پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
سفیر امارات در واشنگتن طی مقاله‌ای در یک روزنامه آمریکایی اظهارات خصمانه‌ای را مطرح کرد که نشان از واهمه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از قدرت فزاینده ایران و متحدانش در خاورمیانه دارد.
شعار سال: "یوسف العتیبه" سفیر امارات عربی متحده در آمریکا در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته این کشور و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در صورتی که ایران نیز آماده باشد، می‌توانند با این کشور همزیستی داشته باشند.

او با تکرار ادعاهای بی‌پایه نوشته در شرایطی که واشنگتن نیز اکنون در برابر تهدیدهای ایران هشیار شده است، کشورهای عربی از تعامل گسترده تر با آمریکا در منطقه استقبال می‌کنند.

وی در ادامه این مقاله خصمانه مدعی شد: زمانی که سال گذشته توافق هسته‌ای با ایران اجرایی شد امیدواری‌های زیادی بوجود آمد که تهران وارد دوره جدیدی از تعامل مسئولانه در امور جهانی شده اما به جای آن، ایران درگیری و خشونت‌های بیشتر را انتخاب کرد. اقدام اولیه دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اگر چه دیر بود اما توسط تمامی دوستان آمریکا در منطقه با استقبال همراه شد. رفتار خصمانه ایران تنها باعث وخیم تر شدن اوضاع می‌شود. چندین بار از انتقال غیر قانونی سلاح توسط ایران برای حوثی‌ها در یمن جلوگیری شده است. در سال جدید میلادی، شبه نظامیان مورد حمایت ایران در بحرین، تعدادی از تروریست‌های محکوم شده را از زندان فراری دادند. در اواخر ماه ژانویه، تهران یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد که دست کم نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آمد. در همان زمان، ایران همچنان حمایت پایدار خود از حوثی‌ها را افزایش داده و جنگی را طولانی کرد که پیامدهای بشری وحشتناکی را به همراه داشته است. همانطور که "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع خود گفته بود، ایران بزرگترین قدرت بی ثبات کننده در خاورمیانه به شمار می‌آید و ماه گذشته نیز ایران را بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان توصیف کرد. ماتیس سال گذشته نیز گفته بود که افزایش قدرت گروه داعش به دستاویزی برای ایران تبدیل شده تا شرارت‌هایش را افزایش دهد همچنین "حسین سلامی" معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ماه پیش گفته بود: ما هر روز تعداد موشک‌ها، ناوهای جنگی و موشک اندازهای خودهای افزایش می‌دهیم.

سفیر امارات در واشنگتن در ادامه ادعاهایش نوشت: ایران واقعا چه چیزی می‌خواهد؟ قانون اساسی این کشور خواستار صدور انقلاب الهام گرفته از اسلام خود به بقیه جهان است. رهبران این کشور درباره "پارس بزرگتر" صحبت می‌کنند، منطقه‌ای از نفوذ که بخش عمده‌از خاورمیانه را در برمی‌گیرد و شعار مرگ بر آمریکا همچنان شعار محبوب در راهپیمایی‌های تهران به شمار می‌آید. کنترل کردن خشونت‌های ایران آسان نیست اما ثبات منطقه وابسته به آن است. متعهد کردن ایران گام نخست مهم به شمار می‌آید. بازسازی روابط آمریکا با متحدان سنتی منطقه‌ای خود گام دیگر به شمار می‌آید و مقابله مستقیم با مداخله ایران در مکان‌هایی نظیر یمن نیز گام دیگر است. امارات نیز همانند آمریکا معتقد است که توافق هسته‌ای باید با قدرت اجرا شود. اما در همان زمان این موضوع برای دیگر قطعنامه‌های سازمان ملل صدق می‌کند که انتقال تسلیحات توسط ایران و آزمایش‌های موشکی را منع کند. نقض‌ها باید به سرعت آشکار و با تحریم‌های اقتصادی بیشتر همراه شود.

یوسف العتیبه در این مقاله نوشت: احیای مجدد همکاری امنیتی میان آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) می‌تواند تاثیر فوری در یمن به همراه داشته باشد. افزایش حمایت آمریکا از ائتلاف کشورهای عربی می‌تواند به مبارزه با حوثی‌ها که دولت مشروع در یمن را سرنگون کردند کمک کند. این همکاری می‌تواند به مقابله با هزاران موشک و راکتی که توسط ایران به حوثی‌ها داده شده و به سوی عربستان شلیک می‌شود کمک کند. این موضوع می‌تواند به حمایت از کشتی رانی در دریای سرخ که یک آبراه بین‌المللی حیاتی که به کانال سوئز منتهی می‌شود کمک کند. تلاش‌ها در یمن نشان می‌دهد که امارات ودیگر کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) نه تنها از منافع خود بلکه از منافع آمریکا نیز حمایت می‌کند. حمایت از سوی آمریکا همانند همیشه حیاتی است اما این موضوع به این معنا نیست که ما نیازمند حضور نیروی زمینی آمریکا در آنجا هستیم. این به معنای آن است که رهبران مصمم در واشنگتن نیتی شفاف و سیاست‌هایی استوار ایجاد کنند. زمانی که آمریکا از حضور سرباز زند، درگیری‌هایی نظیر آن چیزی که در سوریه، لیبی و یمن روی داد طولانی و متمرکزتر خواهد شد و متجاوزانی نظیر ایران، داعش و القاعده قدرتمندتر و خطرناکتر می‌شوند. از خشونت‌های بیشتر می‌توان جلوگیری کرد. ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را تعلیق کند و حمایت از حزب‌الله، حماس و حشد الشعبی را متوقف کند. این کشور می‌تواند اقدامات بی ثبات کننده و تفرقه آمیز خود در جهان عرب را متوقف کند.

وی در ادامه ادعاهایش نوشت: مقامات تهران باید این سوال را از خود بپرسند: آیا ما می‌خواهیم بخشی از راه حل باشیم یا همچنان می‌خواهیم که بزرگترین چالش منطقه بمانیم؟ امارات و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج (فار س)معتقد هستند که این تعامل میتواند راه حلی طولانی مدت را به همراه داشته باشد. در ماه ژانویه، این شورا، مذاکرات استراتژیک مستقیم با ایران را پیشنهاد داد که بر 3 اصل استوار است: عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، متوقف کردن صدور انقلاب و تعهد به کاهش تفرقه گرایی میان سنی و شیعه. ما تلاش خواهیم کرد که سران ایران را متقاعد کنیم که همزیستی مسالمت آمیز امکان پذیر است. در این صورت شاهد حرکت صعودی از تجارت و فرصت‌های اقتصادی خواهیم بود که با تبادل‌های فرهنگی وسیع همراه خواهد بود و ایران می‌تواند جایگاه واقعی خود در جامعه جهانی را بازیابد و توافق هسته‌ای می‌تواند اولین گام به سوی این آینده باشد. اما آشکار است که ایران ایده‌های متفاوتی دارد و واشنگتن نیز هم اکنون درباره این تهدید فزاینده هوشیار شده است. حمایت از منافع مشترک میان آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) تلاشی ضروری و فوری بوده و امنیت بیشتری را برای ما به همراه خواهد داشت.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: 13 اسفند 1395، کد مطلب: 328349، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین