پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۳۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
مسوولان آموزش و پرورش بر این باورند که میزان شکایت ها از مدارس کاهش یافته است، برخی کارشناسان معتقدند که این شکایت ها واقعا کم شده اند اما دلیل آن بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی و ناظر در آموزش و پرورش نیست بلکه ماجرا این است که مردم نتیجه ای از شکایت هایی که مطرح می کنند نمی گیرند.

شعار سال: سال تحصیلی شروع شده و دوباره این خانواده ها هستند که سر و کله زدنشان با مدارس آغاز شده است عده ای که شرایط مالی مناسبی دارند دغدغه شان مدرسه بهتر برای دانش آموزانشان است. اما گروه دیگری که مشکلات مالی گریبانگیرشان شده سعی می کنند فقط جایی را پیدا کنند که هزینه های کمتری را برای تحصیل دانش آموزشان بپردازند. اما فرقی نمی کند دانش آموز در مدارس غیر انتفاعی و پر هزینه درس بخواند یا در مدرسه عادی تحصیل کند چیزی که در بین این دو مشترک است این است که اگر خانواده ها شکایت هایی از مدارس داشته باشند کمتر به نتیجه می رسند و مشکلشان در گذر زمان فراموش می شود.

مشکل در همین جا خلاصه نمی شود اگر خانواده ای تصمیم بگیرد که از تخلف مدرسه شکایت کند و یا اینکه مسولان آموزش و پرورش را در جریان قرار دهد حتی اگر شکایتش به نتیجه برسد دو راه پیش رو دارد یا اینکه مدرسه فرزندش را تغییر دهد یامنتظر عواقبی که در آن مدرسه در انتظار فرزندش است، باشد.

موضوعی که خود مسوولان آموزش و پرورش در هنگام شکایت خانواده ها مطرح می کنند و مدام توصیه می کنند که اگر بنا دارید که کودکتان در همان مدرسه تحصیل کند، از شکایت صرفنظر کنید تا دانش آموزتان به خاطر برخوردهای مسوولان مدرسه به مشکل برنخورد.

این در حالی است که مسوولان واحد پاسخگویی به شکایات دانش آموزان معتقدند که هر گونه تخلف پس از ثبت شکایت در سامانه رسیدگی به شکایات پیگیری می شود.

سید رحیم میر شاه ولد که تا چندی پیش مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش بود معتقد است که در تابستان ها میزان شکایت از آموزش و پرورش به دلیل ثبت نام ها بالاتر است و سازمان آموزش و پرورش تلاش می کند تا حد ممکن این شکایت ها را حل و فصل کند.

میر شاه ولد در ادامه تاکید کرد:در راستای تحقق دولت الکترونیک و تسریع در پذیرش انتقادات و رسیدگی به شکایات از سوی اولیای دانش آموزان و فرهنگیان سامانه این سازمان در سال گذشته آغاز به کار کرده است و در حال حاضر قابل دسترسی است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف در مدارس، در سامانه طرح شکایت کنند.

او ادامه داد: پس از طرح شکایت کد رهگیری به آن ها داده می شود و بعد از دو هفته می توانند پیگیر شکایت های خود باشند و نتیجه آن در سامانه دنبال کنند.

اما با وجود این توضیحات این مقام مسوول توضیح نداد که چرا با این وجود باز هم برخی از خانواده ها از عملکرد مدارس راضی نیستند و معتقدند که شکایت های آنها راه به جایی نمی برد.

اما با این وجود رحیمی کارشناس واحد نظارت آموزش و پرورش به خبرنگار اجتماعیموج گفت : بیشتر این شکایت ها از مدارس غیر دولتی است و اگر خانواده ها متوجه مغایرت در مبلغ پرداختی خود هستند باید بلافاصله موضوع را اطلاع دهند تا ظرف 72 ساعت به آن موضوع رسیدگی شود.

این کارشناس ادامه داد: یکی از دلایل این شکایت ها این است که خانواده ها از میزان شهریه های مدارس خبر ندارند و با مقایسه مدارس و قیمت آن ها گمان می کنند که این هزینه ها باید یکی باشد در حالی که اینطور نیست.

وی خبر داد :نرخ مدارس پیش‌دبستانی، ابتدایی، دوره اول متوسطه، دوره دوم نظری، دوره دوم فنی، دوره دوم حرفه‌ای غیر دولتی شهر تهران در هر منطقه برای دریافت شهریه از اولیا در سایت آموزش و پرورش شهر تهران مشخص شده است، همچنین در پورتال این وزارتخانه شهریه دوره دوم کاردانش، پیش‌دانشگاهی حرفه‌ای و پیش‌دانشگاهی نظری غیر دولتی در پایتخت آمده است.اما باید این را هم دانست که بر اساس مناطق و تجهیزات این مدارس مبالغ آن با هم متفاوت است.

وی در ادامه افزود :‌ نرخ تمامی مدارس با مشخصات اسم، استان، منطقه، کد و نام مدرسه، تلفن، نام مدیر، نام موسس، جنسیت و نرخ شهریه در سایت آموزش و پرورش شهر تهران اعلام شده است و خانواده‌ها با مراجعه به این سایت می‌توانند از رقم دقیق شهریه تحصیل فرزندان خود در این مراکز مطلع شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی بر اینکه حالا با این وجود هنوز آمار تخلفات مدارس بالا است و خانواده ها باید چه راهکاری برای آن در نظر بگیرند افزود: راه نخست مراجعه به واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه آموزش و پرورش، دوم مراجعه به سایت آموزش و پرورش شهر تهران در قسمت پاسخگویی به شکایات، سومین امکان تماس با تلفن 889640006 است.

نارضایتی آموزشگاه ها از آموزش و پرورش

اما با این وجود رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده از میزان نارضایتی آموزشگاه ها از افزایش کم قیمت ها خبر داده بود و گفت: برغم اینکه تعیین شهریه مدارس غیردولتی منطقی و طبق الگو انجام شده اما برخی از موسسان ابراز نارضایتی کرده اند که چرا شهریه مدرسه آنها تنها 6 درصد یا 10 درصد افزایش پیدا کرده حال آنکه هر گونه افزایش شهریه و تفاوت درصد بر اساس آیین نامه الگوی شهریه اعمال می شود.

وی توضیح داد: خط قرمزهای تعیین شده برای فعالیت مدارس غیردولتی باید رعایت شود و سازمان مدارس غیردولتی از یک سو خود را مدافع دانش آموزان و اولیا می داند و از سوی دیگر بر نقش حاکمیتی و حق موسسان نیز توجه دارد.

گرد تاکید کرد: امسال به هیچ وجه از این موضوع چشم پوشی نمی کنیم زیرا مردم باید اطمینان خاطر داشته باشند که این مراکز مورد تایید مرجع معتبری چون آموزش و پرورش است و مربیان و معلمان و مفاد آموزشی که در این مراکز ارائه می شود باید متناسب با سن یادگیری و مصوبات آموزش و پرورش باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری موج ، تاریخ انتشار 11 مهر 96، کدمطلب:۱۸۵۱۵۳، www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین