پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بتازگی راهبرد جدید این کشور را در زمینه افزایش نیروهای نظامی ایالات متحده در خاک افغانستان اعلام کرد؛ راهبردی که همراهی دیگر متحدان این کشور را به همراه نداشت و بار دیگر آمریکا را در عرصه بین المللی منزوی کرد.

شعار سال: ترامپ در شرایطی راهبرد خود در زمینه افغانستان را مطرح کرد که در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، بارها بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان تاکید و آن را به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه های خود مطرح می کرد.

تغییر 180 درجه ای مواضع ترامپ، علاوه بر نارضایتی در بین هواداران وی، واکنش های تندی نیز در بین سیاستمداران و مقام های سابق و کنونی آمریکا به همراه داشت که در نخستین اظهارنظرها، راهبرد جدید ترامپ، جنگی بی انتها توصیف شد.
نمایندگان سنا و مقام های حزب دموکرات آمریکا نیز از اینکه ترامپ هیچ برنامه زمان بندی مشخصی برای خروج سربازان آمریکایی در افغانستان ارائه نکردند و پس از 16 سال، ایالات متحده بار ‏دیگر به دنبال افزایش تعداد سربازان آمریکایی در آن کشور است، انتقاد کردند.
می توان در این باره به اظهار نظر «رند پال» سناتور محافظه کار آمریکایی اشاره کرد که راهبرد جدید رئیس جمهوری آمریکا را درباره افغانستان هولناک خواند و آن را سبب افزایش مرگ جوانان کشورش خواند و از کنگره خواست اختیار اعلام جنگ را از ترامپ سلب کنند.
اما تمام ماجرا به انتقادهای داخلی ختم نشد؛ در ابعاد بین المللی، راهبرد جدید ترامپ همسویی متحدان را به همراه نداشت و بر انزوای رئیس جمهوری آمریکا در عرصه بین المللی دامن زد.
هرچند «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ‏برای افزایش نیروهای نظامی در افغانستان گفت وگو خواهد کرد و این سازمان نیز دیروز (سه شنبه) از تصمیم ترامپ برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان استقبال کرد، اما بی میلی کشورهای عضو این پیمان ‏در مشارکت با سیاست های ترامپ در افغانستان، به وضوح در اظهارنظرهای مختلف تجلی می یابد.
روزنامه «دیلی تلگراف» امروز (چهارشنبه) در گزارشی در این باره نوشت: به نظر می رسد اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از پذیرفتن درخواست دونالد ترامپ برای اعزام شمار چشمگیری نیروی مازاد به افغانستان امتناع کرده اند.
روزنامه انگلیسی افزود: آلمان اعلام کرده که شتابی برای اعزام نیروهای مازاد به افغانستان ندارد و انگلیس نیز تصریح کرده است که فراتر از افزایش نیرویی که اوایل سال جاری میلادی قول ان را داده بود، اقدام نخواهد کرد.
در همین حال فرانسه اعلام کرد که این کشور تصمیمی در این باره نگرفته اما یک کارشناس نظامی فرانسه گفت که اگر پاریس با بازگشت به اففانستان موافقت کند، وی از این تصمیم متعجب خواهد شد. اسپانیا و ایتالیا نیز از اظهارنظر در مورد این موضوع امتناع کرده اند.
وزیر دفاع آلمان نیز دیروز اعلام کرد که برلین قصد ندارد در واکنش به راهبرد جدید آمریکا در مورد افغانستان، بلافاصله نیروهای نظامی جدیدی به این کشور اعزام کند.
«اورزولا فن در لاین» دلیل گرفته شدن چنین تصمیمی را توس آلمان، افزایش حضور نیروهای این کشور در افغانستان در سال 2016 (پارسال) و در زمانی ذکر کرد که کشورهای دیگر در حال کاستن از تعداد نیروهایشان بودند.
وی ضمن استقبال از راهبرد جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای استمرار ماموریت نظامیان آمریکایی در افغانستان، یادآور شد که آلمان جزو نخستین کشورهایی نخواهد بود که شمار نیروهایش را در افغانستان افزایش خواهد داد.
وزیر دفاع آلمان با اشاره به افزایش 18 درصدی شمار نظامیان آلمانی در افغانستان در سال گذشته، افزود: به همین دلیل، خود را در ردیف نخست کشورهایی که باید از آنها برای اعزام نیروی بیشتر درخواست شود، مشاهده نمی کنیم.
شبکه خبری اسکای نیوز هم دیروز در گزارشی عنوان کرد که بعید به نظر می رسد در پی تصمیم کاخ سفید برای افزایش حضور نظامی در افغانستان، دولت انگلیس نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کند.
این شبکه خبری افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برخلاف ادعای پیشین خود مبنی بر پایان جنگ 16 ساله افغانستان، از راهبرد جدیدش پرده برداشت و عنوان کرد که همچنان می خواهد طالبان را مهار کند، داعش و القاعده را هدف قرار دهد و از وقوع حملات تروریستی در آمریکا جلوگیری کند.
اسکای نیوز اضافه کرد: 'با این حال، به رغم اینکه مایکل فالون (وزیر دفاع انگلیس) از تصمیم ترامپ استقبال کرد اما اشاره ای مبنی بر اقدامی مشابه از سوی لندن نکرد.
' مایکل فالون اظهار کرده است که ما از تعهد ایالات متحده قدردانی می کنیم. من در گفت وگوی تلفنی با جیمز ماتیس توافق کردیم که به رغم چالش های موجود بایستی شرایط افغانستان را حفظ کنیم، دمکراسی در این کشور را گسترش دهیم و تهدید تروریسم علیه غرب را کاهش دهیم'.
به گفته این رسانه، وی افزود: این به سود همه ما است که افغانستان به مکانی امن تبدیل شود و به همین خاطر در ژوئن (خرداد) گذشته حضور نظامی خود را افزایش دادیم.
اسکای نیوز عنوان کرد: این طور به نظر می رسد که لندن از سوی کاخ سفید درخواستی رسمی مبنی بر حمایت نظامی بیشتر از نیروهای آمریکایی در افغانستان دریافت نکرده است.
استرالیا دیگر متحد آمریکا در آنسوی جهان نیز به نظر می رسد که میلی به همسویی با سیاست های جدید آمریکا ندارد.
«کریستوفر پاین» وزیر صنایع دفاعی استرالیا امروز (چهارشنبه) در زمینه راهبرد نوین رئیس جمهوری آمریکا در مورد افغانستان، گفت که دولت فدرال استرالیا در مورد مشارکت بیشتر در افغانستان شتابزده تصمیم نمی گیرد و از درخواست آمریکا برای کمک بیشتر در مبارزه با طالبان نیز مطلع نیست.
وی به شبکه ای.بی.سی استرالیا گفت: تصمیم شتابزده ای در مورد افزایش مشارکت استرالیا در افغانستان نخواهیم گرفت. ما سهم قابل توجهی در این زمینه داشته ایم.
وزیر صنایع دفاعی استرالیا اضافه کرد که منافع کشورش در این موضوع است که اجازه ندهد افغانستان به کنترل طالبان بازگردد.
«ماریس پاین» وزیر دفاع استرالیا نیز گفت که دولت «مالکوم ترنبول» نخست وزیر کشورش، 30 نیرو به تعداد نیروهای نظامی استرالیا در افغانستان افزوده و اکنون این نیروها به 300 نفر افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: ما اعلام کرده بودیم میزان نیروهای خود را تا 30 نفر افزایش می دهیم و این افراد اکنون در فعالیت های آموزشی در افغانستان نقش دارند.
وزیر دفاع استرالیا با اشاره به مذاکره با طرف های آمریکایی برای سنجش انتظارات آنها، تصریح کرد که تاکنون درخواستی نداشته اند.
از طرف دیگر، نخست وزیر اسبق نیوزیلند پس از اعلام راهبرد جدید ترامپ، اعلام کرد نیروهای نظامی بیش از اندازه در افغانستان مانده اند و این نیروها خیلی زودتر از زمانی که از افغانستان خارج شدند، باید این کشور را ترک می کردند.
«هلن کلارک» که این سمت را تا سال 2008 در اختیار داشت، افزود: این احتمال وجود نداشت تا دولت حزب کارگر که بار دیگر انتخاب شده بود، تیم بازسازی استانی (نیروهای نظامی اعزامی به افغانستان به بهانه بازسازی) را ادامه دهد.
به نوشته امروز تارنمای «استاف»، نقش نیوزیلند در جنگ افغانستان موضوع یک سری مستند است که توسط نیروی هوایی این کشور مورد حمایت مالی قرار گرفته است.
کلارک نخستین گروه از نظامیان نیوزیلند را سال 2003 به افغانستان اعزام کرد و در آن زمان در پارلمان این کشور مدعی شد نقش این افراد در استان کوهستانی مرکزی «بامیان» غیرجنگی است.
در ابتدا قرار بود این گروه در یک ماموریت 12 ماهه برای بازسازی افغانستان پس از شکست طالبان حضور داشته باشند، اما این گروه بیش از یک دهه در افغانستان باقی ماندند و در سال 2012 پس از کشته شدن پنج نظامی نیوزیلندی در دو حمله مجبور به عقب نشینی از بخش های خطرناکی از استان «بامیان» شدند.
پس از این حادثه پارلمان نیوزیلند تصمیماتی برای خروج نیروهای خود از «بامیان» گرفت، اما موفق به اجرایی کردن آنها نشد تا اینکه در نهایت با روی کار آمدن حزب کارگر در این کشور خروج تدریجی نیروهای نیوزیلند از افغانستان در دستور کار قرار گرفت و نیروهای نیوزیلندی در آوریل سال 2013 از بامیان خارج شدند.
تارنمای «استاف» نوشت: 'به نظر می رسد اظهارات نخست وزیر پیشین نیوزیلند، بگونه ای موضع گیری مقامات این کشور در قبال اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا باشد که قرار است بر خلاف وعده های انتخاباتی خود، عملیات نظامی علیه طالبان را تشدید کند.
'این سخنان نشان می دهد نیوزیلند تمایلی برای همراهی با آمریکا ندارد و پیش بینی می شود ترامپ سیاست جنگ افروزی بیشتر در افغانستان را بدون نیروهای نیوزیلندی پیش ببرد'.
ادامه انتقادها به راهبرد جدید کاخ سفید برای افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان و همسو نشدن متحدان دیرین ایالات متحده در این زمینه، یادآور انتقادها و انزوای سیاسی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تصمیماتی همچون خروج از توافق بین المللی آب و هوایی و سیاست هایی مبنی بر کاهش حمایت های مالی از ناتو و دیگر سازمان های جهانی است؛ روندی که آمریکا را بیش از پیش در انزوای سیاسی فرو می برد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:82641157، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین