پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
دهمین نمایشگاه سراسری تابلو فرش و فرش دستباف ایران عصر چهارشنبه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی در اراک با حضور جمعی از مسئولین استان افتتاح شد.

شعار سالنماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح این نمایشگاه عنوان کرد: تقویت هنرهای اصیل ایرانی به ویژه فرش دستباف راهکار مهم برای افزایش اشتغال پایدار به ویژه در مناطق روستایی است.

سید مهدی مقدسی افزود: فرش ایران ظرفیت های زیادی در امر صادرات دارد اما چند سالی است که رونق این بازار به دلایل مختلفی از جمله تحریم ها دستخوش تغییر شده است.
وی بیان کرد: دولت اعتبارات ویژه ای برای اشتغال در روستاها اختصاص داده که بخشی از این اعتبارات برای تقویت صنعت فرش و هنرمندان و صنعتگران این حوزه هزینه می شود.
مقدسی گفت: طرحی در مجلس شورای اسلامی برای هنرمندان صنایع دستی به تصویب رسیده است که امید است در سایه آن بسیاری از موانع و مشکلات این قشر حل شود.
وی افزود: امیدواریم با برگزاری نمایشگاه فرش دستباف بتوانیم قابلیت هنرمندان فرش استان مرکزی را برای عموم بازدید کنندگان که از شهر ها و دیگر استان ها می آیند ، معرفی نماییم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این آیین گفت: 32 هزار قالی باف در این استان شناسایی شده اند که از این تعداد 12 هزار نفر دارای بیمه قالی بافی هستند.
محمدرضا حاجی پور افزود: 68 کارگاه فرش بافی متمرکز فعال در استان مرکزی وجود دارد که سالانه 12 تا 15هزار متر مربع تولید فرش دارند.
وی تصریح کرد: لازم است شرایط را در این صنعت به گونه ای فراهم کنیم تا کیفیت و هویت بخشی فرش استان دیده شود.
حاجی پور افزود: سلایق و نیازهای بازار در قالب فرش هایی که تولید می کنیم لحاظ شود تا قدم کوچکی برای توسعه و پیشرفت فرش استان در این راستا برداریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: صادرات فرش کشور در دوران پسابرجام رونق چشمگیری داشته است. بایستی نهایت بهره را از تجاری سازی فرش و ثبت برند ها ببریم.
وی اظهار کرد: رویکرد در آموزش های فرش بافی باید تغییر کند و این آموزش ها بیشتر در بخش های چله کشی و بهبافی بوده که باید به سمت و سوی طراحی، رنگرزی و بازاریابی پیش رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: فرش ساروق سال گذشته به ثبت جهانی رسید و فرش چند منطقه دیگر این استان برای ثبت در بازار جهانی با جدیت دنبال می شود.
حاجی پور گفت: پژوهشکده فرش دستباف در استان مرکزی به تصویب رسیده و شورای مزد و ارزش گذاری فرش نیز ایجاد شده است.
در ادامه بابک عقیلی نسب، مدیر عامل شرکت معماران بهطرح ضمن رونمایی از اپلیکشین جامع فرشچی و شناسنامه الکترونیک فرش بیان کرد: طی تلاشی که در این چند ماهه برای نمایشگاه فرش داشته ایم موفق به ساخت اپلیکیشن جامع از فرش و صدور شناسنامه برای فرش های دستباف ایرانی شدیم.
وی افزود: ما برای اولین بار است که موفق شدیم این شناسنامه الکترونیکی فرش را صادر کنیم. این اپلیکشین با نام فرشچی برای افرادی که کمترین دانش استفاده موبایل را دارند قابلیت استفاده دارد.
بابک عقیلی نسب اظهار داشت: یکی از مزایایی که این کارت دارد مانع از جعل فرش ایرانی و کپی از اثرات استادان فرش ایرانی توسط چینی ها می شود.
وی ادامه داد: در این اپلیکیشن از تمام جزییات و مشخصات فرش به همراه بافنده و شرکت تولید کننده و نیز آخرین دستاوردهای آن خبر می دهد.
مدیر عامل شرک معماران بهطرح عنوان کرد :آنچه که حائز اهمیت است کوتاه کردن دست واسطه گری با استفاده از این اپلیکیشن می باشد. صدور شناسنامه با کد 13 رقمی برای فرش تنها یک بار امکان پذیر بوده و قابلیت کپی ندارد.
وی افزود: نکته مهم این شناسنامه ها که بسیار اهمیت داشته قیمت مناسب آن است . تنها با 5 هزار تومان که بسیار ناچیز است راهکاری برای صادرکنندگان در نظر گرفته ایم تا بتوانند مانع کپی کردن چینی ها از هنر چندین هزار ساله ایرانی شوند.
در حاشیه برپایی این نمایشگاه برنامه های جانبی مختلف از جمله کلاس های آموزشی با عناوین آشنایی با بازار تجارت فرش در اروپا، طراحی و آشنایی با نقوش فرش، شناخت طرح و نقشه استان مرکزی، روش های نگهداری فرش دستباف، آشنایی با روش های بهره گیری از تجارت الکترونیک در تجارت فرش، آموزش انواع گره ها، نوآوری و خلاقیت در طراحی فرش، برگزار می شود.
در پایان آیین ضمن تقدیر از چند پیشکسوت این هنر از تمبر یادبود فرش سارق نیز رونمایی شد.
شایان ذکر است که دهمین نمایشگاه سراسری تابلو فرش و فرش دستباف ایران با هدف ایجاد فرصتی مناسب برای تامین نیاز شهروندان به دستبافته های هنر ایرانی تا 20 شهریور ماه از ساعت 16 تا 22 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک جریان دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 16 شهریور 96، کدمطلب: 704979 ، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین