارداد برای طرفین زیان بسیاری خواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار خبر 7 اسفند 1395، کدمطلب: 1047942 ،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین