پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
سالانه 18 میلیون گردشگر به این استان سفر می‌کنند البته نه به‌عنوان مقصد گردشگری بلکه به‌عنوان معبر

شعار سال: گلستان یکی از زیباترین مناطق شمالی ایران است که وجود طبیعت زیبا، آبشارها، تالاب‌ها، کوه‌های سر به فلک کشیده البرز، نقاط کویری و دشت، آن را به استانی منحصر به فرد در جاذبه‌های گردشگری طبیعی تبدیل کرده است. از سوی دیگر، وجود اقوام گوناگون با مذاهب مختلف زیبایی و فضای گرم و صمیمی آن را دوچندان ساخته است. بدون شک جاذبه‌های طبیعی این استان نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند و شاید کمتر کسی است که به این استان سفر یا از آن عبور کرده باشد و به پارک جنگلی «ناهارخوران» که از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های گلستان در چهار کیلومتری جنوب شهر مرکز آن یعنی گرگان قرار دارد، سری نزده باشد. درهمین حال، جنگل‌های استان از تنوع گونه‌ای خوبی برخوردار است و در واقع، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین جنگل‌های تجاری و صنعتی کشور به شمار می‌آید.

بحران آب
هرچند درنگاه نخست به گلستان کمتر کسی تصور می‌کند که این خطه از کشورمان هم با مشکلی به نام آب روبه‌رو باشد، اما واقعیت این است که بحران آب در این استان سرسبز نیز از جدی‌ترین چالش‌های روبه‌روی توسعه است. این در حالی است که محور فعالیت‌های اقتصادی گلستان، فعالیت‌های کشاورزی شامل زراعت، باغداری، جنگل و مراتع، دام و طیور و شیلات و آبزیان است و حتی زمانی پنبه این استان حرف اول و آخر را در کشور می‌زد.
«علیرضا ابراهیمی» نماینده رامیان، آزادشهر و بخش‌های فندرسک و چشمه ساران در مجلس شورای اسلامی از دغدغه آب برای همه بخش‌های گلستان بویژه کشاورزی و جنگل و مراتع خبر داد.
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه بحران آب از جدی‌ترین چالش‌های موجود در کشور و گلستان است و کمبود بارش‌ها و کاهش آب‌های زیرزمینی به آن دامن زده است. گزارش سازمان هواشناسی گلستان حاکی است، متوسط بارش در سال زراعی گذشته در این استان 381.6 میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل از آن 40 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 25 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 150 روستا در استان با تانکرآبرسانی می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه با وجود گلایه مردم، طرحی در دستور کار قرار گرفته که سالانه پنج میلیون متر مکعب از چشمه سارهای استان را به استان سمنان منتقل کند. در این راستا 75 کیلومتر لوله‌گذاری شده تا آب را از سرچشمه‌های «زرین گل» به سمنان برساند. گلستان بر اساس آخرین سرشماری یک میلیون و 600 هزار جمعیت را در 29 شهر، 27 بخش، 60 دهستان و 868 روستای خود جای داده و نکته جالب اینکه بیشتر جمعیت این استان که حدود 900هزار نفر می‌شوند روستانشین هستند؛ روستاهایی که به صورت متمرکز و نزدیک به هم هستند، این روستاها که برخی نیز تاریخی هستند در مسیر جاده‌ها و رودخانه‌ها به صورت طولی و در بخش‌های کوهستانی به صورت پله‌ای قرار دارند.


زنگ خطر حاشیه نشینی
ابراهیمی در خصوص مشکل مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و ویلاسازی در روستاها، افزود: هرچند آمار نشان دهنده افزایش جمعیت روستایی در مناطق ییلاقی استان است، اما واقعیت این است که شهرنشینان با هدف داشتن مکانی ویلایی به سمت روستاهای ییلاقی روانه شده‌اند و این افراد کسانی هستند که شاید سالانه بیش از سه ماه در این مناطق ساکن نمی‌شوند. از سوی دیگر، روستاییان برای داشتن زندگی بهتر به حاشیه شهرها روانه می‌شوند و مشکلات بزرگی را از این بابت به شهرها تحمیل می‌کنند که در این میان روستاییان بیشترین ضرر را متوجه می‌شوند.

کمبود صنایع تبدیلی
وجود طبیعت منحصر به فرد، شرایط اکولوژیکی و خاک، زمینه فعالیت‌های کشاورزی در گلستان را فراهم کرده تا جایی که کشاورزی مهم‌ترین محور فعالیت‌های اقتصادی این استان است. بررسی آمار صنعتی استان نیز نشان می‌دهد، بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش صنعت استان، صنایع تبدیلی و کشاورزی است، اما نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی معتقد است که نبود صنایع تبدیلی و الگوی کشت دومین چالش پیش روی استان است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام شده، هنوز کشاورزی استان از پیاده نشدن الگوی کشت مناسب، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب، گرانی نهاده‌های دامی کشاورزی، ضریب مکانیزاسیون پایین، مشکل خرید تضمینی محصولات و بیمه رنج می‌برد. بخش کشاورزی گلستان این ظرفیت را دارد که در صورت وجود زیر ساخت‌های لازم و همت کشاورزان به جایگاه واقعی خود در بخش کشاورزی کشور برسد.

ورود سالانه 18 میلیون گردشگر
ظرفیت بالای گردشگری طبیعی در گلستان و ورود سالانه 18 میلیون گردشگر به این استان، ازامتیازاتی است که به نظر می‌رسد گلستان نتوانسته تاکنون از آن بهره لازم را ببرد. نبود خدمات رفاهی و امکانات زیرساختی صنعت گردشگری موجب شده تا نتوانیم از این موقعیت در جذب گردشگر استفاده کنیم و این 18میلیون نفر از استان ما به‌عنوان معبر و نه مقصد گردشگری استفاده می‌کنند و این در حالی است که جنگل‌های زیبای گلستان با اندکی سرمایه‌گذاری و فراهم کردن حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌تواند نقش بی‌بدیلی در جذب گردشگران داشته باشد.
ابراهیمی با اشاره به خواب 200میلیارد تومانی سرمایه در پتروشیمی گلستان، افزود: این پتروشیمی بیش از 10 سال است بلاتکلیف مانده و این درحالی است که عبور خط آهن از کنار این پتروشیمی مزیت بزرگی برای آن به شمار می‌رود و راه‌اندازی مجدد پتروشیمی یکی از خواسته‌های بحق مردم است.

نیم نگاه
بحران آب از جدی‌ترین چالش‌های موجود در کشور و گلستان است و کمبود بارش‌ها و کاهش آب‌های زیرزمینی به آن دامن زده است
پتروشیمی گلستان که برای آن 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بیش از 10 سال است بلاتکلیف مانده و این درحالی است که عبور خط آهن از کنار این پتروشیمی مزیت بزرگی برای آن به شمار می‌رود و راه‌اندازی مجدد پتروشیمی یکی از خواسته‌های بحق مردم است
هرچند آمار نشان دهنده افزایش جمعیت روستایی در مناطق ییلاقی استان است، اما واقعیت این است که شهرنشینان با هدف داشتن مکانی ویلایی به سمت روستاهای ییلاقی روانه شده‌اند و این افراد کسانی هستند که شاید سالانه بیش از سه ماه در این مناطق ساکن نمی‌شوند
ظرفیت بالای گردشگری طبیعی در گلستان و ورود سالانه 18 میلیون گردشگر به این استان، ازامتیازاتی است که به نظر می‌رسد گلستان نتوانسته تاکنون از آن بهره لازم را ببرد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ 24 مهر 96، شماره: 203961


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین