پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
مبلغ بین‌المللی با تحلیل بیانیه وزارت کشور عربستان که در حکم اعدام شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر صادر شد، گفت: این بیانیه نشان داد که عربستان از دین و به ویژه آیات قرآن کریم، استفاده ابزاری می کند و با اعمال خود به اسلام‌هراسی دامن می‌زند.

شعارسال: شیخ نمر باقر امین النمر، یکی از عالمان مبارز عربستان است که در پی اعتراضات مردم این کشور در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد؛ در روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی، شیخ نمر النمر را به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد، با این حال، اجرای حکم شیخ باقر النمر در یک سال گذشته بارها به تعویق افتاد و تلاش‌های بین‌المللی فراوانی برای حمایت از این روحانی مبارز عربستانی صورت گرفت؛ اما متأسفانه دولت عربستان در روز 2 ژانویه 2016 این عالم دینی مبارز را اعدام کرد.

وزارت کشور عربستان سعودی در توجیه اعدام آیت الله شیخ نمر بیانیه‌ای صادر کرد که که در آن آمده است: «امامان و پیشوایان مسلمانان بر وحدت کلمه امت و پرهیز از هر آنچه که باعث اختلال در امنیت شود، تأکید کرده اند»؛ همچنین در این بیانیه با استناد به روایتی از پیامبرگرامی اسلام (ص) به نقل از منابع اهل سنت آمده است: «اگر کسی بخواهد وحدت امت اسلامی را به هم بزند، گردنش را هرکس که می‌خواهد باشد بزنید و این هشداری به فتنه‌افکنان و تفرقه‌افکنان و هشدار به کسانی است که به گمراهی خود ادامه می‌دهند».

وزارت کشور عربستان در این بیانیه به آیاتی از قرآن کریم استناد کرده است و اظهار می‌دارد: «با توجه به متون قرآن کریم و سنت پاک نبوی درباره سخت گیری و نهی و تهدید برای این است که نظم و نظام امت حفظ شود تا امت، قدرتمند و مقتدر بماند و امنیت برقرار شود، اما برخی گروه‌های جنایتکار از مسیر حق گمراه شده‌اند و هوای نفس بر آنها غلبه کرده است و از شیطان پیروی می‌کنند و اقدامات تروریستی مختلفی مرتکب شده‌اند و خون‌های بیگناهان را می‌ریزند و حرمت‌هایی را که از نظر دین حفظ آنها لازم است، هتک می‌کنند و امنیت را متزلزل و فتنه‌افکنی می‌کنند و نگرانی به وجود می‌آورند و درباره دین خداوند با جهل و نادانی و هوای نفس حرف می‌زنند».

وزارت کشور عربستان در ادامه بیانیه خود، اسامی چهل و هفت نفری را که اعدام شده‌اند و نام شیخ نمر باقر النمر در ردیف چهل و ششم آن قرار دارد، ذکر کرده است.

*جامعه عربستان، یک جامعه بسته است

در این رابطه، حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی حوزه در قم با اشاره به بیانیه وزارت کشور عربستان در اجرای حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر و 46 فرد دیگری که اعدام شدند، عنوان کرد: این واقعه نشان می‌دهد که جامعه عربستان، یک جامعه بسته است و حکومت عربستان سعودی برای هیچ یک از ارزش‌های اسلامی و حتی انسانی ارزش قائل نیست.

مبلغ بین‌المللی حوزه اظهار داشت: جامعه عربستان، جامعه‌ای است که در آن، نه تنها به عقاید زائران و حجاج بیت‌الله الحرام احترام گذاشته نمی‌شود، بلکه به عقاید شهروندان نیز احترام نمی‌گذارد و دولت عربستان تصور می‌کند که با مرگ می‌تواند عقاید مردم را سرکوب کند.

*تحلیل بیانیه وزارت کشور عربستان در حکم اعدام شیخ نمر

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی تصریح کرد: یکی از پیامد‌های مهم جریان اعدام آیت الله شیخ نمر این بود که جهان، جامعه عربستان را به خوبی شناخت.

وی با اشاره به بیانیه وزارت عربستان در حکم اعدام شیخ نمر، گفت: اگر به متن این بیانیه دقت کنیم، در می‌یابیم که عربستان سعودی در این بیانیه قصد دارد که فرافکنی کند، به طوری که گروه آزاداندیشی را که عقاید خود را دارد و بی عدالتی‌های نظام حاکم را نقد می‌کند، گروهی الحادی و سازمان یافته تروریستی معرفی می‌کند.

پژوهشگر مطالعات اسلامی تصریح کرد: حال سوال اینجاست که این سال‌ها که شیخ نمر در زندان به سر می‌برد، کدام یک از طرفداران این عالم دینی دست به اقدامات تروریستی زدند؛ زمانی که شیخ نمر در زندان بود، هیچ یک از طرفداران ایشان دست به اقدامات خشونت‌آمیز نزدند، اما گروه‌های تکفیری و داعش که تربیت‌یافتگان آل سعود و وهابیت هستند، در این ایام، مساجد قطیف را که محل زندگی این عالم مبارز بود، بمب‌گذاری ‌کردند و تروریسم را گسترش دادند.

*آل سعود به اسلام‌هراسی دامن می‌زند

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی تأکید کرد: در تحلیل بیانیه وزارت کشور عربستان در حکم اعدام شیخ نمر می‌بینیم که متأسفانه آل سعود برخی از اعمال و جنایات خود را به نام اسلام انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: عربستان با استناد به آیات قرآن کریم وانمود کرد که حکم شرع را اجرا می‌کند، در حالی که با این اعمال، اسلام‌هراسی و چهره منفی از اسلام را به دنیا مخابره می‌کنند و این جریان نشان داد که هدف آل سعود این است که به اسلام‌هراسی دامن بزند؛ آل سعود همواره چهره خشن از اسلام را معرفی کردند و این بار نیز همین کار را کردند.

*حکومت عربستان حتی از قرآن کریم نیز استفاده ابزاری می‌کند

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: وزارت کشور عربستان در این بیانیه به آیاتی استناد می‌کنند که کار خود را توجیه کنند و عمل خود را اسلامی جلوه دهند و حال آن که این آیات، نه تنها بر آنها دلالت نمی‌کند، بلکه علیه آنها دلالت می‌کند؛ این مسأله نشان می‌دهد که حکومت عربستان حتی از قرآن کریم نیز به عنوان ابزار استفاده می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی اضافه کرد: این بیانیه ثابت کرد که قرآن کریم، مکه و ارزش‌های دینی تنها ابزاری برای رسیدن به اهداف حکومت عربستان است؛ این جریان نشان داد که اسلام و ارزش‌های دینی بهانه ای در دست آل سعود است تا به واسطه آن، جنایات خود را انجام دهند.

*جریان اعدام شیخ نمر را برای مردم روشنگری کنیم/ما باید پیوند عربستان با تروریست را به دنیا معرفی کنیم

وی با بیان این که ما باید این جریان را برای مردم روشنگری کنیم، گفت: متأسفانه این بیانیه ثابت کرد که امروز چگونه حق و باطل در هم آمیخته است، امروز ما باید ثابت کنیم که آیت الله شیخ نمر نه تنها تروریست نبوده است، بلکه جان خود را در راه مبارزه با تروریسم از دست داده است و خود به دست تربیت کنندگان تروریست شهید شده است.

این مبلغ بین المللی حوزه تصریح کرد: امروز ما باید پیوند عربستان با تروریست را به دنیا معرفی کنیم؛ اخیر عربستان همایش تحت عنوان «مکافحه الإرهاب؛ مبارزه با تروریست» برگزار کرد تا فضا را تغییر دهد؛ ما باید به دنیا بفهمانیم که امروز تروریسم سیستمی و تروریسم نظام مند با نام اسلام، اما با موتور تولیدگر و با نرم افزار جامعه ام القرای عربستان و وهابیت انجام گیرد تا پیوند عربستان با تروریست مشخص شود.

*عربستان از جهل رسانه‌ای دنیا سوء استفاده می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی تأکید کرد: ما باید ثابت کنیم که عربستان از دین، استفاده ابزاری می‌کند؛ ما باید جهان اسلام را بیدار کنیم و عربستان را از تصاحب این مکان مقدس و سرزمین وحی دور کنیم.

نویسنده کتاب «مسجد مجازی» عنوان کرد: عربستان می‌خواهد از جهل رسانه‌ای دنیا همچنان سوء استفاده کند و ذهن مردم و به ویژه مسلمانان را شستشو دهد، بنابراین ما باید جنبشی به راه بیندازیم و مردم را آگاه کنیم.

*شیخ نمر یک شخص نیست، بلکه یک مکتب و راه است/عربستان در این جریان به خودکشی سیاسی دست زد

وی اظهار داشت: ما باید به دنیا بفهمانیم که شیخ نمر رفت، اما شیخ نمر یک شخص نبود که تمام شود، بلکه شیخ نمر یک مکتب و یک راه است؛ شیعه شیخ نمرها داده است و شیخ نمرها خواهد داد؛ شیعه در راه عدالت‌طلبی، ح‌جویی، آزادی و آزادگی گذشته پرخونی داشته است و آینده‌اش هم با خون است؛ اما این خون‌ها روزی سیل خواهد شد و بنیاد وهابیت را از بین می‌برد.

این مبلغ بین المللی حوزه در پایان تصریح کرد: امروز عربستان نفس‌های آخر را می‌کشد؛ عربستان با این کار خود، به یک خودکشی سیاسی دست زد و مطمئن باشد که در آینده ای نه چندان دور، چندین شیخ نمر در عربستان ظهور می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار خبر 14 دی 1394، کدمطلب: 512640، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین