پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۹۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
وزیر آموزش و پرورش گفت: اختیار وزیر در هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان باید کمتر شود و وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین ۳ نفر از معلمان در هیأت امنای صندوق عضو می‌شوند که این موارد نیازمند تأیید دولت است.
شعارسال: فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها، اظهار داشت: در راستای اجرای سند تحول، شایسته محوری باید جایگزین رویکرد آموزش محوری شود.

وی افزود: امروزه در تمام نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا، شایسته محوری در دستور کار قرار گرفته است بنابراین خروجی‌های نظام تعلیم و تربیت باید افرادی باشند که از صلاحیت‌های لازم برای زندگی سالم برخوردار باشند.

* شایستگی در کلاس درس اتفاق می‌افتد

احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش فردی را تربیت کند که تنها از دانش صرف بهره‌مند باشد، ارزش افزوده‌ای برای آموزش و پرورش نخواهد داشت اما اگر فردی شایسته و دارای مهارت‌های زندگی تربیت کند، برای آموزش و پرورش ارزش افزوده محسوب خواهد شد.

وی گفت: باید به فرآیند داخل کلاس‌ها پرداخته شود زیرا شایستگی در کلاس درس اتفاق می‌افتد و اگر این امر محقق شود، می‌توان گفت سند تحول بنیادین اجرایی شده است.

وزیر آموزش و پرورش، نقش مقطع ابتدایی در تحقق سند تحول بنیادین را کلیدی دانست و خاطر نشان کرد: اگر پاسخ یک معلم ریاضی یا علوم یا معلمان دیگر از هدف تدریس موضوع درسی مورد نظر به امر تربیت ختم شود، می‌توان گفت، سند تحول بنیادین اجرایی شده است.

وی با اشاره به ساحت‌های شش گانه در محتوای سند تحول بنیادین و اینکه اجرای این ساحت‌ها باید توسط معلمان در قالب طرح درس قرار گیرد، عنوان کرد: مشاور مدرسه به تنهایی نمی‌تواند سند تحول را در مدرسه اجرایی کند و لازم است تک تک معلمان و کادر مدرسه در نقش یک مشاور یا مربی تربیتی، ساحت‌های تربیتی را محقق سازند.

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به بازدید خود از استان خراسان شمالی گفت: در این استان، یک مدرسه با کمترین امکانات موجود، سند تحول را در مدرسه اجرا کرده بود، این امر می‌تواند الگویی برای دیگر مدارس باشد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، اهداف سند تحول را محقق سازند.

وی، بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود مدرسه در تصمیم‌گیری‌ها را از خصوصیات یک مدیر موفق دانست و تصریح کرد: مدیر مدرسه باید با معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها مشورت کند؛ آنها نه تنها از مشورت در امور مدرسه سر باز نمی‌زنند که از آن استقبال می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش، اجرایی کردن سند تحول بنیادین را عمل مشترک معلم، دانش‌آموز و اولیا خواند و گفت: در این میان، مدیر مدرسه باید فراتر عمل کند و با دستگاه‌ها و نهادهای محلی نیز ارتباط برقرار کرده و با تعامل سازنده از مساعدت آنها در امور مدرسه بهره گیرد.

وی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش‌های استان‌های کشور، اظهار داشت: اگر در انتخاب مدیران مدارس نهایت دقت به عمل آید، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تمامی برنامه‌های مدرسه، طبق سند تحول به پیش می‌رود.

* مدیران هنرستان‌ها باید ارتباط نزدیکی با کارخانه‌ها داشته باشند

احمدی دانش آشتیانی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، یکی از برنامه‌هایی که باید روی آن تمرکز بیشتری شود توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر نفی مدرک‌گرایی، تصریح کرد: کار آفرینی و اشتغال با مهارت آموزی امکان پذیر خواهد شد بنابراین در فنی و حرفه‌ای و کاردانش، دانش‌آموزان علاوه بر فراگیری مهارت‌های عمومی، مهارت‌های حرفه‌ای را نیز فرا می‌گیرند تا در آینده، زمینه اشتغال آنان فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران کل آموزش و پرورش باید توجه داشته باشند که رشته‌های تحصیلی در مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با نیاز بومی منطقه انتخاب شود تا در آینده زمینه به‌کارگیری فارغ التحصیلان فراهم باشد، در غیر این صورت، فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای نه تنها کارآفرین نمی‌شوند بلکه برای اشتغال خود نیز دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: مدیران هنرستان‌ها باید ارتباط نزدیکی با کارخانه‌ها داشته باشند و در یک تعامل دو طرفه، نیازهای آنان را تأمین و آنها نیز هنرستان‌ها را پشتیبانی کنند.

* با شتاب‌زدگی نمی‌توان مدارس سمپاد را حذف کرد

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به موضوع تفویض اختیار، اظهار داشت: سقف اعتبارات در وزارتخانه تعیین می‌شود اما مدیریت منابع و تغییر ساختار در اختیار استان‌هاست، البته تغییر در آمار کلاس‌ها یا ساختارهای آموزشی باید به‌گونه‌ای باشد که منجر به افزایش سقف هزینه‌ها نشود.

وی با اشاره به مدارس تیزهوشان، گفت: تفکیک و جداسازی دانش‌آموزان از یکدیگر مضر است، با شتاب‌زدگی نمی‌توان مدارس سمپاد را حذف کرد، ابتدا باید زیرساخت‌های آن آماده شود و شرایط ارائه آموزش به دانش‌آموزان تیزهوش در مدارس عادی مهیا شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مهارت معلم و کیفیت مدارس از جمله مواردی است که باید در آموزش دانش‌آموزان تیزهوش مورد توجه قرار گیرد و با ارتقای این دو مقوله، شرایط تحصیل دانش‌آموزان تیزهوش در مدارس عادی فراهم شود که این امر، زمان‌بر است البته در شورای عالی، فعالیت‌هایی در زمینه جلوگیری از توسعه مدارس سمپاد انجام گرفته است.

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور درباره به‌کارگیری نیروهای جوان در بدنه مدیریتی کشور گفت: شایسته است مدیران کل آموزش و پرورش نسبت به شناسایی و به‌کارگیری نیروهای جوان و متخصص در سطوح مختلف مدیریتی بدنه دولت اقدام کنند و آنها را برای مدیریت کلان کشور در آینده آماده سازند.

احمدی دانش آشتیانی عنوان کرد: با توجه به ترکیب جمعیتی حوزه آموزش و پرورش، استفاده از زنان در مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها ضروری است تا با استفاده از نظرات آنها در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌های مطلوب‌تری تدوین شود.

* معتقدم به پروژه مهر نیازی نیست

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای پروژه مهر در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم به این پروژه نیازی نیست زیرا مدیران کل باید از عوامل مدرسه بخواهند که مراکز آموزشی خود را برای پذیرش دانش آموزان در سال جدید آماده کنند و ستادهای استانی می‌توانند بهترین نقش را در این زمینه ایفا کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی در تمامی زمینه‌ها باید توسط مدیران کل و با تشکیل شوراها صورت گیرد؛ وزارتخانه تنها سیاست‌ها را مشخص می‌کند و استان‌ها نیز با همکاری کل دستگاه روی موضوعات مختلف از جمله اقتصاد آموزش و پرورش تمرکز کنند و به ارائه راهکار بپردازند.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: گاه مشاهده می‌شود، از مدرسه‌ای خواسته شده است فلان جشنواره را اجرا کند؛ اعتقاد بنده این است که مدرسه حق ندارد از سرانه دانش‌آموزان برای برنامه‌های این چنینی هزینه کند، این کار شرعاً و عرفاً اشکال دارد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای هر برنامه‌ای در آموزش و پرورش باید متناسب با اعتبارات و در قالب منابع مالی تعریف شود زیرا برنامه‌هایی که بدون پشتوانه مالی اجرا شود، هزینه‌های آن معوقه خواهد شد و مشکل پرداخت معوقات به نارضایتی می‌انجامد، استان‌ها مکلف نیستند، طرحی که بدون پشتوانه مالی پیشنهاد شود، اجرا کنند.

* اختیار وزیر در هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان باید کمتر شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق تعهدی که در ابتدای کار به فرهنگیان دادم، وضعیت صندوق دخیره فرهنگیان را پیگیری کردم؛ در این خصوص، برخی افراد از سمت خود برکنار شدند و به جای آن اشخاص متخصص جایگزین شدند.

وی تجدید نظر درباره ترکیب هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را ضروری دانست و عنوان کرد: اختیار وزیر در هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان باید کمتر شود و وزیر اقتصاد یا نماینده وی، رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده وی، همچنین ۳ نفر از معلمان به نمایندگی از جامعه معلمان در هیأت امنای صندوق عضو می‌شوند که البته موارد مذکور، به تأیید دولت بستگی دارد.

احمدی دانش آشتیانی گفت: در خصوص موضوع بانک سرمایه نیز پیگیر هستیم و قوه قضاییه نیز در حال بررسی و تحقیق است.

وی اظهار کرد: در بحث اجرای سند تحول در دوره ابتدایی، می‌ توانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم زیرا این کانون از نیروی انسانی متخصص و مربیان حرفه‌ای برخوردار است که می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله قصه‌گویی، نمایش‌نامه و ساخت فیلم به دانش‌آموزان کمک کنند بنابراین تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استفاده از روش‌های تربیتی آنان می‌تواند ساعات مطالعه در بین دانش‌آموزان و حتی جامعه را افزایش دهد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای شناسایی و ارتقای شأن و منزلت آموزش و پرورش همه باید تلاش کنیم و با ارائه برنامه‌های رسانه‌ای، مقالات و سخنرانی‌ها، جایگاه آموزش و پرورش را در جامعه تشریح کنیم.

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به هجمه‌های مطرح شده علیه دولت در زمان انتخابات تصریح کرد: مدیران کل آموزش و پرورش نماینده ما در استان‌ها هستند و باید بیش از پیش با انعکاس عملکرد آموزش و پرورش به این هجمه‌ها پاسخ مناسب دهند و خود را جزئی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش بدانند.

وی ادامه داد: مدیران کل باید در برنامه‌های مختلف، سند تحول بنیادین را برای جامعه در سراسر کشور تشریح کنند و موضوع برخی جلسات شوراهای آموزش و پرورش را به بررسی سند تحول بنیادین اختصاص دهند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در مسئله انتخابات، اصل بر مشارکت حداکثری بود که فرهنگیان همکاری فراوان داشتند، نقش تک تک آنها در این زمینه پررنگ بود که بنده در اینجا از همه آنان تقدیر و تشکر می‌کنم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار: 18 تیر 1396، کدخبر: ۳۶۶۶۹۶، www.parsine.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین