پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
با تلاش گروه تحقیقاتی ربو هوشمند آسمان، پهپاد سم پاش برانکو مراحل بومی سازی، تجاری سازی و توسعه را با موفقیت پشت سر گذاشت.

شعار سال: با تلاش گروه تحقیقاتی ربو هوشمند آسمان، پهپاد سم پاش برانکو مراحل بومی سازی، تجاری سازی و توسعه را با موفقیت پشت سر گذاشت.

محمد نوید نیک نداف با بیان این که جلوگیری از آفت زدگی و سم پاشی محصولات کشاورزی از موضوعات حائز اهمیت است، و در این میان استفاده از هواپیما های سم پاش سرنشین دار به خاطر هزینه های بالا در مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری منسوخ شده اند، از طرفی تسریع در عمل سم پاشی و سم پاشی مزارع بیشتر با مصرف کمتر سم نیز ضرورت دارد، اظهار داشت: این پهپاد دارای طول بال سه متر و عرض بال 60 cm با سه بدنه مجزا است. دو بدنه به منظور حمل موتور و سیستم و بدنه سوم برای حمل سم در نظر گرفته شده است. در مجموع بدنه پهپاد سم پاش دارای طولی برابر 2/85 cm و عرضی برابر 300 cm می باشد و از دو موتور چهار زمانه برای سیستم پیشرانش بهره می برد.

مخترع این سیستم تصریح کرد: این پهپاد قابلیت حمل 15kg بار یا سم را دارا است، همچنین مدت زمان پرواز این پهپاد با سم، 30 دقیقه و بدون سم 45 دقیقه می باشد، سیستم سمپاشی این پهپاد به صورتی است که میتواند در 15 دقیق یک هکتار زمین را سمپاشی کند و این روش از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

نحوه عملکرد سیستم سمپاشی

نیک نداف افزود: سیستم سمپاشی این پرنده دارای سه محفظه خروج سم است که ابتدا سم را داخل مخزن اصلی یونیزه کرده وسپس به محفظه های خروج پمپاژ وارد می کند. در این روش به مقدار چشم گیری از هدر رفت سم جلو گیری می شود و پهپاد حامل سم می تواند مسافت بیشتری را با مقدار کمی سم سمپاشی طی کند.

سیستم هدایت و فرمان پذیری

این مخترع خاطر نشان کرد: سیستم هدایت این پرنده به دوصورت دستی و اتوماتیک می باشد، در سیستم دستی هدایت کامل پهپاد در اختیار خلبان است و خلبان می تواند پهپاد را با دید مستقیم یا غیر مستقیم(FPV) کنترل کند. در سیستم اتوماتیک به وسیله دادن مختصات نقاط پاشش سم به پهپاد به صورت کاملا خودکار پهپاد شروع به انجام عملیات خواهد کرد.

مزایا و توجیه اقتصادی سیستم

نیک نداف، سرعت عمل بالا، هزینه پایین تعمیر و نگهداری، قابلیت اجرای عملیات سمپاشی در زمین های صعب العبور، بهره وری بالا، دقت بالا، پوشش وسعت زیاد مزارع و کنترل تمام خودکار توسط سامانه کنترل زمینی را از جمله مزایای این پهپاد عنوان کرد. همچنین این پرنده قابل کنترل از راه دور نیاز به باند فرود ندارد، بدین صورت که سیستم پهپاد به صورت عموی بلند شده، مانند هواپیما پرواز کرده و در نهایت بصورت عمودی بر زمین می نشیند.

وی در رابطه با قیمت تمام شده این پهپاد گفت: ساختار بدنه هواپیما آلیاژ کامپوزیت که از محصولات بومی سازی شده است تشکیل می شود و بدین دلیل قیمت تمام شده آن به نصف نمونه های خارجی(تکنولوژی در انحصار کشورهای اروپا و امریکا) کاهش می یابد، علاوه بر این که بسیار سبک و مقاوم است. همه نمونه های تولید شده نیز بفروش رسیده اند.

توسعه و ارتقا سیستم

این مخترع رویکردهای در دست اجرا برای توسعه سیستم را افزایش توانایی حمل بار، سهولت حمل ونقل، تغییر سیستم پاشش سم از سه نازل به شش، عنوان کرد و بیان داشت: ارتقا و توسعه سیستم به زودی به اتمام خواهد رسید، و بازارهایی برای صادرات آن نیز فراهم است.

نیک نداف یاد آور شد: نمونه اولیه این محصول را با صرف زمان و تلاش شبانه روزی در طی دو سال و با کمک پدرش انجام داده است، این محصول توانایی و قابلیت کاربرد در بخش کشاورزی و دیگر زمینه ها دارد، و حمایت مسئولین برای تولید این محصول هیچ بوده، چرا که بطور سنتی مسئولین ما محصولات خارجی را ترجیح می دهند و شاید به دلیل سود بالاتر برای آنها باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار 1 شهریور 96، کدمطلب: 33113:www. stnews. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین