پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر و کنترل آسیب های اجتماعی البرز در میزگرد نشست ایرنا با اشاره به تغییر روش های تولید و توزیع مواد مخدر درجهان بر اقدامات پیشگیرانه، مبارزه فراگیر همراه با نگاه چند وجهی به این معضل خانماسوز تاکید کردند.

شعار سال: دراین میزگرد کارشناسان بخش مبارزه با مواد مخدر پلیس البرز، رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری و مدیرکل بهزیستی استان به تشریح راه های شناخته شده توزیع مواد مخدر و آسیب های اجتماعی در این بخش پرداختند.

علی اسدیان رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان البرز مهم ترین گام برای کنترل اعتیاد در جامعه را پیشگیری در سطح مختلف جامعه دانست و گفت: باتوجه به اینکه معضل مواد مخدر یک پدیده چند وجهی است باید تلاش ها بر ابعاد مختلف معطوف شود.

وی با بیان اینکه توسعه برنامه های فرهنگی به صورت فراگیر برای آگاهی سازی از کلیدی ترین گام ها در جامعه است ،افزود: مبارزه با قاچاق و ترویج مخدرهای سنتی و صنعتی هم باید به صورت چند وجهی رصد و اجرایی شود.

اسدیان، استمرار کارهای درمانی برای رهایی معتادان از دام اعتیاد را حرکتی موثر برشمرد و گفت: موضوع درمان معتادان در بحث مبارزه با اعتیاد از حلقه های مفقوده به شمار می رود.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر البرز، تجارت جهانی مافیای مواد مخدر و کسب درآمدهای هنگفت از این طریق، مشکل اساسی در ترویج مخدرها و کشاندن انسان ها به دام اعتیاد دانست و اضافه کرد: موضوع مواد مخدر باید ازجنبه های مختلف مورد بررسی علمی و عملی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مافیای مواد مخدر برای کسب سود هنگفت در سطح جهانی با روش های مختلف ، انسان ها را به دام اعتیاد می کشاند و اگر در امر پیشگیری از اعتیاد

کوتاه بیاییم در آن صورت برای درمان معتادان و رهایی از آسیب های اعتیاد در مشکلات

بزرگی گرفتار خواهیم شد.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان البرز، واکسینه کردن مردم در برابر اعتیاد از طریق آگاهی بخشی به آنان را از گام های موثر نام برد و گفت: شناسایی راه های ترویج اعتیاد به مواد مخدر در کنار مبارزه با توزیع آن و درمان معتادان از مواردی است که توام باید دنبال شود.

اسدیان افزود: دراستان البرز اقدامات خوبی درزمینه کشف و متلاشی شدن باندهای مختلف مواد مخدر صورت گرفته اما در بخش فرهنگ سازی به فعالیت بیشتری نیازداریم.

وی گفت: درگام نخست باید والدین آموزش های لازم را ببینند و کودکان ، نوجوانان و جوانان باید در مقابل این پدیده شوم مصون سازی شوند.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر البرز، خودمراقبتی در مقابل معضل اعتیاد را با تکیه برآگاهی بخشی در مراکز عمومی،صنعتی،اداری ، فرهنگی و آموزشی موثر و ضروری دانست.

اسدیان اضافه کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز متشکل از 25 دستگاه است که برای هر دستگاه وظایف خاصی تعریف شده و در این میان نقش رسانه های جمعی در آگاهی بخشی به مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان البرز گفت: همچنین کمیته ای متشکل از چند دستگاه اجرایی برای شناسایی و کنترل مخدرها، راه های ، نقل و انتقال مواد مخدر و توزیع آن دراستان فعال شده است هرچند که نیروی انتظامی در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

اسدیان، فعالیت باندهای مافیایی را عامل گسترش مواد مخدر درجامعه دانست و افزود: مبارزه با این معضل در ابعاد سیاسی، امنیتی و فرهنگی باید پر رنگ تر شود.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر البرز با اشاره همجواری ایران با افغانستان به عنوان تولید کننده عمده مواد مخدر جهان، گفت: ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و بخشی از پاکستان به جهان، وظیفه دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر کشور را سنگین کرده است.

وی افزود: در این حال تاکنون جمهوری اسلامی ایران برای برخورد و مبارزه با مافیای مواد مخدر از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

اسدیان افزود: به همین دلیل است که دراین رابطه تنها کشوری هستیم که بیش از پنج هزار شهید و 15 هزارجانباز دربخش مبارزه با مواد مخدر داشته ایم.

وی اظهارکرد: تاکنون بخش زیادی از توان مالی و امکانات اقتصادی کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در مرزهای شرقی ایران به کارگرفته شده و هزینه های هنگفتی

متحمل شده ایم.

این مسئول اظهار داشت: درارزیابی صورت گرفته استان البرز درخصوص فعالیت بخش های مختلف درزمینه مبارزه با مواد مخدر رتبه دهم کشوری را کسب کرده که این رقم درسال گذشته رتبه 29 بوده است .

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدراستان البرز بیان کرد : این شورا درزمینه فرایند مبارزه دربخش های سخت افزاری و درمان معتادان اقدامات مختلفی انجام داده که دربخش درمان ها علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی، تشکل های مردم نهاد به کمک مسئولان آمده اند.

اسدیان درخصوص آمار معتادان مواد مخدر درالبرز افزود: هر چند آمار دقیقی از معتادان نداریم اما بین 50 تا 70هزارنفر معتاد شناسایی شده است که نسبت به کل کشور آمارقابل قبولی است .

وی درخصوص پاکسازی مناطق آلوده دراستان البرز اظهارکردکه باید درمناطق آلوده نیز

آسیب شناسی شود زیرا مبارزه تنها، فقط صورت مسائله را پاک می کند.

وی گفت : اگر برخورد سخت افزاری صورت می گیرد باید درکنارآن اقدامات فرهنگی داشته باشیم ، مثلا در یک منطقه مانند ملک آباد البرز ما چند مکان فرهنگی ، تفریحی و ورزشی برای جوانان و مردم ایجاد کرده ایم؟

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر البرز بیان داشت: هدف ما زیرسئوال بردن دستگاه های اجرایی نیست بلکه باید زیرساخت های مختلف فرهنگی ، اجتماعی درنظرگرفته شود.

اسدیان درخصوص مهاجرت درشهرهای بزرگ مانند کرج گفت : یکی ازمشکلات اصلی دراستان البرزحاشیه نشینی و آمار بالای سه درصد رشد جمعیت که ایجاد سکونتگا های غیررسمی را درپی داشته است.

وی، وجود چهارزندان درکرج را یکی دیگر ازمعضلات مهم البرز ذکرکرد وافزود: کرج تنها شهری در منطقه است که درآن چهار زندان وجود دارد که آمدن خانواده های زندانیان از دیگر مناطق کشور به کرج، پدیده حاشیه نشینی را گسترش داده و آسیب های اجتماعی مانند توزیع و فروش مواد مخدر را بیشتر کرده است.

وی اظهارکرد که با این حال حرکت ما حرکتی روبه جلو است درعین حال زحماتی که کشیده می شود نباید نادیده گرفت .

اسدیان یادآورشد : یکی ازمشکلات مواد مخدر تنوع درآن است که قبلا صرفا مواد مخدر سنتی وجود داشت و ازمرزها به داخل کشور می آمد و درنهایت مرز بسته می شد اما الان تولید داخل داریم ودر یک محیط دو متری تولید مواد روانگردان صورت می گیرد .

وی افزود: یکی ازمشکلات مواد مخدر صنعتی در نحوه استفاده درقشرهای مختلف است که با تبلیغ های کاذب اذعان می کنند که دربخش های ورزشی باعث زیبایی اندام وتقویت عضلات می شود و دربخش تحصیل حافظه و ذهن قوی می کند و دربخش درمانی درد را تسکین بخشد و حتی برای لاغری هم ترویج می شود.

وی گفت : متاسفانه نگاه مبارزه به مواد مخدر به سمت پلیس می رود درحالی که این طورنیست بلکه دربخش مبارزه مواد مخدرهمه دستگاه ها مسئولیت دارند وباید این احساس نیاز و معضلات فرهنگی را درک کنند.

وی افزود: یک بخش ازمسئولیت فرهنگی برعهده آموزش وپرورش است که جامعه هدف خود که دانش آموزان هستند باید برای آنان کلاس های آموزشی را برگزارکند و بحث دیگر آموزش ها باید ازطریق خانواده ها پیش برد.

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان البرزگفت : موضوع اعتیاد و ناهنجاری های ناشی از آن از عمده نگرانی های مردم و مسئولان در سطح کشور است.

حسین فرهمند افزود: یگان های انتظامی در اجرای رسالت کاری خود به صورت مستمر با طرح های مختلف اقدام به دستگیری عناصر توزیع کننده و معتاد مزاحم در سطح حوزه استحفاظی کرده و در اجرای دستور العمل های ابلاغی عناصری که به همراه مواد دستگیر می شوند را به مراجع قضایی و عناصر معتاد مزاحم را به مراکز درمانی مجاز معرفی می کنند.

وی اضافه کرد : با بررسی کارشناسی انجام شده بیش از80 درصد سرقت های جزیی و توزیع خیابانی مواد مخدر توسط افراد معتاد بیکار،به منظور تأمین هزینه های اعتیاد صورت می گیرد.

فرهمند افزود: حدود سال 83 سوداگران مرگ با تبلیغات سوء مبنی بر اینکه مواد مخدر جدید اعتیاد آور نیست و قدرت نئشگی بیشتری نسبت به تریاک و هروئین دارد به نام کراک مواد مخدر جدیدی را در بازار مصرف وارد کرده و با سرعت زیادی جایگزین مواد قبلی شد و از این زمان مواد مخدر صنعتی و شیمیایی جایی در بین معتادین باز کرد.

وی ادامه داد: پس از مدتی معتادان به موادی شدند که چندین برابر قدرت تخریب دارد و به مراتب ترک آن با مشکلات بیشتری همراه است.

این مسئول انتظامی خاطرنشان کرد: پس از گذشت حدود 2 سال یعنی در سال 85 نوع دیگری از مواد مخدر در مکان های خاص به نام شیشه تولید و نیز به همان طریق تبلیغات دروغین در بین قشر جوان و نوجوان و ناآگاه جامعه رسوخ پیدا کرد و کم کم مواد مخدر هروئین منسوخ شد و جای خود را به کراک و شیشه داد.

فرهمند افزود: توهم زا بودن شیشه برای جوانان جذاب به نظر می رسید و با تبلیغات وسیع سوداگران مرگ حتی در برخی اماکن عمومی مورد استفاده قرار گرفت . وی بیان داشت: با پیگیری های مکرر و هشدارهای پی در پی و تشدید مبارزه امیدواریم بتوانیم در این بخش گام های کنترلی بهتری برداریم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به لحاظ هزینه های سنگین اعتیاد و محدودیت ها در تأمین هزینه ها متأسفانه الگوی مصرف از مواد سنتی در جوانان به مواد صنعتی تبدیل شده که شاهد تبعات منفی به شدت اثر گذار در روحیه و روان جوانان می باشیم .

وی افزود: جلوگیری از گسترش توزیع و محدود کردن دسترسی آسان به مواد مخدر لازمه بوجود آمدن محیطی پاک و گشترش اقدامات آموزشی، فرهنگی، ورزشی و رفع بیکاری درجامعه است .

فرهمند یادآورشد که پیامدهای مخرب مصرف مواد مخدر در بین دختران جوان از آن حیث زیان و لطمه های جبران ناپذیر مضاعف بر جامعه وارد می کند که این قشر مادران آینده جامعه هستند.

وی درخصوص اقدامات فرهنگی و مقابله ای درزمینه مواد مخدرگفت : به نظر می رسد مقابله فرهنگی نه تنها در مسئله شیشه بلکه در سایر مواد مخدر نیز مؤثرتر و مقدم تر و کم هزینه تر بر سایر راهکارها می باشد.

وی تبیین واقعیت و وضعیت موجود ناشی از اثرات تولید ، توزیع ، مصرف و ترانزیت شیشه برای تصمیم سازان کشور رازدیگر اقدامات فرهنگی عنوان کرد.

فرهمند افزود: آموزش همگانی به شکل تأثیر گذار در رسانه های مهم و همگانی بسیار موثر است ،به عنوان مثال امروزه در رسانه ها ، مدارس ، دانشگاه ها به راحتی در مورد ایدز و شناخت آن و پیشگیری صحبت می شود حال آنکه در اواخر دهه 60 کسی جرأت نداشت مثل امروز در مورد ایدز صحبت کند که اگر در آن موقع اطلاع رسانی امروز انجام می شد شاید اکنون ما شاهد افزایش بیماران ایدزی در کشور نبودیم.

فرهمند درخصوص شیوه مقابله ای نیز گفت : پلیس با اجرای طرح های پاکسازی مناطق آلوده اقدام کرده و به طورمستمر این طرح ها را اجرا می کند .

وی افزود: برای اینکه درروند تولید، توزیع ، مصرف و گاهی ترانزیت مواد مخدر صنعتی اخلال ایجاد شود باید بر نحوه فعالیت تولید کنندگان ، وارد کنندگان و توزیع کنندگان پیش سازها نظارت مؤثر داشت که پلیس البرز دراین خصوص با جدیت کامل فعالیت می کند.

وی پیشنهاد کرد: تولید کنندگان ، وارد کنندگان مواد شیمیایی و داروها مکلف شوند که محصولات خود را بارکد گذاری نموده و صرفاً محصولات خود را از طریق شرکتهای توزیعی معتبر به بازار مصرف ارائه نمایند.

وی افزود: این محصولات طور باشد به نوعی شناسنامه دار شوند تا معلوم شود در کجا تولید و یا وارد شده و از طریق چه سیستمی توزیع شده است.

فرهمند گفت : باید مجاری تامین مواد اولیه مخدرهای صنعتی در کشور شناسایی و نسبت به کنترل آنها اقدام شود.

داریوش بیات نژاد مدیرکل بهزیستی البرز در میزگرد نشست اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر ادر زمره چهار پدیده خطر جهانی خطرهسته ای ، محیط زیست و فقر قرار دارد که وقتی جامعه جهانی این بحران را پذیرفته باید خطر آن را در کشور جدی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: دریک مقطعی نگاه به اعتیاد امنیتی بود و این رفتارها جواب نداد اما دیدیم که اعتیاد یک نوع بیماری است که باید با رویکرد درمانی به آن نگریست .

بیات نژاد ،اقدامات فرهنگی و حمایتی را در پیشگیری از اعتیاد موثر دانست و خواستار همکاری بیش از پیش همه دستگاه های اجرایی دراین زمینه شد .

وی تاکید کرد: همه نهادهای حمایتی و حاکمیتی در رفع این پدیده گره گشا هستند حتی مردم که باید این مولفه های مهم را مد نظر قرار داد .

مدیرکل بهزیستی استان البرز یکی از عوامل بازدارنده از اعتیاد را مذهب خواند و افزود: تحقیقات نشان می دهد بیشتر افرادی که به اعتیاد روی آورده اند به لحاظ اعتقادات دینی ضعیف بوده اند و اگر باورهای دینی توسط کارشناسان مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد دراین زمینه گام های موثر تری را می توان برداشت .

بیات نژاد اضافه کرد: چگونگی پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نیز در مقابله با پدیده شوم اعتیاد موثر است اما این بحث مهم نیز نباید منوط به فصل تابستان شود بلکه درتمام فصول بین تمام اقشار از جمله کارمندان ضرورت توجه به آن انکار ناپذیراست .

وی ،اجرای طرح های ورزشی را ایده ای مناسب در جامعه عنوان کرد که با برون سپاری سیاست های دولت به مردم بویژه سمن ها هرچه بیشتر می توان دراین زمینه گام های بیشتری برداشت .

اما مدیرکل بهزیستی استان البرز از فعالیت 122کمپ ترک اعتیاد دراین استان خبرداد که به رغم فعالیت های خوب بهزیستی برای مقابله با اعتیاد متاسفانه همکاری لازم ازسوی برخی از دستگاه های اجرایی برای رسیدن این نهاد حمایتی به اهداف مطالعه شده خود صورت نمی گیرد .

وی تاکید کرد: همه دستگاه ها درمقابله با اعتیاد وجه مشترک دارند و بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی در کنار آنها قرار دارد و همکاری بیشتری باید با این نهاد صورت گیرد .

بیات نژاد افزود: امسال ازطریق این 122کمپ ترک اعتیاد 15 هزار نفر که عمدتا بصورت خود معرف بودند از اقدامات حمایتی و درمانی برای مقابله با اعتیاد برخوردار شدند .

وی خاطرنشان کرد: اکنون 10مرکز سرپایی در استان البرز در زمینه مقابله با پدیده اعتیاد اقدامات مشاوره ای و مددکاری انجام می دهد که تنها فعالیت های مشاوره ای مورد توجه قرار نگرفته بلکه طرح مهارت آموزی برای بازگشت این افراد به زندگی عادی نیز درحال اجرا است .

مدیرکل بهزیستی استان البرز از طرح اجتماع محور در محل کار،محله و مدارس براساس تفاهم نامه بهزیستی با آموزش و پرورش خبرداد و افزود: اگر اقدامات فرهنگی از جمله اشتغال افراد خود معرف معتاد صورت نگیرد فعالیت های درمانی و مشاوره ای این افراد بی اثر خواهد ماند .

بیات نژاد ادامه داد:بهزیستی این بعد را نیز پیش بینی کرده و با شناسایی استعداد و مهارت های افراد زمینه را برای کارآفرینی آنان از طریق تسهیلات فراهم کرده است .

وی یادآورشد: اما مشکلی که دراین زمینه وجود دارد ضمانت در ارایه تسهیلات است درصورت متقاعد شدن بانکها مبنی بر استفاده از یارانه مددجو مستمر بگیربهزیستی بجای ضمانت این مشکل نیز برطرف خواهد شد .

این مسئول میزان وام را 150 میلیون ریال عنوان کرد که باید میزان اعتبارات استان البرز درقیاس با سایر استانها افزایش یابد .

بیات نژاد در خصوص کمپ های غیرمجاز نیز گفت: آن بخشی که مربوط به حیطه نظارتی بهزیستی است مورد توجه قرار گرفته و حتی کمپ های مجوز دار نیز دراستان البرز رتبه بندی شده اند و با این رتبه بندی امروز شاهد رقابت خوبی در عرصه ترک اعتیاد هستیم اگرچه بهزیستی از آمادگی لازم برای همکاری در زمینه جمع آوری کمپ های غیرمجاز برخوردار است .

وی عوامل مختلفی چون فردی،اجتماعی،اقتصادی را در بروز پدیده اعتیاد موثر خواند و گفت: کاهش سن ابتلا به اعتیاد یک نوع سیاه نمایی است و باید رسانه ها در جهت اطلاع رسانی دقیق از این معضل اجتماعی اقدامات شفاف و آگاهانه تری را داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار 24 آذر 1394، کد مطلب: 5048014 (81878755): www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین