پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
‌با توجه به ظرفیت‌های بالای فندق در رودسر می‌توان با صادرات این محصول درآمدی مانند فروش پسته برای کشور کسب کرد.

شعار سال: منطقه گیلان، شهرستان رودسر با تولید 10 هزار تن فندق، به‌ عنوان قطب تولید فندق کشور به‌شمار می‌رود که توانسته به‌ویژه در منطقه اشکورات به‌عنوان منبع تولید فندق ایران را در کارنامه خود رقم بزند.

با وجود آنکه گیلان قطب تولید فندق کشور محسوب شده و باید کارخانه‌های صنایع تبدیلی فندق در این استان بتواند فرصت‌های اشتغال جدیدی برای بومیان منطقه ایجاد کند، تنها چند کارخانه فندق‌شکنی در این استان فعال هستند. این امر موجب شده است که علیرغم تولید قابل توجه فندق در کشور از ازرهای وارده ناشی از صادرات فندق بی بهره باشیم.

قاسم رضاییان رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی گیلان گفت: سالانه 18 هزار تن فندق از باغ‌های فندق کشور که مساحتی حدود 20 هزار هکتار را دارا است، برداشت می‌شود، اما بر اساس آمارهای موجود، حجم صادرات این محصول روند افزایشی چشمگیری نداشته است.

وی افزود: در صورتی که حمایت کافی از کشاورزان تولیدکننده صورت می‌گرفت، انتظار می‌رفت تا سال 1393 سطح زیر کشت فندق به 67 هزار هکتار و میزان برداشت آن به 38 هزار تن برسد، اما واقعیت آن است که فندق از محصولاتی بوده که نادیده گرفته شده و کمتر به ارزش اقتصادی آن توجه شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان خاطرنشان کرد: بارها در جلسات برگزارشده، از اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی فندق سخن گفته شده، اما تا زمانی که دولت شفافیت لازم را برای سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم نکند و از صادرات فندق و فرآورده‌های آن به‌عنوان یک محصول اقتصادی سودآور سخن گفته نشود، نمی‌توان انتظار جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داشت.

رضاییان تصریح کرد: در حال حاضر فندق برای مصارف آجیل و خشکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر در حوزه‌های بهداشتی و آرایشی ورود پیدا کرده است، در حالی که کشوری نظیر ترکیه توانسته از محل صادرات فندق و فرآورده‌های آن، درآمد حدود دو میلیارد دلاری کسب کند که معادل درآمد ایران از صادرات پسته است

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا,تاریخ انتشار 18 آذر 1394,کد مطلب 94091710352, www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین