پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷
یک کارشناس اقتصادی گفت: برای اجرای درست تفکیک وزاتخانه‌ها، پیش‌شرط‌هایی مورد نیاز است و اگر دولت برنامه‌ای برای بعد از آن نداشته باشد، این تفکیک هم محکوم به شکست خواهد بود.

شعارسال: موضوع تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت این روزها نقل محافل کارشناسی است. آنچه این موضوع را بیش از پیش به مناقشه ای اجرایی تبدیل کرده است نتیجه حاصل از این تفکیک و اثرات آن در تجارت و صنعت کشور است.

یوسف حسن‌پور کارسالاری، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در خصوص مخاطرات پیش روی طرح انتزاع وزارت صنعت گفت: اگر از جنبه آسیب‌زدایی به این طرح نگاه کنیم پیش شرط‌هایی لازم است تا طرح انتزاع با موفقیت روبرو شود.

وی با اشاره به عدم انسجام در سیاستگذاری کلان اقتصادی گفت: ما از عدم هماهنگی در تدوین سیاست های کلان همواره دچار مشکل هستیم. این عدم هماهنگی مدتهاست که گریبانگیر بخش های مختلف اقتصاد است.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات این است که در حوزه تجارت هیچ استراتژی و سیاست تجاری مشخصی نداریم. ما طبق برنامه ششم توسعه، باید طی چند سال آینده صادراتمان را ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهیم یعنی در سال ۲۲ درصد افزایش باید داشته باشیم. این تصمیم در فضای بین المللی منطقه‌ای که همه کشورها مازاد تولید داشته و همه هم می خواهند به ما کالا بفروشند گرفته شده است. در حالی که هیچ تجربه ای از صادرات و فروش کالا نداشته و استراتزی مشخصی هم برای شرایط فعلی نداریم می خواهیم هر سال ۱۰ میلیارد به صادراتمان اضافه کنیم.

حسن پور خاطر نشان کرد: ما نیاز به یک نهاد حرفه ای در حوزه بازرگانی و تجارت داریم. تولید در بخش هایی در اختیار وزارت صنعت است اما در بخش های دیگری از تخصص و اختیار صنعت و معدن خارج است و بازرگانی و تجارت نقش پررنگی در آن ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر ایران را با کشور نزدیکی مانند ترکیه مقایسه می کنیم می بینیم در تجارت بسیار ازترکیه عقب هستیم. در ماجرای قطع ارتباط کشورهای عربی با قطر با همین رویکرد تجاری ترکیه مواجه شدیم. تا ما بخواهیم برنامه ریزی و اقدام کنیم تمام فروشگاه های قطر از کالاهای ترکیه انباشته شد. در حالی که ما در روسیه هم نتوانستیم از فرصت ها استفاده کنیم ترکیه با استفاده از همان استراتژی تجاری به راحتی نفع می برد.

وی با اشاره به ظرفیت های صادراتی کشور گفت: ما توان بالایی برای تولید کالاهای مختص کشور خودمان که در دنیا هم طرفدار بسیاری دارد داریم، اما هیچ تلاشی برای اینکه این ظرفیت را به کار گرفته و از آن به نفع اقتصاد کشور بهره ببریم انجام نمی دهیم.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: اگر به بحث انتزاع برای پیشبرد اهداف دو بخش صنعت و تجارت نگاه کنیم ابتدا باید نقشه راه و راهبردهای بهتر شدن این دو بخش را طراحی کنیم. مسائلی که در حال حاضر بیان می شود بیشتر اقدامات است نه برنامه ها. در حالی که برای استراتژی صادرات و تجارت تمام ارکان نظام اقتصادی باید هماهنگ باشند.

وی در پایان درخصوص نتایج حاصل از طرح انتزاع وزارت صنعت گفت: این اقدام در صورتی موفق خواهد بود که برای بعد از تفکیک برنامه ای مشخص و مدون داشته باشیم. اما اگر شرایط دو بخش تفکیک شده دوباره به شرایط قبل از ادغام بازگردد هیچ تحولی رخ نخواهد داد و تنها هزینه های بیشتری به این دو بخش تحمیل خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 25خرداد1396، کدخبر: 4005301: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین