پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را آغاز کردند.

شعار سال: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را آغاز کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را آغاز کردند.

محمد شریعتمداری 57 ساله، دکترای مدیریت دارد و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، رئیس سازمان فضایی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، وزیر بازرگانی، قائم‌مقام وزیر بازرگانی را در سوابق کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر صنعت در روز شنبه -28 مرداد
محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه‌های خود : مکلفیم کیک اقتصادی کشور را بزرگ‌تر کنیم
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۵ 

شریعتمداری بر حوزه‌ صنعت، معدن و تجارت اشراف دارد/ برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تهیه سند استراتژی توسعه صنعتی ایران از اولویت‌های این وزارتخانه است، گفت: مهمترین رسالت ما رقابتی کردن تولید در داخل است.

محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: در برنامه هایی که تقدیم مجلس شده ضمن پیش بینی اهداف کلی، اهداف کمی در سطح خرد و کلان نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع کلیه برنامه های این وزارتخانه مبتنی بر اسناد بالادستی تهیه شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان داروی موثر در حل مشکلات اقتصادی کشور در برنامه های پیشنهادی نیز مورد توجه قرار گرفته و برنامه ششم توسعه هم از مهمتری تکیه‌گاه‌ها برای تهیه برنامه بوده است.

شریعتمداری در ادامه با تاکید بر توجه به تولید محوری و رقابتی کردن تولیدات در کشور گفت: لازم می‌دانم توضیحاتی را از وضع کنونی نظام اقتصادی و تجاری ارائه دهم. در واقع سهم ما از کیک اقتصادی جهانی را حجم سرانه تولید ناخالص داخلی مشخص می‌کند و این حجم در مقایسه با توانایی بالقوه کشور قانع کننده نیست.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مکلف هستیم تا کیک اقتصادی کشور را برای بهره مندی همه بخش ها بزرگتر کنیم، در واقع براساس گزارش منتشر شده از نهادهای متولی از جمله صندوق بین المللی پول، در سال ۲۰۱۶ ایران پس از ترکیه و عربستان در رتبه ۲۷ در جدول GDP جهانی قرار دارد. لذا باید حرکت شتابنده خود در تولید ناخالص داخلی را مورد توجه داشته باشیم.

خضری موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۲۸
بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه صادرات غیرنفتی از برنامه‌های مثبت شریعتمداری است

رسول خضری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی نوبت صبح امروز شنبه مجلس، با محکومیت کودتای ۲۸ مرداد، صنعت، معدن و تجارت را از حوزهای مهم اشتغالزا دانست و گفت: مشکل صنعت فقط مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، این مشکل باید بین تیم اقتصادی دولت حل شود که گام اول جذب سرمایه گذاری خارجی است.

به گفته وی عدم اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی، مشکلات سنگین تامین مالی، شفاف نبودن سیاست‌های بانکی و عدم حمایت بانک‌ها از صنایع و تولیدات باعث بروز مشکلات در حوزه صنعت شده است که قطعا آقای شریعتمداری با سابقه اجرایی قوی می تواند این مشکلات را حل کند.

نماینده پیرانشهر با اشاره به وضعیت کشور در حوزه اقتصاد گفت: ما در رتبه ۱۲۰ از حیث نظارت جهانی هستیم. در حوزه صنعت از نظر رشد رتبه ۶.۵ در تجارت رتبه ۴.۵ و در معدن رتبه منفی ۱.۶ داریم. آن هم در شرایطی که در سطح کشور ۸۴ هزار شرکت صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۸۱ هزار شرکت از صنایع کوچک و متوسط هستند که علیرغم داشتن ظرفیت ایجاد اشتغال تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی ایجاد تحول را به عنوان مطالبه اصلی از شریعتمداری دانست و افزود: آقای شریعتمداری وزیری است که برنامه هایش را در راستای اصل ۴۴ سیاست‌های کلی سند چشم انداز و برنامه ششم تعریف کرده و اهداف را در دو حوزه کمی و کیفی مورد اشاره قرار داده است.

خضری در ادامه با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید در جهت اجرای برنامه‌های دولت و برنامه ششم هماهنگ باشد، گفت که قطعا یکپارچگی و هماهنگی وزارتخانه های خارجه، اقتصاد و صنعت می تواند باعث برداشتن گام‌های موثری در حوزه تولید صادرات کشاورزی و صنایع باشد.

وی در پایان بهبود فضای کسب و کار، رفع مشکلات واحدهای تولیدی، توسعه سرمایه گذار داخلی و خارجی، تک نرخی کردن ارز و توسعه صادرات غیرنفتی را به عوان بخشی از برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد.

حسن بهرام‌نیا در موافقت وزیر پیشنهادی صنعت
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۲۶
شریعتمداری برای ایجاد شغل و حمایت از تولید صادرات‌محور برنامه دارد

حسن بهرام‌نیا در جلسه علنی نوبت صبح امروز شنبه به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز سعادت کشور در سایه عملکرد و تصمیم مسئولان است. ما نمایندگان خواستار رای اعتماد به کابینه دولت هستیم تا در اجرای چشم انداز ۲۰ ساله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و کاهش انتفاع اقتصاد به نفت و رکود و بیکاری و مبارزه با فساد گام بردارد.

وی در ادامه شریعتمداری را فردی متدین، متخصص و دارای تجربه در نهادهای انقلابی و وزارت بازرگانی عنوان کرد و اظهار داشت: آقای شریعتمداری وزیری است که برای حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقتصاد را باید یک موضوع چرخشی دانست، گفت: اقتصاد در زنجیره سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات است که آقای شریعتمداری برای این زنجیره برنامه دارد.

بهرام‌نیا حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاران را به عنوان اولویت‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: آقای شریعتمداری کسی است که در دوران وزارت بازرگانی توانست ۵۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که ایشان همین اهتمام را در مقطع فعلی و در راستای اجرای برنامه ششم مبنی بر اجرای یک میلیون فرصت شغلی سالانه دارد، او می‌تواند با ایجاد فرصت شغلی گام مهمی در اقتصاد کشور بردارد.

نماینده نهاوند حمایت از تولید را به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های شریعتمداری افزود و گفت: آقای شریعتمداری بر حمایت از صادرات و تولید صادرات محور آن هم با استفاده از تکنولوژی ها و نوآوری ها و ایده های نو تاکید دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های معادن گفت: گاهی ارزش افزوده یک واحد مواد معدنی به شرط ورود به چرخه اقتصاد ملی سه برابر ارزش افزوده کشور است که انتظار می‌رود آقای شریعتمداری توجه ویژه‌ای به این بخش به خصوص معادن مناطق محروم کند.

علی ابراهیمی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۵۸
شریعتمداری بر حوزه‌ صنعت، معدن و تجارت اشراف دارد

محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت
علی ابراهیمی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد:‌ بخش صنعت، معدن و تجارت با ۲۲ و نیم درصد از تولید ناخالص و اشتغال بیش از ۷ میلیون نفر باید به دست کسی سپرده شود که از سابقه و توان اجرایی کافی برخوردار باشد و آقای شریعتمداری با توجه به سابقه‌ی گسترده‌ی خود در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی و ۸ سال وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات و با توجه به خصوصیات اخلاقی و عملکردی و برنامه‌های کمی به خوبی توان اداره‌ی این وزارت‌خانه را دارد.

وی افزود:‌ شریعتمداری فردی با تجربه در حوزه‌ی بازرگانی و آشنا به مسائل اقتصادی است که می‌تواند در جهت ساماندهی ساختار و جلوگیری از مداخله غیر ضروری دولت در اقتصاد و دخالت دادن تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بازار کسب و کار پیش قدم باشد و مورد تایید اصناف و اتحادیه‌هاست و در رقابت پذیری و ایجاد فضا برای ورود به عرصه‌های اقتصادی بین‌المللی برنامه‌های خوبی دارد.

ابراهیمی تصریح کرد:‌ روحیه کار با افراد متخصص و اهالی فن در حوزه‌ی صنعت، معدن و تجارت از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی است و بسیاری از افراد با سابقه در این حوزه نیز آمادگی خود را برای همکاری با ایشان اعلام کردند.

وی با بیان اینکه توجه به اقتصاد مقاومتی، رشد متوازن و متناسب با طرح آمایش سرزمین، بهبود فضای کسب و کار و سعی در کاهش خام فروشی از نقاط قوت برنامه‌های شریعتمداری است، توجه به محیط زیست، جلوگیری از فساد، پیگیری الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی، رشد اقتصاد و تولید غیر نفتی، بخشی از نقاط قوت برنامه‌های شریعتمداری است.

ابراهیمی خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: شما وارث مشکلات زیادی خواهید بود که بر اثر سیاست‌های اشتباه و مدیریت ناکارآمد پدید آمد و برای رسیدن جمهوری اسلامی ایران به سطح در شأن و در خورش در اقتصاد جهانی راه سختی در پیش رو داریم. در عین حال بسیاری از صنایع شرایط خوبی ندارد. و واردات بی رویه عرصه را بر تولیدات داخلی تنگ کرده و همینطور خصوصی سازی در کشور واقعی نبوده و فساد فراگیر شده و تا زمانی که صنایع ما به فکر رقابت در بازارهای جهانی نباشد امکان پیشرفت وجود ندارد.

وی افزود: صنعت خودرو باید در اهم برنامه‌ها قرار گیرد و اگر برای آن فکری نشود مردم مجبورند که کیفیت پایین و قیمت نامناسب را تحمل کنند. چرا که خودرو سازان ما سودای پیوستن به بازارهای جهانی و توسعه را ندارند.

نماینده شازند در پایان تصریح کرد:‌ رویکرد مصالح ملی بر مصالح شخصی و برنامه‌های خوب ایشان دلگرم کننده و امید بخش است و امیدواریم با رای خوب مجلس ایشان در مسیر پیشرفت گام بردارند.

مهدی مقدسی در موافقت وزیر پیشنهادی صنعت:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۵۴
کمیسیون صنایع از آقای شریعتمداری حمایت می‌کند

مهدی مقدسی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در موافقت با وی گفت: شریعتمداری سابقه خوبی در حوزه صنعت دارد و سابقه ایشان کار دفاع را آسان کرده است و ایشان بارها لیاقت و توانایی خود را اثبات کردند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه بالادستی در برنامه های آقای شریعتمداری از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به سرمایه گذاری خارجی و تقویت تشکیلات صادرات محور، اعتقاد به اقتصاد دریا محور و اعتقاد به برنامه ششم توسعه، توجه به اشتغال روستا و مبارزه با قاچاق در برنامه‌های ایشان به خوبی پررنگ و مهم است.

مقدسی تصریح کرد: توجه به موانع تولید و فضای کسب و کار و جوانگرایی و استفاده از توان زنان در وزارتخانه ایشان را وزیری با برنامه در وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که امید است برنامه‌های ایشان بتواند موثر و در جهت رفع مشکلات به خوبی اجرایی شود.

وی تاکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم مطالبات مردم و مشکلات مردم و هر آنچه مانع توسعه و رشد در کشور است را با جدیت متذکر شویم و اقدامات دولت و وزرا را تیزبینانه رصد کنیم و بر آن نظارت نماییم و بدون هیچ ملاحظه‌ای نواقص و مشکلات را منعکس کنیم اما در عین حال حایت از دولت و وزرا نیز یک وظیفه است و از آقای شریعتمداری می‌خواهم به مشکلات واگن سازی پارس، پپکو اراک و صنایع بزرگ و مشکل دار اراک، کمیجان، خنداب، فرهان و آشتیان توجه جدی نماید.

شهباز حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۰۶
برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است

شهباز حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تشکر از خدمات صادقانه وزرای دولت یازدهم، گفت: مخالفتم از نوع مخالفت سیاسی، جناحی و سیاسی نیست بلکه در راستای مجلس پرسشگر، ‌دولت پاسخگوست.

نماینده مردم سیرجان در مجلس افزود: روی سخنم با دکتر جهانگیری است، که بهتر از هر کس حوزه صنعت، معدن و تجارت را می‌شناسد. انتظار داشتم تیم اقتصادی به مجلس فرستاده شود که هماهنگ‌تر از تیم معرفی شده باشد. از همین ابتدای کار دولت اخطار می‌دهد، مراقب باشید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد به برنامه‌های پیشنهادی وزیر پیشنهادی، گفت: قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟ اقتصاد مقاومتی باید در برنامه شما توجه جدی‌تری می‌شد. این اقتصاد تنها نسخه نجاتبخش ایران اسلامی است. دکتر جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی بهتر از هر کس می‌داند ایجاد یک میلیون شغل نیاز به عزم بزرگی دارد. اگر بخواهیم فرمان آقا اجرایی شود، اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید و تیم اقتصادی را هماهنگ کند وزارت صنعت و معدن است.

حسن‌پور ادامه داد: یکی از معضلات اساسی کشور را فعالیت کمتر از ۲۰ درصد شهرک‌های اقتصادی است. قیمت زمین در این شهرک‌ها پدر صنعت‌گران را درآورده است. چرا زمین به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته نمی‌شود؟ در برخی شهرک‌ها آب، برق و گاز وجود ندارد و بردن این خدمات را از صنعت‌گران درخواست می‌کنند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک ، تاریخ انتشار 28 مرداد 96، کدمطلب:۷۲۲۸۲۱، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین