پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
معاون پارلمانی دولت درباره جای خالی وزیر زن در کابینه دوازدهم، زمان معرفی وزیر علوم، احتمال رای آوری کابینه پیشنهادی، زمان معرفی معاونان رئیس جمهور و میانگین سنی کابینه دوازدهم به خبرنگاران پاسخ داد.

شعار سال: حسینعلی امیری در نشست خبری معاون پارلمانی رئیس جمهور به مناسبت روزخبرنگار ضمن تبریک اين روز و با اشاره به اينکه خبرنگاران واسط بین مردم و مسئولان هستند، گفت: خبرنگاران چشمان تیزبین جامعه هستند و به کار مسئولان نظارت می کنند.نظارتی که رسانه ها بر کار مسئولان دارند را نوعی امر به معروف و نهی از منکر مدرن می دانم. بنابراین کار خبرنگاران مهم، حساس و حیاتی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به برگزاري مراسم‎هاي تنفيذ و تحليف، ادامه داد: روز دوازدهم مرداد مقام معظم رهبری حکم آقای رئیس جمهور را در آن مراسم باشکوه امضا کردند. روز شنبه 14 مرداد نيز آقای روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور نظام بعد از مراسم باشکوه تحلیف، رسما کار خودشان را آغاز کردند.

وی افزود: مهمترین کار بعد از مراسم تحلیف، معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بود. براساس آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور بعد از تحلیف دو هفته وقت دارند که وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کنند. این کار امروز انجام شد و شخصا اسامی وزرای پیشنهادی و برنامه های آنها و برنامه دولت را تقدیم آقای لاریجانی کردم. آقای لاریجانی هم دستور اعلام وصول و قرائت نامه آقای رئیس جمهور را صادر کردند و این کار انجام شد.

امیری توضیح داد: براساس آیین نامه داخلی مجلس، روز سه شنبه هفته آینده جلسه رسیدگی به رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار خواهد شد.

۲ هفته براي معرفي وزير علوم وقت هست
وي با معرفياسامي وزراي پيشنهادي که امروز تقديم مجلس شد،افزود: برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هنوز آقای رئیس جمهوری کسی را پیشنهاد نکردند. بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس، آقای رئیس جمهور دو هفته وقت دارند وزرای پیشنهادی را معرفی کنند. در فرجه باقی مانده وزیر علوم به مجلس معرفی خواهد شد.

جاي خالي وزير زن

وی درباه معرفی نشدن وزیر زن نيز گفت: سه فراکسیون مجلس با آقای روحانی دیدار داشتند. فراکسیون زنان مجلس پیشنهاداتی داشتند که به آقای رئیس جمهور ارائه دادند. نمایندگان اظهارات غیررسمی هم داشتند که به رئیس جمهور منتقل کردیم و مصاحبه ها و نطق های نمایندگان را نیز در این زمینه به اطلاع رئیس جمهور رسانديم. آقای رئیس جمهور به همه پیشنهادها رسیدگی کردند و جمع بندی ایشان به لیستی رسید که به مجلس معرفی شد.

اميدواريم وزراي پيشنهادي راي اعتماد بگيرند
امیری درباره صحبت برخی نمایندگان و فراکسیون ها درباره رأی اعتماد نگرفتن برخی وزرای پیشنهادی گفت: یکی از ویژگی های رئیس جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی در نظر گرفتن برآورد نظر مجلس شورای اسلامی است. امیدوارم کسانی که معرفی شدند بتوانند رأی اعتماد مجلس را جلب کنند.

وی درباره حذف خاکی صدیق از لیست وزرای پیشنهادی گفت: من بارها گفتم اسامی‎اي که در رسانه ها مطرح می شود، گمانه زنی است؛ باید صبر کرد و دید آقای رئیس جمهور نامه ای که به مجلس می دهد چه کسی را معرفی خواهد کرد.

وی درباره وعده‎های برخی وزرای پیشنهادی به نمایندگان برای کسب رأی اعتماد و شايعه اختصاص رقمی به نمایندگان از طرف ربیعی افزود: فرایند رأی اعتماد باید در فضای مناسب و قانونی با رعایت شأن دولت، مجلس، وزرای پیشنهادی و نمایندگان صورت گیرد. بنابراین هر اقدامی که غیر متعارف باشد، درست نیست. در دستوری که دولت به وزاری پیشنهادی ابلاغ کرده رعایت وقار و شأن و پرهیز از هر نوع ارتباطات غیرمتعارف مورد تأکید است. از این موضوع اطلاعی ندارم و به من چیزی نگفته‎اند. اگر اقدامی خارج از دستور دولت انجام شده باشد تصمیم لازم اتخاذ می شود.

کابينه جوان شده است؟
وی درباره اينکه آیا الان کابینه جوان شده است؟، گفت: آقای آذر جهرمی متولد 1360 است. براي بررسي میانگین سنی کابينه باید تمام کسانی که در دور میز هیأت دولت می نشینند حساب شوند که شامل معاونان رئیس جمهور هم می شود. الان سن همه افراد را ندارم که بخواهم آن را محاسبه کنم.

وی درباره زمان معرفی معاونان رئیس جمهور، گفت: آقای رئیس جمهور با کسانی که به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت دوازدهم هستند صحبت کردند و به خانم ها و آقایان معاون این مسئله را گفتند. بر همین اساس آقای رئیس جمهور در آینده حکم ابلاغ مسئولیت آنها را می زند.

امیری درباره تفکیک وزارتخانه ها گفت: وقتی لایحه تفکیک وزارتخانه ها را با دو فوریت به مجلس دادیم، حکایت از آن داشت که دولت براساس ساختار پیشنهادی، وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی مي‎کند. اما دو فوریت لایحه رأی نیاورد، بعد با تعطیلات تابستانی مجلس مواجه شدیم و عملا مجلس دیگر جلسه نداشت تا آنکه مراسم روز تحلیف برگزار شد. لایحه دولت همچنان برقرار است و قصدی برای استرداد لایحه تا این لحظه وجود ندارد.

پاسخ به حواشي حضور شوراي نگهبان در مراسم تحليف
وی درباره حضور نداشتن اعضای شورای نگهبان در جلسه تحلیف، نيز گفت: قانون اساسی تصریح دارد زمانی که آقای رئیس جمهور در مجلس سوگند یاد می کند و آیین سوگند را به جا می آورد باید برگزاری مراسم در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای نگهبان باشد.

وی افزود: شورای نگهبان بعضی جاها تکلیف به حضور دارد، در بعضی جاها اختیار دارد، بعضی جاها الزام تشریفاتی دارد. مثلا در بررسی طرح های دو فوریتی و سه فوریتی باید شورای نگهبان حضور داشته باشد. در بعضی جاها اختیاری است مثل شنیدن مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی. درباره حضور شورای نگهبان در مراسم تحلیف آقای رئیس جمهور الزام تشریفاتی است. بنابراین از جهت قانون اساسی الزامی وجود ندارد که همه 12 نفر از اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف حضور داشته باشند 2 نفر به بالا را اعضا می گوییم. در مراسم تحلیف 6 نفر از حقوقدان ها و 2 نفر از فقهای شورای نگهبان حضور داشتند. بنابراین مراسم تحلیف حقوقی و قانونی برگزار شد. ضمن آنکه در برگزاری مراسم های تحلیف روسای جمهور قبلی هم هیچ تکلیفی نبوده که همه 12 عضو شورای نگهبان حضور داشتند. پس هیچ شبهه ای وجود ندارد.

وی درباره عدم دعوت شدن مولوی عبدالحمید به مراسم تحلیف به دلیل کمبود جا هم گفت: ما به سهم خودمان از تمام کسانی که در مراسم تحلیف بودند سپاسگزاری می کنیم. دعوت کننده و میزبان مراسم تحلیف مجلس شورای اسلامی بود و ما هم مهمان بودیم. آقای لاریجانی هم ابتدای جلسه امروز توضیحاتی دادند که باید همان را درنظر بگیریم.

واکنش به سلفي نمايندگان با موگريني
وی درباره حواشی عکس سلفي در مراسم روز تحلیف افزود: یکی از نمایندگان، آن مهمان {خانم موگريني} را دعوت کرد تا با او صحبت کند؛ اما مانعی برای تردد وجود داشت. آن موبایل هایی هم که در آن عکس بود داشتند گفتگوها را ضبط می کردند. یک نفر را بیشتر ندیدم که عکس سلفی بگیرد. برخی نمایندگان از آن جمع را 35 سال است که می شناسم برخی از آنها به خاطر رشادت ها در جنگ نشان فتح گرفته بودند. برادر ما جناب آقای علیرضا رحیمی آزاده است؛ دوران سختی را در زندان های رژیم بعث سپری کرده. وقتی آن فیلم از تلویزیون بخش شد، انگیزه حضور در جبهه ها را افزایش داد. آقای حسن بیگی نشان فتح دریافت کرده بود. آن روز عکس های سلفی زیادی گرفته شد، اما آنچه در فضای مجازی آمد آن عکسی بود که مشاهده کرديد. نباید عظمت روز تحلیف تحت شعاع مباحث فرعی قرار بگیرد.

موضع دولت در قبال کميته رفع حصر
اميري در پاسخ به سئوالي که به تشکیل کمیته رفع حصر در فراکسیون امید و نحوه تعامل با دولت برای حل این مسئله اشاره داشت نيز گفت: مسئول تنظیم روابط دولت و مجلس، معاون امور پارلماني رئیس جمهور است. اقدامات فراکسیون ها را به رئیس جمهور ابلاغ و در مواردی در دولت مطرح می کنم. درباره این مسئله آقای حیدری صحبتی با من نداشت. اگر این کارگروه شکل بگیرد من هم مطالبات آنها را به رئیس جمهور می گویم و در دولت مطرح می کنم. آقای رئیس جمهور خودش در بخش های مختلف نظام خدمت کرده است، آقای رئیس جمهور معتقد است مسائل باید در ساختار قانونی حل و فصل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 17 مرداد 96، کدمطلب:695194، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین