پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
صنعت مسگری زنجان با بیش از یکهزار سال پیشینه تاریخی، یکی از رشته های اصیل، تاریخی و ماندگار این شهر به شمار می رود که متاسفانه مورد توجه کافی قرار نگرفته است.
شعار سال: زنجان را همه به چاقو و چاروق و ملیله و فرش می شناسند و عمده شهرت این شهر مدیون فعالان عرصه چاقو و ابزارهای آهنی است که سال‌هاست در زنجان رونق دارد. علاوه بر این تاریخچه مس نیز در زنجان قدمتی طولانی دارد؛ صنعتی که بازارچه‌ای اختصاصی در طولانی‌ترین بازار مسقف ایران در زنجان دارد و روزگاری اقتصاد زنجان با تولیدات مس در گردش بود.


متاسفانه در سال های گذشته ازتعداد 800 مسگر زنجانی فقط 25 نفر آن را ادامه می دادند به گفته معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با اهتمام ویژه در این حوزه تاکنون بیش از 500 مسگر که این کار را رها کرده و به شغل‌های دیگر روی آورده بودند، جذب این صنعت شده‌اند.

امروزه با استناد به مدارک غيرقابل انکار که از گوشه کنار ايران به دست آمده است مي توان شمال و مرکز ايران را جزو قديمي ترين مراکز فلزکاري جهان و نيز فلزکاران ايران رااز پيشگامان کشف ذوب مس در جهان باستان دانست که فراواني معادن مس در ايران ، مؤيد اين نکته است . با توجه به کشف کوره ذوب مس در "سگز آباد" قزوين واقع در "تپه قبرستان" ، نزديک بودن اين منطقه از لحاظ جغرافيايي به زنجان و نيز وجود معادن بزرگ مس در منطقه مي توان به قدمت استفاده از اين فلز در زنجان پي برد


در بازار بزرگ زنجان بازارچه مسگرها وجود دارد که صدای چکش کاری همچنان در آن به گوش می رسدو علاوه برآن مجموعه‌های عظیم مسگری هم ایجاد شده است.

قدمت استفاده از مس بر اساس مدارک و شواهد باستان شناسي به 9 هزار و 500 (ق. م) مي رسد و تا قبل از هزاره پنجم ق.م (کشف ذوب مس) به صورت خالص بکار مي رفت و از شيوه چکش کاري سرد براي شکل دادن به آن استفاده مي شد .

با ممنوعيت استفاده از طلا و نقره براي ساخت ظروف در دوره اسلامي، روند استفاده از فلزاتي چون مس به دليل اينکه مس فلزي چکش خوار، شکل پذير با قابليت تورق و مفتول شدن و اجراي تزئينات مختلفي چون مشبک کاري، قلمزني، حکاکي، فلزکوبي، ترصيع و کنده کاري است، رواج يافت.


ظروف مسي درزمان حاضر با استفاده از ورق مس و روش چکش کاري گرم و سرد ساخته مي شود که فرم دهي ورق مس به روش چکش کاري ، دندانه دار کردن لبه هايي که به هم متصل مي شوند، باز کردن دندانه ها به روي هم ، چفت کردن و چکش کاري آنها، اضافه کردن بار "تنه کار و برنج" و گرم کردن و چکش کاري مجدد آن مهمترين مراحل کار مسگري است .

با وجود پيشنيه ي غني اين صنعت دستي در زنجان متأسفانه ، هنر مسگري در اين شهر مورد افول قرار گرفته اس که لزوم توجه کافی مسئولین به این امر را دارد.

*نصب تنديس مرد مسگر در كمربندي جنوبي زنجان

شهرداری زنجان برای شناساندن هنر مسگری زنجان اقدام به نصب تندیس مرد مسگر در كمربندي جنوبي مقابل راه آهن شمالغرب کرده است که در شناساندن این هنر خیلی موثر است مخصوصا که این تندیس روبری راه آهن و وسط دو باند کمربند جنوبی قرار گرفته است.

اين تنديس داراي 2.5 تن وزن بوده و ارتفاع نزديك به 3 متر است که از جنس بتن بوده و ارتفاع آن با پايه از زمين به 5 متر می رسد.

اين تنديس با ديد فانتزي نسبت به شخصيت مسگر طراحي و ساخته شده است که ديگ مسي همراه اين تنديس نيز از جنس آهن است


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مهر زنجان، تاریخ انتشار: 2 شهریور 1394، کد مطلب: 3269، www.mehrezanjan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین