پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
نامگذاری سال‌ها در كشور ايران اسلامي به طور رسمی با پیام نوروزی مقام معظم رهبري در سال 78 آغاز و تاکنون ادامه دارد و در اين خصوص رهبر فرزانه انقلاب اسلامي سال پیش رو را «اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال» نامگذاری کردند.

شعار سال: با اتمام سال شمسی و آغاز سال منتظر سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) می نشینم که ایشان نام سال را چه می نامند و در آغاز سال چه فرمایشات و تاکیداتی دارند.

آیا تاکنون به این موضوع اندیشیده ایم که فلسفه این کار چیست؟ یا به راحتی از کنار آن عبور کردیم و یا احیاناً فقط در حد یک شعار و ونصب پلاکارد و یا در سخنرانیها آن را تبریک گفتیم.

بر خلاف عادت و نامگذاری کشورهای غربی، شرقی مثل چین و یا کشورهای اروپایی، آمریکا و یا آفریقایی که معمولاً به صورت سمبولیک و بر خلاف عقل و عرف به نام حیوانات و اشیا نامی انتخاب می كنند؛ در کشور ايران اسلامي بر اساس تجربیات گدشته، چشم انداز بیست ساله کشور و نقشه راه که جزیی از آن است و به نوعی جلوگیری از اتلاف وقت، سرمایه، نکات حساس و حتی ممکن است در یک جایی احساس ضعف و تهدید در کار باشد رهبر فرزانه کشور نام سال را تعیین می كنند و تاکیدات لازم جهت بر آوردن اهداف مد نظر خویش وصلاح جامعه دارند.

به تدبیر واضح تر وبدون اقرار عرض كنم، نامگذاري سال به نوعی یک قانون و علم اثبات شده که بالاتر از یک نظریه است چرا که نظریه ممکن است بعد از مدتی ممکن است رد بشود اما علم و قانون که براساس تفکر، عقل، تدبیر و دور اندیشی باشد چنان نخواهد شد.

با سیری در نامگذاری سالهای گذشته دقیق تر به مطالب من پی خواهیم برد که واقعاً اگر در مسیری کوتاهی و سهل انگاری شده ما توجه لازم به منویات ایشان نداشته ایم. ایشان در نامهای که در گذشته داشته اند دو مسئله را بیشتر توجه کرده اند یکی مربوط به خود کشور و یکی هم مربوط به خارج ازکشور است. موضوع کشور بیشترین درصد اقتصاد و معیشت مردم ومضوع خارج سرنوشت مسلمانان خصوصاً فلسطین است.

رهبر فرزانه در نامگذاری سال 1395 وقتی به مسئله اقتصاد اشاره می فرمايند، در کنارش اقدام وعمل را خواستار می شوند این موضوع این نتیجه را می رساند که در سالهای گذشته رضایت ایشان جلب نشده است.

با بررسی سخنرانیهای مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در سال 1396 ضمن تشکر از ملت شریف ایران بخاطر حضور حماسی در راهپیمایها و مقاومت در مقابل بد خواهان به موضوع سیاسی انتخابات و تعیین سرنوشت از طریق انتخاب اسلحترین فرد با مشارکت حداکثری افراد جامعه و نشان دادن قدرت جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران به دشمنان ما خصوصاً اسرائیل و آمریکا خواهند داشت و مسئله بعدی افزایش توان نظامی و اقتصادی وحل مشکلات معیشتی و زیست محیطی ما است.

موضوعی دیگری که خارج از کشور است آرزوی صلح وصفا و آرامش و پیروزی اتحاد جهان اسلام در برابر دشمنان، زورگویان و غارتگران که قلب ایشان برای موضوع ناراحت است تاکید می فرمايند و ايشان بسيار زياد از عملكرد مسئولان گلايه دارند.

امسال نیز رهبر انقلاب تاکید دوباره‌ای بر اقتصاد مقاومتی داشتند و سال 96 را «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال » نام گذاشتند. جدول زیر نامگذاری سال از 78 تا 96 را نشان می دهد.

سال

نام سال

1378

امام خمینی (ره)

{این نامگذاری به دلیل صدمین سالگرد تولد امام بود}

1379

امام علی(ع)

{سال 79 همراه با دو عید غدیر بود}

1380

اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی

1381

سال عزت و افتخار حسینی

{در سال 80 محرم دوبار تکرار شد، هم در فروردین و هم در اسفند}

1382

خدمت‌گذاری

1383

پاسخگویی

1384

سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی

1385

پیامبر اعظم

{دوبار تاریخ وفات حضرت محمد(ص) به تاریخ قمری، در تقویم بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال}

1386

اتحاد ملی، انسجام اسلامی

1387

نوآوری و شکوفایی

1388

حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف

1389

همت مضاعف و کار مضاعف

1390

جهاد اقتصادی

1391

تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی

1392

حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی

1393

اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی

1394

دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی

1395

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

1396

اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال


گزارش از داود براهويي محقق و استاد دانشگاه

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تفتان ما، تاریخ 5 فروردین 96، کد مطلب: 437598: www.taftanema.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین