پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
در حالیکه کمتر از یک هفته تا تشکیل جلسه هیئت دولت به ریاست رییس جمهور و معرفی استاندار گیلان زمان باقی است، هنوز اجماع نظر واحدی از سوی وزارت کشور برای این انتصاب شنیده نمی شود.

شعارسال: در حالیکه کمتر از یک هفته تا تشکیل جلسه هیئت دولت به ریاست رییس جمهور و معرفی استاندار گیلان زمان باقی است، هنوز اجماع نظر واحدی از سوی وزارت کشور برای این انتصاب شنیده نمی شود. در این میان نظر ۶ محور کلیدی در تعیین استاندار آتی اثر گذار خواهد بود که به ترتیب عبارتند از ۱- رحمانی فضلی وزیر کشور ۲- نوبخت معاون گیلانی رییس جمهور ۳- آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان ۴- مجمع نمایندگان گیلان ۵- حامیان دولت در گیلان ۶- احزاب اصلاح طلب گیلان.

طبق آخرین اخبار از مجموعه وزارت کشور، گزینه مدنظر وزیرکشور جهت حضور در گیلان مصطفی سالاری استاندار فعلی بوشهر می باشد که ظاهرا مدتی پیش به استان سفر کرده و میهمان مشاور بوشهری سابق استانداری آقای تاجیک بوده است. سالاری از جمله گزینه های نزدیک به دولت، نوبخت و اعتدال گرایان است.

شنیده ها حاکی از آن است پس از این سفر کوتاه برخی افراد غیرگیلانی نزدیک به استانداری در حرکتی عجیب و به دور از انتظار با دعوت از برخی شبه رسانه های رپرتاژنویس و پرداخت مبالغی تحت عنوان حمایت از خبرنگاران و از محل های هزینه کرد پر از ابهام و سوال، سعی در مساعدسازی فضای رسانه ای گیلان جهت حضور سالاری و تخریب گزینه های احتمالی داشته اند. اقدامی که ساعاتی بعد با پاسخ های رپرتاژی و با انتشار تحلیل ها و یادداشت های مختلف و حمایت از سالاری و تخریب برخی گزینه های احتمالی همراه شد تا این شائبه ها تقویت شود.

این هزینه ها و تحرکات خودجوش رسانه ای!!! در شرایطی است که حضور استاندار غیربومی با واکنش شدید آیت الله قربانی نماینده مقام معظم رهبری در استان و مخالفت نمایندگان روبرو شده است.

ظاهرا نوبخت معاون گیلانی رییس جمهور و سخنگوی دولت های یازدهم و دوازدهم و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور که تنها سهم گیلان در بدنه اجرایی کشور و یکی از نزدیک ترین افراد به حسن روحانی است، با معرفی کیوان محمدی ملاسرایی به وزیر کشور سعی در برآورد مطالبات گیلانیان دارد.

محمدی از مسئولین سابق استانداری، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و رییس فعلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است. به نظر می رسد گزینه پیشنهادی نوبخت علاوه بر رعایت اصل بومی گرایی توان همگرایی با مسئولین عالی رتبه استان مانند نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس را دارا باشد. تصمیمی که هنوز از سوی آیت الله قربانی و مجمع نمایندگان به قطعیت نرسیده است.

در این میان لیستی سه نفره با نام ۷ نفر از نمایندگان مجلس منتشر شد که بلافاصله با تکذیب داداشی نماینده آستارا و قربانی رییس مجمع نمایندگان مواجه گردید. اگرچه احتمال می رود چند نفر از نمایندگان مجلس به دنبال معرفی گزینه ای از میان خود برای استانداری هستند و اگرچه نمایندگانی همانند حسنی و شکری بعید است توان تصمیم گیری نهایی برای منافع مردم را بدون نظر نمایندگان فعال تر داشته باشند اما به نظر می رسد با ورود نمایندگان فعالی همچون جعفرزاده، لاهوتی و قربانی جهت هماهنگی با آیت الله قربانی و نوبخت، صدای واحدی از سوی مقامات ارشد استان در روزهای آتی بلند خواهد شد.

اعتدال گرایان و اعضای ستاد روحانی در انتخابات ۹۲ و جمعی از تشکل های اصلاح طلب و اصولگرایان معتدل استان جریانی موسوم به حامیان دولت در گیلان می باشند که تاکنون به اعلام نظر قطعی نپرداخته اند. حزب اعتدال و توسعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است به تصمیم دولت در انتخاب استاندار آینده تمکین خواهد کرد. با این حال جریان حامیان دولت مهم ترین جریان سیاسی استانی است که نظرش برای دولت دوازدهم حجت تلقی شده و میتواند در تعامل با مقامات ارشد استان به حضور استانداری بومی و متخصص منجر شود. باید منتظر ماند و دید که آیا سکوت اعتدال گرایان گیلانی سرانجام خواهد شکست؟

اصلاح طلبان و احزاب این جریان آخرین حلقه تاثیرگذار در روند انتخاب استاندار هستند. جریانی که اگرچه توان تعرفه ندارد ولی می تواند در پروسه انتخاب استاندار تسریع و یا خلل ایجاد نمایند. تصمیمی که در آخرین نشست دو شورای اصلاح طلب مبنی بر معرفی ۴ گزینه آقایان احمد حسینی، قاسم رمضانپور، هادی حق شناس و عبدالغفار شجاع گرفته شد حاکی از انتخاب گزینه اختلال از سوی این دو شورای اصلاح طلب در روند انتخاب استاندار است. البته در لیست معرفی شده از سوی میز اصلاح طلبان در تهران که سالهاست گیلان را ترک کرده اند تنها سه نفر ابتدایی حضور داشتند.

انتخاب احمد حسینی غیرگیلانی و قاسم رمضانپور که مدتی است خود را اصولگرای معتدل خطاب می کند شاید نشان دهنده تصمیم سلبی از سوی بخشی از اصلاح طلبان است. به عبارتی آن ها با معرفی گزینه هایی که زعم برخی افراد به اصطلاح سوخته اند و به دلایلی سالهاست از سیستم اجرایی کنار گذاشته شده اند حامل پیام «دیگی که برای ما نجوشد» هستند.

هادی حق شناس که ارتباطات خوبی با برخی از دولتمردان به خصوص جهانگیری دارد گزینه مطرح دیگر اصلاح طلبان است اما به هرحال او هم در آخرین انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است. اضافه کردن نام شجاع به عنوان نفر آخر لیست نیز به نظر می رسد جهت خالی نبودن عریضه از سوی این دو شوراست. چرا که ۴ سال پیش و در زمانی که فضای مساعد انتصاب وی برای استانداری وجود داشت برخی از اعضای دو شورای اصلاح طلب گزینه های سوخته دیگری را در کنار گزینه های اصلی تعرفه کردند و عملا از او عبور کردند.

اگرچه بخش دیگری از جریان اصلاحات گیلان با تصمیم این دو شورا مخالفت کرده اند و روسای ستادهای انتخاباتی رییس جمهور این لیست را زیر سوال برده اند اما دو شورای اصلاح طلب ظاهرا با ظهور پروپاگاندای رسانه ای و سیاسی کاری برخی افراد تا حدی توانسته اند فرصت ورود استانداری بومی و متخصص را به چالش بکشند. چالشی که نوع تعامل حامیان دولت در استان و معاون گیلانی رییس جمهور و نیز رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بخشی از اصلاح طلبان را وارد فاز جدیدی خواهد کرد.

بی تردید چتر حمایتی این سه در سالهای اخیر از اصلاح طلبان گیلانی بود که باعث رهایی فعالین آنان از فضای ۸۸ و مسائل امنیتی و پس از انتخابات ۹۲ اشتغال جوانان و فرزندان آنان در ادارات دولتی و شرکت های خصوصی و همچنین بازگشت به عرصه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی شده است و اینک برخی از آنان نان و نمک را خورده اند و نمکدان را شکسته اند و پنجه در چشم حامیان دولت میکشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت حرف تازه، تاریخ انتشار: 24شهریور1396، کدخبر: 32922: www.harftaze.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین