پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
کواکبیان بر اساس استدلال و تحصیلاتش، صلاحیت شرکت در وضع اکثر قوانین مجلس را ندارد و حضور او در نهادی که عمده وقتش درگیر موضوعات غیرتخصصی ایشان است، توجیهی ندارد.

شعار سال: امروز در خلال بررسی سه فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی که به منظور" توقف موقتی قرارداد توتال" طراحی شده بود، مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با دفاع از قرارداد نفتی با توتال و در مخالف با سه فوریت این طرح به استهزا گفت: هشت نفر از اعضای فراکسیون روحانیت این طرح را امضا کرده بودند که گویا تخصص نفتی داشته‌اند".

صرف نظر از مباحث متعدد درباره محتوای مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم بهIPC و قرارداد بلند مدت با شرکت توتال فرانسه که محل بحث این نوشتار نیست و مجال دیگری را می‌طلبد، نکاتی درباره اظهارات و استدلال آقای کواکبیان مطرح و قابل نقد است.

1- بر اساس استدلال آقای کواکبیان چون هشت تن از امضا کنندگان طرح در کسوت روحانیت هستند و تخصص نفتی ندارند پس نباید به غیر از مسائل تخصصی خود یعنی مذهب و دین، اظهار نظر کنند.

اگر این مفروض را بپذیریم، پس حضور خود جناب کواکبیان با تحصیلات علوم سیاسی در مجلس نقض غرض است چراکه فلسفه شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی تصویب قوانین و مقررات بر اساس موازین قانونی و اسلامی است که ایشان نه حقوقدان هستند و نه فقیه -گرچه مطالعات درسی در حوزه معارف اسلامی در کنار رشته اصلی خود داشته‌اند- حال با این استدالال، حضور ایشان بدون چنین تخصصی در مجلس استهزا آمیز نیست؟

2- به موجب اصل 71 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر، می‌تواند قانون وضع کند. این قوانین شامل مسائلی در حوزه‌های مختلف کشور از جمله در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی، امنیتی، بهداشتی، ترافیکی و ... است و نمایندگان مجلس عمده وقت خود را به تصویب قوانین با چنین تنوع موضوعی و کارکردی می‌گذرانند از این رو آقای کواکبیان بر اساس استدالال خود و البته تحصیلاتش صلاحیت شرکت در وضع این قوانین را ندارد و عملا حضور او در نهادی که عمده وقتش درگیر چنین موضوعاتی است که غیر تخصص ایشان محسوب می‌شود، توجیهی ندارد.

3- نماینده مجلس طبق اصل 84 قانون اساسی‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهار نظر کند؛ با این اوصاف آیا مساله‌ای می‌تواند مهم‌تر از قرارداد نفتی با یک کشور خارجی برای نمایندگان باشد، آن‌ هم قراردادی که به گفته منتقدان و کارشناسان نفتی ممکن است شرایط ما را در حوزه نفت به قبل از ملی شدن این صنعت بکشاند.

4- کارکرد مجلس شورای اسلامی با تکیه بر آموزه دینی «و امرهم شوری بینهم» و «و شاورهم فی الامر» بنا شده و نمایندگان که چیکده‌ای از کارشناسان کشور در حوزه‌های مختلف هستند بر سر بررسی طرح‌ها، لوایح و مسائل مختلف تضارب آرا و در موارد متعددی نظرات متفاوتی از هم دارند که تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس موید این امر است بنابراین اگر استدالال آقای کواکبیان مورد قبول باشد، نمایندگان صرفا در مسائلی مانند "گل یا پوچ" که از معدود مسائل اجماعی است، می‌توانند اشتراک نظر داشته باشند.

به نظر می‌رسد خروجی چنین گفتارها و منطق پشت سر آن، هر چند به صورت لفظی از آن عذرخواهی شود، توهین به فلسفه وجودی مجلس و نمایندگان ملت است که برای دفاع از حقوق موکلان خود در یک ساز و کار مردم سالارانه برای تقنین و نظارت گرد هم آمده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 21 تیر 96 ، کد مطلب: 1462657:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین