پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۶۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
دانش‌آموزان مهاجر پایه دهم در هر رشته‌ای نمی‌توانند ثبت‌نام کنند؛ هدایت تحصیلی اجباری می‌شوند و برخی مدیران مدارس می‌گویند هنوز بخشنامه نیامده است.

شعار سال:

«محمد سرور رجایی»فعال فرهنگی و اجتماعی مهاجرین افغانستانی در یادداشتی در روزنامه شهرآرا به موضوع تحصیل مهاجران افغانستانی در ایران پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: چند ماه پیش بود که رسانه‏‌های خبری ایران، با استقبال باشکوه از دستور رهبر انقلاب اسلامی ایران نوشتند: «امسال همه کودکان افغانستانی، چه آن‌هایی که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آن‌هایی که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند، باید در مدارس دولتی ایران ثبت‌نام شوند.»

چنین‌ دستوری ازسوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری ایران، صادر شده بود.

پیش‌تر از آن هم رهبر انقلاب با دستور «تکریم مهاجران افغانستانی» امیدها را به‌سوی دل ناامید مهاجران رهنمون ساخته بود.

وقتی ایشان در دیدار با رئیس‌جمهور کشورم فرمودند: «تهران خانه برادران افغانستانی است»، انگار تابلوی برجسته و روشنی را برای مسئولان عالی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با مهاجران افغانستانی بر دیوار بلند دوستی دو ملت نصب کردند.

مهاجران با خوش‌بینی بسیار از این دستور تاریخی که به‌صورت رسمی، هم رسانه‏‌ای شده بود و هم در سایت وزارت آموزش‌و پرورش درج شد، در انتظار ثبت‌نام فرزندانشان ماندند.

برای اولین‌بار بود که برای جمعیت میلیونی مهاجران افغانستانی چنین‌اتفاق روشن تحصیلی رقم می‏‌خورد.

ما مهاجران بعد از سه دهه حضور، امسال نه‌تنها امیدوار بودیم که ایمان داشتیم با رفع همه موانع تحصیلی کودکان دارا و ندار ما فرصت تاریخی فراهم شده تا همه کودکان افغانستانی تحصیل کنند.

فرایند ثبت‌نام کودکان بدون مدرک مهاجران افغانستانی برای مراحل ثبت‌نام کودکان امیدواری‏‌ها را بیشتر کرد؛ حتی نگرانی پرشدن ظرفیت مدارس محل سکونت مهاجران را نیز کاهش داد، اما با‌این‌همه خوش‌بینی، مشکل دیگری خانواد‏ه‌های مهاجر را که دانش‏‌آموزی در پایه دهم دارند، سخت نگران کرده است.

گفته می‏‌شود که همه دانش‏‌آموزان پایه دهم در سرتاسر ایران اسلامی، هم‏‌اکنون دغدغه انتخاب مسیر ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم را دارند.

نگارنده که خود ساکن جنوب شهر تهران است و دانش‏‌آموزی نیز در این پایه دارد، خوب می‏‌داند که در حاشیه‏‌های شهر بزرگی مانند تهران، هزاران دانش‏‌آموز پسر و دختر مهاجر افغانستانی وارد پایه دهم شده‌اند اما مشکلاتی دارند:

١. این دانش‏‌آموزان در هر رشته نمی‏‌توانند ثبت‌نام کنند. ناخواسته گرفتار تبعیض می‏‌شوند؛

2. این دانش‏‌آموزان هدایت تحصیلی اجباری می‏‌شوند؛ هدایتی که ممکن است انگیزه تحصیل را از آن‏‌ها بگیرد. خانواده‏‌ای که فرزند دانش‏‌آموزش را با خون‌دل‏‌خوردن و جان‏‌کندن تا این پایه تحصیلی رسانده است، چه کند و چه جوابی دارد که به فرزندش بدهد؟

3. درحال‌حاضر مدارس حاشیه شهر تهران بزرگ به خانواده‏‌های مهاجر می‏‌گویند: «هنوز برای ما بخش‏نامه نیامده است. تا ١5شهریور/ سنبله صبر کنید».

این جواب، ضرب‏‌المثل «وعده سر خرمن» را تداعی می‏‌کند؛ چون همه آگاهان به مسائل ثبت‌نام مدارس، می‏‌دانند که در ١5شهریور/ سنبله عملا ظرفیت‏‌های مدارس تکمیل می‏‌شود.

امیدوارم مسئولانی که معتقد به کرامت انسانی هستند و در پی گسترش آموزه‏‌های اخلاقی، در این مهم توجه جدی نشان بدهند. به‌ هر دلیل اگر این مشکل موجود پیش از شروع سال تحصیلی رفع نشود، خواسته یا ناخواسته کدورت‏‌ها و تبعیض‏‌ها را دامن خواهد زد.

زمین ذهن آماده به کاشت دانش‏‌آموزان نیز پذیرای بذرهای تعصب و نفاقی خواهد شد که دشمنان مشترک ما آن را آرزو می‏‌کنند و دامن می‏‌زنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 6 شهریور95 ، کد مطلب:13950606001374: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین