پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
شهردار تهران با بیان اینکه تاکنون حدود 30 هزار و 500 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری شناسایی شده است از کشف موارد جدید بدهی خبر داد و گفت: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورت جلسه‌ای را به ما ارائه کرد که براساس این صورت جلسه شهرداری تهران مبلغ 2500 میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است.

شعار سال: محمدعلی نجفی عصر روز سه‌شنبه با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون را اصلی‌ترین مرجع ارتباطی شهرداری‌های سراسر کشور با مجلس دانست و گفت: در این زمینه شهرداری تهران 18 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد که از این رقم 13 هزار و 500 میلیارد تومان مربوط به بدهی شهرداری تهران به بانک شهر است. همچنین نه هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکارانی وجود دارد که کار خود را انجام داده‌اند و صورت وضعیت شده اما پول آنها پرداخت نشده است. حدود سه هزار میلیارد تومان نیز مطالبات جسته و گریخته‌ای است که تاکنون شناسایی شده و احتمال افزایش این رقم وجود دارد.
وی تأکید کرد: هم‌اکنون در مجموع 68هزار و 136نفر در شهرداری تهران به شکل قراردادی، پیمانی و رسمی خدمت می‌کنند. علاوه بر این بیش از 50 هزار نفر کارمند و کارگران شرکت‌های پیمانکاری نیز هستند که فعالیت جاری شهرداری تهران مثل رفت و روب خیابان‌ها را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: اخیراً سفری به سئول داشتم، شهری با جمعیت حدود 10میلیون نفر و مساحتی تقریباً برابر با مساحت شهر تهران اما در آنجا 40هزار نفر کارمند در شهرداری فعالیت می‌کنند.
وی بودجه شهرداری را 17 هزار و 900 میلیارد تومان عنوان کرد و با اشاره به موضوع درآمد‌های شهرداری، گفت: از سال 90 تا 96 بودجه شهرداری به قیمت جاری رشد داشته است؛ اما مقایسه بودجه به قیمت ثابت نشان می‌دهد که قدرت خرید شهرداری در سال‌جاری به نسبت سال 90 حدود 22 درصد کاهش پیدا کرده است.
شهردار تهران عملکرد شش ماهه نخست شهرداری تهران در سال 1396 را تشریح کرد و گفت: 72 درصد از بودجه‌ای که پیش‌بینی می‌شده است در شش ماه محقق شده که این امر نشان می‌دهد شهرداری از نظر تحقق درآمدها با مشکل جدی مواجه شده است. علاوه بر این بودجه‌ای که پیش‌بینی شده بود به صورت دقیق نبوده است.
وی به وضعیت بافت فرسوده در تهران و کل کشور اشاره کرد و گفت: در 489 شهر کشور بیش از 75 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که این رقم در هفت کلانشهر اصلی به 13 هزار هکتار می‌رسد. همچنین در شهر تهران 3268 هکتار بافت فرسوده وجود دارد؛ این نشان می‌دهد 29 درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران وجود دارد. اما تراکم جمعیت در شهر تهران به صورت متوسط 137 نفر در هر هکتار است، این در حالی است که در بافت فرسوده تراکم جمعیت به 352 نفر می‌رسد.
به گفته او، 15 درصد جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد تراکم جمعیت در بافت فرسوده سه برابر متوسط تراکم جمعیت در شهر تهران است.
نجفی همچنین به موضوع مطالبات شهرداری تهران از دولت نیز اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول فروردین ماه 1385 تا شهریور 1394 مجموع مطالبات شهرداری تهران بر اساس آنچه که قانون معین کرده 14 هزار و 153 میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است. البته این رقم تا شهریور 1394 احصا شده و مابقی مطالبات شهرداری تهران از شهریور 1394 در حال بررسی است تا اطلاعات دقیق مربوط به این مطالبات احصا شود.
شهردار تهران گفت: بر اساس قانون 60درصد از تخلفات راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، این در حالی است که سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است. همچنین در زمینه یارانه بلیت مترو دولت باید یک سوم از بلیت مترو را پرداخت کند اما به دلیل اینکه دولت در سال‌های گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.

چالش مسکن مازاد در تهران
وی از رکود و اشباع بازار سنتی ساختمان به عنوان یکی دیگر از چالش‌ها یاد کرد و گفت: بر اساس اعلام وزیر مسکن و کارشناسان، مشکل خانه‌های خالی و مسکن مازاد در تهران یکی از مسائل اصلی است. بخشی از این مسأله به نبود قدرت خرید در مردم برمی‌گردد و بعد دیگر آن به صدور مجوز‌های ساخت و ساز بی‌حساب و کتاب در بعضی از مناطق تهران مرتبط است.
شهردار تهران با اشاره به وجود انبوه واحد‌های تجاری در پایتخت گفت: محاسبات اولیه نشان می‌دهد که بیش از 1.6 برابر واحد‌های تجاری مورد نیاز در تهران ساخته شده است. از این‌رو در شمال و جنوب شهر بسیاری از صاحبان واحد‌های تجاری بشدت از وضعیت بازار و ورشکستگی گله‌مند هستند.
نجفی یادآور شد: در مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا درمی‌یابیم که عوارض مستقیمی که به صورت سالانه از مردم دریافت می‌کنیم بسیار کم است. به عنوان نمونه یک واحد 150 متری در شمال شهر تهران دو و نیم میلیارد تومان قیمت دارد، در بسیاری از موارد در ساختمان‌های بلند مرتبه ماهیانه یک میلیون تومان هزینه شارژ ساختمان را پرداخت می‌کنند اما در کل سال کمتر از 200 هزار تومان عوارض به شهرداری داده می‌شود. حتی این عوارض هم با سیستم درستی دریافت نمی‌شود بلکه افراد در زمان فروش ملک خود عوارض را پرداخت می‌کنند.
وی به مسأله رکود و اشباع بازار سنتی ساختمان در شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: حتی بخش عمده‌ای از ساخت و سازهایی که در تهران انجام می‌شود، عوارضی به شهرداری پرداخت نمی‌کنند چرا که حجم زیادی از ساخت و ساز‌ها در بافت فرسوده قرار دارد.بخش دوم ساخت و ساز‌ها مربوط به پیش فروش تراکم‌ها و هولوگرام‌ها است. در نتیجه حتی اگر رونقی در ساخت و ساز شهر تهران ایجاد کنیم مقدار زیادی از این ساخت و ساز‌ها عایدی مالی را نصیب شهر تهران نخواهد کرد. به گفته شهردار تهران حدود 78 درصد درآمد‌های شهرداری تهران ناپایدار و مربوط به عوارض ساخت و ساز است، همچنین حدود 22 درصد از درآمد‌های شهرداری از درآمد پایدار تأمین می‌شود.
شهردار تهران درباره منابع پایدار شهر تهران بر ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس مالیات بر ارزش افزوده به صورت 30 به 70 بین روستاها و شهرها توزیع خواهد شد این در حالی است که در شهر تهران تنها شش درصد روستایی داریم، به این ترتیب به شش درصد جمعیت حدود 30 درصد از درآمد را تخصیص می‌دهیم.
نجفی به تشریح سرانه هزینه شهروندان تهرانی پرداخت و گفت: ما در سال 96 برای هر شهروند در شهر تهران حدود 2میلیون تومان و برای هر خانوار حدود 6میلیون و 100 هزار تومان هزینه می‌کنیم، اما در مقابل رقمی که از درآمد‌های پایدار کسب می‌کنیم با این هزینه‌ها اختلاف زیادی دارد. چرا که بر اساس بودجه سال 95 و با احتساب رقم مالیات بر ارزش افزوده سهم هر شهروند از درآمد پایدار شهرداری 592 هزار تومان بوده است که این رقم در سال 96 و با کاهش سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده به 425 هزار تومان به ازای هر شهروند رسیده است. نجفی ادامه داد: بخشی از پیشنهادات شهرداری برای اصلاح عوارض باید در شورای شهر تصویب شود و قسمت‌هایی نیز باید از سوی مجلس شورای اسلامی دنبال شود.

نیم نگاه
به گفته نجفی، شهرداری تهران 18 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد که از این رقم
13
هزار و 500 میلیارد تومان مربوط به بدهی شهرداری تهران به بانک شهر است. همچنین نه هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکارانی وجود دارد که کار خود را انجام داده‌اند
و صورت وضعیت شده است اما پول آنها پرداخت نشده است
شهرداری تهران مبلغ 2500 میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 4 آبان 96، شماره: 205427

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین