پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
اظهارات رئیس سازمان سنجش در خصوص بی‌نیازی کشور از پزشک و توصیه وی به داوطلبان علوم تجربی مبنی بر تحصیل در گروه‌های آموزشی دیگر، در حالی است که سرانه پزشک در ایران با کشورهای پیشرو و حتی کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که موجب کاستی‌هایی در حوزه بهداشت و درمان کشور شده است.

شعارسال: در چند دهه اخیر، پیشرفت­‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان کشور حاصل شده است که از جمله آن، رشد کیفی و کمی مراکز درمانی است. یکی دیگر از بخش‌هایی که در این جوزه، حائز اهمیت است، سرانه پرسنل به‌خصوص تعداد پزشک است.

بر اساس آمار، بسیاری از شهرستان‌ها و روستاهای کشور با کمبود پزشک مواجه هستند؛ به‌طوری‌که مردم برای مراجعه به پزشک، باید یا به شهرهای دیگر و مراکز استان‌ها مراجعه کنند یا مدت طولانی را منتظر باشد تا بتوانند به از تعداد محدود پزشکان در شهر خود نوبت بگیرند.

برای جبران کمبود پزشک در کشور، باید از طریق افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در مراکز آموزش عالی اقدام نمود؛ این موضوع در حال حاضر، به‌عنوان یک نیاز اساسی در حوزه بهداشت و درمان احساس می‌شود.

با این حال، ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش در یک صحبت غیرکارشناسی در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک صداوسیما در ۱۵ مردادماه، تعداد کنونی پزشکان را برای کشور کافی دانست و با اشاره به اینکه در تمامی گروه‌های آموزشی به غیر از علوم تجربی، ظرفیت دانشگاه‌های سراسری نسبت به تعداد داوطلبان بیش‌تر است، گفت: «۶۳ درصد از داوطلبان کنکور در گروه علوم تجربی شرکت کردند و این درحالی است که ظرفیت‌های این گروه محدود است و اکثر داوطلبان هم متقاضی رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی هستند که کشور در این رشته‌ها به بیش از این ظرفیت فعلی نیازی ندارد».

این اظهارات رئیس سازمان سنجش در حالی است که به گفته قائم‌مقام وزارت بهداشت و درمان، استاندارد جهانی تعداد پزشک، ۳٫۵ نفر پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت است که این آمار در ایران از ۱٫۲۱ تا ۱٫۲۸ نفر پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت است. این بدان معناست که برای یک جمعیت هزار نفری، ۳٫۵ نفر پزشک مورد نیاز است که در ایران حدود ۱٫۳ نفر پزشک خدمات ارائه می‌کنند.

درواقع آمارهای بین‌المللی و استانداردها بیانگر این هستند که باید تعداد دانشجوهای پزشکی در کشور افزایش پیدا کنند تا کمبودها، ضعف‌ها و فسادهای حاصل از کمبود پزشک در کشور از بین برود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عیار آنلاین، تاریخ انتشار:17مرداد1396 ، کدخبر: 247170: www.ayaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین