پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
تعدادی از پژوهشگران استان ایلام طی مراسمی که به منظور تقدیر از برگزیده‌های هفته پژوهش استان برگزار شده بود، به تشریح مشکلات این حوزه پرداختند.

شعارسال: در این مراسم که با حضور محمدرضا مروارید، استاندار ایلام برگزار شد، دکتر «جعفر حسین‌زاده» ، عضو هیأت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ایلام گفت: در اهمیت پژوهش همین بس که کشورهای پیشرفته و جوامع برای رفع تنگناهای خود به پژوهش پناه می‌برند و امروز تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که به پژوهش توجه کنیم و فرجام پژوهش هم قابل‌اطمینان است.

وی با تأکید بر اینکه مشکل پژوهش بیش از اینکه مالی باشد این است که نظام مطلوبی برای توزیع اعتبارات این بخش وجود ندارد ، گفت: این مشکل با درایت قابل‌حل است.

این پژوهشگر ضعف اعتقاد به پژوهش در فعالیت‌های اجرایی را مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات بدون مبنا منشأ خسارت هستند که با آن‌ها برخورد نمی‌شود.

حسین‌زاده گفت: ساماندهی پژوهش‌ها و هماهنگ کردن پژوهش‌های خرد در راستای اهداف کلان استان ضروری است و برای حمایت از پژوهش‌ها باید در استانداری مرکزی تشکیل و زمینه حضور پژوهشگران در جلسات اجرایی فراهم و مرکزی برای انتشار نتیجه‌ پژوهش‌ها تشکیل شود.

دکتر «علی‌اشرف مهرابی» - عضو هیأت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام دیگر پژوهشگر استان دغدغه‌ی خود را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت:خشکیدگی بلوط و بحران آب همه و همه نتیجه‌ی تغییر اقلیم است و باید به فکر ارقام جدید بذر برای جلوگیری از نابود شدن محصولات کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه در بانک ژنی دانشگاه ایلام بیش از 1300 گونه گندم زراعی و تجاری وجود دارد، گفت: باید از این‌ها برای رونق کشاورزی در استان بهره برد.

مهرابی گفت: با انجام فعالیت‌های ژنتیکی هم می‌توان بلوط را از خشکیدگی نجات داد که لازمه‌ این کار بهره‌گیری از فعالیت‌های پژوهشی است.

«حبیب‌الله محمودیان» - عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد و معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی پارسیان گفت: متأسفانه دانشگاه‌های ما با الفبای تحقیق بیگانه‌اند و آموزش‌وپرورش باید دانش‌آموزانی را به دانشگاه‌ها تحویل دهد که با اهمیت پژوهش و تحقیق آشنا باشند و همین هم رسالت مهمی را فراروی آموزش‌وپرورش قرار می‌دهد.

وی بر انجام فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌ تاریخ و باستان‌شناسی در ایلام تأکید کرد.

دکتر «خیرالله اسدالهی» - عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی نداشتن متولی خاص و جابجایی بودجه‌ پژوهشی با یک نامه‌نگاری ، جا نیفتادن فرهنگ پژوهش و نبود ارتباط بین‌ دستگاهی در موضوعات پژوهشی مشترک را از دغدغه‌های خود برای پژوهش عنوان کرد.

«هواسی» - مدیرعامل شرکت مبتکران استان ایلام نیز دغدغه‌ خود را ضرورت آشنایی با پارک علم و فناوری عنوان کرد.

«امید علی باپیری» - پژوهشگر نمونه سازمان آموزش‌وپرورش استان بر ترویج نقد علمی تأکید کرد و گفت: پژوهشگران باید بدانند نق زدن با نقد علمی فرق می‌کند و باید راهکار ارائه دهند.

پژوهشگر برگزیده‌ آموزش‌وپرورش استان گفت: یکی از اهداف آموزش‌وپرورش تربیت انسان پیشرفته و مسئولیت‌پذیری است که اخلاق‌مدار، نقاد و جستجوگر باشد و برای برآورده کردن این انتظار باید هم به دانش‌آموز، هم معلم و هم اولیا توجه داشت که آموزش‌وپرورش به‌تنهایی توانایی لازم را ندارد.

وی با تأکید بر این که در آموزش‌وپرورش پژوهش هم ابزار است و هم هدف، تأکید کرد: ما باید دانش‌آموزی را بار بیاوریم که وقتی به دانشگاه آمد توانایی لازم را داشته باشد.

«احسان عبدلی» - عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد هم گفت: پژوهش‌های ما نقشه‌ راه ندارند و پژوهشگران را رها کرده‌ایم و انتظار تولید ثروت از آن‌ها داریم.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه ایلام افزود: بعد از سیل اخیر در ایلام جلسه‌ای در شورای فنی برگزار شد و مدعوین که پژوهشگران استان بودند دغدغه‌های خود را بیان کردند اما هیچ نتیجه‌ای تاکنون گرفته نشده است.

عبدلی گفت: ما نیروهای بومی را قبول نداریم و این درحالیست که پژوهشگران با وجود پیشنهادهای بهتر از خارج از ایلام و حتی کشور حاضر نیستند طرحشان از استان خارج شود بلکه می‌خواهند در خدمت کمک به رونق اشتغال در استان آن را به‌کارگیرند.

وی تأکید کرد: همه‌ ما در قبال استان زیر سؤال هستیم چراکه بسیاری از طرح‌های پژوهشی ما هم‌اکنون در حال خاک خوردن و منتظر عملیاتی شدن هستند.

دکتر « مصطفی نعمتی» - از دیگر پژوهشگران استان در هم گفت: متأسفانه در مملکت ما صرفه‌جویی انجام نمی‌گیرد و درجایی که باید پول خرج شود حساسیت به خرج می‌دهیم.

وی گفت: اگر یک‌چهارم مابه‌ازای خسارت‌هایی که به دام و طیور وارد می‌شود را صرف بررسی وضعیت این بخش و آسیب‌شناسی در این حوزه کنیم، هم این عرصه رونق می‌گیرد و هم بسیاری از مشکلات این حوزه کم خواهد شد.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر استان تقدیر به عمل ‌آمد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 25 آذر 1394، کدمطلب: 94092514592، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین