پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۷۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی از رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از پیشگامان تحول بنیادین در علوم انسانی یاد کرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای 50 سال پیش این موضوع را در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مطرح کردند.

شعارسال: حجت الاسلام رضا غلامی روز پنجشنبه گفت: رهبر معظم انقلاب یکی از پیشگامان تحول بنیادین در علوم انسانی بوده و هستند و اگر تاکیدهای ایشان نبود این حرکت شکل پیدا نمی کرد معتقدم معظم له همچنان مهمترین حامی جریان تحول بنیادین در علوم انسانی هستند.

وی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای حتی قبل از انقلاب این موضوع را به صورت جدی دنبال می کردند و در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که حدود 50 سال پیش تالیف شده، می توان رگه های موضوع نیاز جامعه به یک علوم انسانی اسلامی منسجم را دید.

رییس مرکز پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: بعضی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی تلاش می کنند تا تصویری سیاسی از علوم انسانی اسلامی و یا تحول بنیادین در علوم انسانی ارائه دهند و از آنجا که برخی مسئولان این موضوع را با رنگ و لعاب سیاسی تحلیل می کنند، در مقابل آن عکس العمل نشان می دهند.

وی افزود: این در حالی است که اکثر اساتید دانشگاه ها تایید می کنند که این موضوع سیاسی نبوده و اگرچه در مقاطعی با انگیزه های سیاسی از سوی برخی افراد مطرح می شده ولی امروز یک خاستگاه واقعی در متن حوزه و دانشگاه دارد و کسانی که علاقه مند به پیشرفت کشور هستند، به دنبال یک علوم انسانی شایسته انقلاب اسلامی هستند.

نویسنده کتاب اسلام و جهانی شدن همچنین گفت: اگر آگاهی مسئولان درباره علوم انسانی اسلامی افزایش یابد و نشست و برخاستی با نخبگان در این زمینه داشته باشند و تلاش کنند تا در فرصت هایی سخنان اساتید این حوزه را بشنوند، به طور قطع به سمت حمایت از این حرکت سوق پیدا می کنند.

وی افزود: در چنین وضعیتی این مسئولان مطمئن می شوند که اگر این کار شکل بگیرد، به نفع کشور و مسوولان اجرایی کشور خواهد بود و علوم انسانی متحول شده می تواند کمک قابل توجهی به رفع گرفتاری هایی کند که کشور همواره با آن درگیر است.

مدیر مسئول فصلنامه پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: تحول بنیادین از ابتدا کار ساده ای نبوده است ، زمانی که سال های طولانی یک رویه ساده را داشتیم و آن را در فضای علمی به یک تابو تبدیل کرده ایم و هر کسی که خواسته با آن مواجهه انتقادی کند، به شیوه های ناپسندی با آن برخورد کرده ایم.

وی افزود: طبیعی است عکس العمل های برخی افراد نیز عکس العمل هایی تند و غیرعلمی باشد ولی هرچه جلوتر می رویم، احساس می کنم فضا برای پیگیری صحیح این موضوع مهیاتر می شود و یک سراشیبی نسبی را در هدف تحول در علوم انسانی مشاهده می کنم که امیدواریم این هدف پابرجا بماند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی در ادامه گفت: در تمامی دولت ها شاهد یک نوع نابردباری در ارتباط با بحث تحول بنیادین در علوم انسانی بوده ایم که این نابردباری در دولتی بیشتر و در دولتی دیگر کمتر بوده است.

وی افزود: زاویه های ورود و نقدهای دولت ها به این موضوع با هم یکسان نبوده ولی همه دولت ها مشترکند که در این 37 سال پا به پای تحول بنیادین نیامدند و کسانی را هم که به صورت خودجوش در این زمینه تلاش کردند تا کار را جلو ببرند، مورد نقدهای شبه سیاسی خود قرار دادند . سعی کردند کار آنها به حاشیه برود که به نظر من این در فضای جمهوری اسلامی ایران پسندیده نیست.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: البته وقتی از دولت ها سخن به میان می آید، نباید راس دولت ها را در نظر گرفت. چون بدنه دولت ها از راس آن مهمتر تلقی می شود.

غلامی گفت : نوع برخورد دولت ها باید با جامعه علمی و مقولات علمی تفاوت کند و نباید نوع برخورد با مقوله علم و دانشمند به صورت تحکم آمیز باشد .باید در فضایی علمی با علما و دانشمندان بحث کرد و بیش از آن که صحبت کنیم، بیشتر بکوشیم تا از علما بشنویم و دانشمندان حوزه و دانشگاه با برگزاری جلسات، صحبت های خود را با مسوولان در میان بگذارند.

* در کدام رشته ها صاحب نظریه هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان پیشرفت های حاصل شده در علوم انسانی اسلامی گفت: امروز در رشته های اقتصاد اسلامی از مقدمات عبور کرده ایم و صاحب نظریات کاربردی هستیم و در واقع می توانیم در بسیاری از زمینه ها و مشکلات، گره های کور کشور را باز کنیم.

غلامی خاطرنشان کرد: البته به رغم این که در زمینه اقتصادی از سرمایه های خوبی برخوردار هستیم ولی فضا و میدان مناسب به بزرگان اقتصادی داده نمی شود تا بتوانند نظریات خود را پیاده سازی کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: در رشته های تعلیم و تربیت اسلامی و حقوق اسلامی نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم و درحدی هستیم که بتوانیم موضوع عینی سازی را دنبال کنیم ولی در بعضی از رشته ها در مرحله شکل دهی و تاسیس هستیم و نمی توان در باره عینیت بخشی صحبت کنیم.

* وحدت حوزه و دانشگاه با تحول بنیادین در علوم انسانی اسلامی

غلامی همچنین وحدت حوزه و دانشگاه را با تحول بنیادین در علوم روز دانشگاهی پیوند زد و گفت: کار اصلی ما برای تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه زمینه سازی برای تحول بنیادین در همه علوم از جمله علوم انسانی و اجتماعی و همچنین انطباق علوم با جهان بینی الهی و اندیشه اسلامی است.

وی گفت: هرچند تحول بنیادین در علوم در 60 سال گذشته مطرح شده ولی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و علوم انسانی فعلی قادر نیست به نقش و وظیفه خود در مدیریت کشور عمل کند.

غلامی اظهار داشت: امروز متولیان امور علمی و دانشگاهی از بیان هدف تحول علوم انسانی هراس دارند و برخی پسوند بنیادین را از تحول حذف می کنند و به کارهای سطحی می پردازند که در سال های گذشته نمونه های فراوانی در این زمینه داشته ایم.

غلامی با اشاره به حرکت های خودجوش در پنج سال اخیر که از سوی محیط های حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای تحقق علوم انسانی اسلامی شکل گرفته است ، یاداور شد: این حرکت بزرگی است که باید گفت تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه ها با هدف بلند مدت شکل گیری علوم انسانی اسلامی همراه هستند و حتی برخی مدیران در این زمینه اظهار علاقه می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 17 دی 1394، کدمطلب: 81910804 (5064203)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین