پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۲۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش، پنجشنبه گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: «به قولم عمل کردم. ۳۷۰ هزار دانش‌آموز افغان و خارجی از (مهر) جا نماندند؛ در تلاشیم آن‌هایی که نتوانسته‌اند مدرک برسانند هم از مهر جا نمانند» این ادعا به‌تنهایی نمی‌تواند بیان‌کننده وضعیت کودکان تحصیلی کودکان مهاجر باشد زیر برای این‌که ما بتوانیم درک درستی از شرایط تحصیلی این کودکان داشته باشیم بایستی به آمار و ارقام دیگری نیز دسترسی داشته باشیم.

شعار سال: بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش، پنجشنبه گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: «به قولم عمل کردم. ۳۷۰ هزار دانش‌آموز افغان و خارجی از (مهر) جا نماندند؛ در تلاشیم آن‌هایی که نتوانسته‌اند مدرک برسانند هم از مهر جا نمانند» این ادعا به‌تنهایی نمی‌تواند بیان‌کننده وضعیت کودکان تحصیلی کودکان مهاجر باشد زیر برای این‌که ما بتوانیم درک درستی از شرایط تحصیلی این کودکان داشته باشیم بایستی به آمار و ارقام دیگری نیز دسترسی داشته باشیم.

در گام اول باید مشخص شود که در حال حاضر چه تعداد کودک مهاجر در سن مدرسه در ایران زندگی می‌کنند تا مشخص شود 370 هزار نفر چند درصد این کودکان است. از سویی باید مشخص شود در سال تحصیلی گذشته چه تعداد دانش‌آموز در مدارس حضور داشتند تا مخاطب بداند دقیقاً وزیر آموزش‌وپرورش در این مدت کوتاه چقدر موثر بوده است؟
به‌عنوان یک معلم و فعال حقوق کودک، این روزها شاهد تکاپوی دوستان خود در هر دو سو بودم هم مدیران و معاونینی که با دلسوزی و تلاش می‌کوشیدند به هر نحو ممکن کودکی از مهر جا نماند و هم فعالان حقوق کودک در تشکل‌های مردم‌نهاد که می‌کوشیدند شرایط لازم را برای بازگرداندن کودکان به مدرسه را فراهم کنند باوجوداین بودند مدیران و معاونینی که به بهانه‌های مختلف از ثبت‌نام کودکان شانه خالی می‌کردند بهانه مختلف از فقدان ظرفیت کافی برای ثبت‌نام تا گرفتن پول به اشکال مختلف که هر یک سدی برای تحصیل کودکان مهاجر است.
اما این فقط یک‌سوی مسئله است با صدور بخشنامه بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های لازم و زیرساخت‌های ضروری از فضای آموزشی استاندارد تا نیروی انسانی کارآمد نمی‌توان مسئله کودکان مهاجر را حل کرد واقعیت امر این است که در مناطقی که با تراکم مهاجران روبه‌رو هستیم ممکن است تراکم کلاس‌ها به بالای 40 نفر برسد و این خود نه‌تنها مسئله و معضل آموزش این کودکان را حل نمی‌کند بلکه به بحث کیفیت آموزشی ضربه می‌زند. با توجه به این‌که دولت طی روزهای اخیر درزمینه افزایش فضای آموزشی توضیح و گزارشی ارائه نداده است به نظر می‌رسد توئیت آقای وزیر بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برفرض این‌که بیش از سال پیش در این زمینه ثبت‌نام کرده باشند باید گفت مسئله و معضل کیفیت آموزشی مناطق مهاجرنشین همچنان پابرجا خواهد بود.
درحالی‌که هواداران وزیر برای توئیت او هورا و احسنت می‌فرستند این وظیفه فعالان و نهادهای حامی حقوق کودکان است که باید پا در میدان بگذارند و از حقوق کودکان تحت حمایت خود دفاع کنند. در این میان نقش روزنامه‌نگاران مستقل و خبرنگاران متعهد در تشریح وضعیت موجود بسیار موثر است و با رسانه‌ای‌شدن وضعیت واقعی کودکان مهاجر مشخص می‌شود که توئیت وزیر چقدر با واقعیت موجود هم‌خوانی دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همدلی، تاریخ انتشار 29 شهریور96، کدمطلب:37557، www.hamdelidaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین