پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۵۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
۲۸۵ روز از حضور دانش‌آشتیانی در آموزش و پرورش می‌گذرد که با اقدامات متعددی همراه بوده است؛ به عنوان مثال در صندوق ذخیره فرهنگیان می‌توان به تغییر ۶۰ مدیر و بازگشت بیش از 300 میلیارد تومان به معلمان و فرهنگیان بازنشسته اشاره کرد.

شعار سال: فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش که روزهای پایانی خود را در این وزارتخانه سپری می‌کند، از 11 آبان ماه 1395 که از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت تاکنون، 285 روز است بر این مسند تکیه زده است.

دانش‌آشتیانی درست زمانی به وزارت آموزش و پرورش آمد که فشارها از ناحیه صندوق ذخیره فرهنگیان بر علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش زیاد شد، به همین دلیل شروع دوره کاری او هم‌زمان با اتفاقات پیرامون صندوق گره خورد.

بر اساس آنچه که در فعالیت‌های انجام شده دانش‌آشتیانی در این مدت کمتر یکسال در آموزش و پرورش استخراج شده است، هشت مورد پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق افتاد.

1.تغییر قریب به 60 نفر از مدیران عامل اعضای هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به آن با رویکرد تخصصی شدن، از جمله رئیس و اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه.

با توجه به حواشی گسترده‌ای که پیرامون صندوق ذخیره و شرکت‌های وابسته به آن به وجود آمده بود؛ این تغییرات از یک سو ضروری بود و از سوی دیگر فشارهای مختلفی برای عدم تغییر وجود داشت.

2.ساختار تشکیلات هیأت امناء تغییر و در مراحل نهایی جهت ابلاغ است.

بر اساس ساختار جدید از خود نمایندگان فرهنگیان در جلسات استفاده شده و اختیارات وزیر نیز کاهش می‌یابد.

3. اساسنامه مؤسسه مورد بازنگری و اصلاحات لازم آن به تصویب رسیده و ثبت قانونی شده است.

4. تشکیل کمیته حقوقی و استفاده از وکلای با صلاحیت.

برگشت دادن مبالغ پرداخت شده به افراد در قالب وام‌های بدون تضمین کافی به بانک سرمایه.

بررسی مواردی که احتمالا منجر به تضییع حقوق مؤسسه شده است. بر این اساس تاکنون 13 مورد شکایت رسمی تحویل دادسرای پولی بانکی شده است.

5. اخذ حکم پرداخت حق‌السهم صندوق از سوی دولت در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده است.

6. تشکیل مجامع عمومی به تعویق افتاده تمام شرکت‌های تابعه و تصویب صورت‌های مالی و گزارش حسابرسی آنها.

7. تشکیل کمیته تخصصی برای ارزیابی فعالیت‌های شرکت‌های تابعه صندوق.

تغییر نگرش مبتنی بر مدیریت سرمایه و طراحی و تصویب برنامه‌های جدید برای اجرا در شرکت‌ها و تعطیل کردن فعالیت‌های کم بازده در جهت سودآور شدن فعالیت‌ها.

8. بازگشت بیش از 300 میلیارد تومان به معلمان و فرهنگیان بازنشسته که متقاضی سهام خود بوده‌اند.

پس از مشخص شدن مشکلاتی در حوزه اعتباری صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و هیأت تحقیق و تفحص از این صندوق در مجلس شکل گرفت.

پس از شش ماه بررسی توسط هیأت تحقیق و تفحص و به علت بالا بودن حجم مشکلات در این صندوق، زمان بررسی در هیأت مذکور مجددا تمدید شد؛ اما رقم‌هایی از جا به جایی برخی پول‌ها در قالب وام، املاک، عدم بازپرداخت وام و تهاتر بین هشت تا 12 هزار میلیارد تومان اعلام شد که تا اعلام زمان نهایی نتیجه توسط هیأت تحقیق و تفحص باید منتظر باشیم.

اما، این نکته محرز است که مدیران در سال‌های گذشته نظارت کافی در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت‌های تابعه و همچنین پولی که از معلمان در هر ماه دریافت می‌کردند، نداشتند و در نتیجه آن اتفاقات مربوط به صندوقرخ داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 23 مرداد 96، کد مطلب: 8176:www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین