پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۲۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳
دانشگاه آزاد که بی برو برگرد با نام هاشمی رفسنجانی گره خورده و در تمام سال های اخیر با تیم نزدیکان هاشمی اداره شده است، حالا از زمانی که رنگ و بوی «ولایتی» به خود گرفته است از هرچیز و هرکس نشانی دارد جز هاشمی. حالا، از زمانی که پای فرهاد رهبر نیز به دانشگاه باز شده، دو خبر پی در پی که در روزنامه جمهوری اسلامی درج شد، که جالب توجه بود.

شعارسال: طوفان ولایتی که آمد خیلی ها را با خودش از دانشگاه آزاد برد. آن ها که رفته اند به کنار، بیشترِ بحث همواره پیرامون کسانی شکل گرفت که با احکام جداگانه، پیوسته و سلسله وار ولایتی به دانشگاهی قدم گذاشتند که پیشتر پسوند آزاد را با خود به دوش می‌کشید. حالا، جسته و گریخته خبر می‌رسد که از باقی مانده هیئت رئیسه اصلی دانشگاه آزاد جز اندکی باقی نمانده که آن ها نیز یا استعفا داده اند یا بی استعفا خود را کنار کشیده اند. شنیده ها حاکی از آن است که سید حسن خمینی همچنان در جلسات هیئت رئیسه شرکت نمی‌کند.

دانشگاه آزاد که بی برو برگرد با نام هاشمی رفسنجانی گره خورده و در تمام سال های اخیر با تیم نزدیکان هاشمی اداره شده است، حالا از زمانی که رنگ و بوی «ولایتی» به خود گرفته است از هرچیز و هرکس نشانی دارد جز هاشمی. حالا، از زمانی که پای فرهاد رهبر نیز به دانشگاه باز شده، دو خبر پی در پی که در روزنامه جمهوری اسلامی درج شد، که جالب توجه بود.

خبر روزنامه جمهوری اسلامی مبنی بر استعفای علی‌اکبر ناطق نوری و تایید او، با خبر کوتاه دیگری کامل شد. روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع نزدیک به بیت امام خمینی (ره) نوشت: «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی نیز از ماجرای کنار گذاشته شدن دکتر حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون هیچ دخالتی در امور این دانشگاه نداشته و ندارد».

علی اکبر ولایتی البته خیلی زود به این جریان واکنش نشان داد. رئیس جدید هیئت موسس دانشگاه آزاد، در حاشیه نشست شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره انتصاب فرهاد رهبر به‌عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: «خوشبختانه روز گذشته کمیته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به آقای رهبر رای مثبت داد و از امروز ایشان به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند.» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک که به دستور هاشمی رفسنجانی و پس از پیروزی روحانی در انتخابات سال92 به این سمت گماشته شد، با تایید استعفای ناطق‌نوری اظهار داشت: «ایشان استعفا دادند اما امیدواریم استعفایشان را پس بگیرند و از ایشان خواهش می‌کنیم که استعفایشان را پس بگیرند». او همچنین در خصوص استعفای حسن خمینی نیز تاکید کرد که نوده امام (ره) استعفا نداده و به کار خود در هیئت موسس ادامه می‌دهد. البته شاید درست‌تر این باشد که ولایتی می‌گفت حسن خمینی استعفا نداده اما به نشانه مخالفت فعالیتی نیز نمی‌کند!

در مراسم تودیع و معارفه فرهاد رهبر که ریاست دانشگاه را از سرپرست موقت آن یعنی علی اکبر نوریان تحویل می‌گرفت، تقریبا هیچ چهره شاخصی از نزدیکان پیشین دانشگاه آزاد شرکت نکرد. محسن هاشمی نیز که هنوز برکنار نشده است، احتمالا با قرارگرفتن در سمت ریاست شورای شهر تهران به‌زودی از دانشگاه انصراف دهد.

پیشتر بسیاری از انتقاداتی که جناح راست و دیگران به دانشگاه آزاد داشتند این بود که اساس و بنای دانشگاه در اختیار یک جریان و یک تفکر است. حالا نیز با روی کار آمدن تیم جدید به نظر نمی‌رسد که شرایط در این خصوص تغییری کرده باشد. چه بسا که از اختیار طیف میانه رو خارج شده و در دستان یک گروه تفکری خاص و در اقلیت قرار گرفته است. به طور خاص فرهاد رهبر که سابقه مدیریتی‌اش در دانشگاه تهران و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای همه روشن و واضح است. حالا قرار است همان سیاست را در فضایی بزرگ‌تر و در ابعادی وسیع تر بیازماید. در میان بازگشت چهره‌های ناکارآمد دانشگاهی به دانشگاه آزاد، شاید تنها صدرالدین شریعتی باقی مانده باشد که دانشگاه علامه طباطبایی را در اوج تحویل گرفت و مشخص است چگونه تحویل داد.

دانشگاه آزاد حالا شاید رفته رفته در طیف دانشگاه‌های تک‌صدایی و با شرایط خاص قرار گیرد. شیوه چینش کادر جدید مدیریتی تا به این‌جا نشان داده است که قرار نیست میراث امثال هاشمی و ناطق با اصول سابق حفظ شود. دانشگاهی که نه تنها در کادر مدیریتی مرکزی خود، بلکه در امور جانبی نیز با تغییرات گسترده رو به رو شد و با روی کار آمدن صالح اسکندری، دانشجوی سابق دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد، تمام رسانه ها و فعالین رسانه‌ای این نهاد تحت فشار غربال های تازه قرار گرفتند و بسیاری از کار بی‌کار شدند تا اخبار مدیریت و ریاست جدید، آن‌طورکه مقبول طبع انتصابات تازه است، منتشر شود.

در واقع با یک نگاه ساده به سیر تغییر و تحولات اخیر دانشگاه آزاد می‌شود این طور نتیجه گرفت که ریاست جدید، تمام افرادی که قابلیت تغییر داشتند را به دست خود برکنار کرد و آنهایی را که باید برکنار می‌شدند اما اخراج‌شان می‌توانست حواشی و تبعات بیشتری نسبت به سایر موارد به بار بیاورد، بر سر دو راهی قرار داد.

ناطق نوری استعفا داده است؛ سید حسن خمینی نیز در واکنش به سیل تحولات جهت دار دانشگاه خود را تنها دیده و فعلا کنار کشیده است. جدایی این افراد با این مواضع شاید رسما به پای علی اکبر ولایتی نوشته نشود و حتی اگر ضمیمه کنیم که درخواست داده اند ناطق استعفایش را پس بگیرد، ناگزیر این‌طور القا شود که کناره گیری این دو شخص خاص به خواست خودشان بوده است. با این حال، اصل ماجرا برای همه روشن است. فرهاد رهبر که سابقه ریاست بر دانشگاه تهران را دارد و برخورد دانشجوها و افکار عمومی را در قبال عملکردش به روشنی دیده است، به‌خوبی می‌داند که این روزها گذراست. با این حال شاید آن چه که بر سر دانشگاه علامه طباطبایی آمد، در کمین دانشگاه آزاد نیز باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی روزنو، تاریخ انتشار: 4 مرداد1396، کدخبر: 276166: www.roozno.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین