پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
بسیج و تشکیل این نیروی خودجوش مظهر وحدت و اتحاد ملی در کشور محسوب می شود و بسیجیان با اتکاء به توان خود در تمام صحنه ها حضوری به موقع و موفق داشته و توطئه های دشمنان را خنثی کرده اند. این نهاد مخلص و همیشه آماده توانسته است منادی گفتمان انقلاب در جهان و مدافع آرمان های بلند نظام جمهوری اسلامی باشد.

شعارسال:بررسی حوادث تاریخی و انقلاب های مردمی در سراسر جهان نشان از آن دارد که هرگاه حکومتی از پشتوانه مردمی برخوردار باشد، می تواند با تمامی تهدیدهای داخلی و خارجی به مبارزه بپردازد و حیات خود را در برابر انواع کارشکنی های تضمین کند.

پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی ساختارهای کشور تحول و دگرگونی ایجاد کرد و مردم توانستند با اتکا به اراده الهی و با مشارکت و پیروی از معمار بزرگ انقلاب از نظامی مردم سالارانه برخوردار شوند. همزمان با این تغییرها، نهادهای انقلابی پا به عرصه وجود گذاشتند و بسیج به عنوان یکی از اصلی‌ترین و اثرگذارترین این نهادها، نقش مهمی را در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی بر عهده گرفت.

تشکل مردمی بسیج با حضور در صحنه های مختلف و پس از پشت سرگذاشتن بحران‌هایی همچون جنگ تحمیلی به ‌تدریج با گرایش به طرف تامین دیگر نیاز‌های کشور، دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داد و از یک سازمان با محوریت نظامی و امنیتی به یک نهاد چند منظوره با توانمندی‌های مختلف در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شد.

بسیج در تداوم این حرکت مقتدرانه به عنوان الگویی موفق در صلح و سازندگی، مسئولیت ها و ماموریت های دیگری را نیز برعهده گرفت. بدیهی است ورود به حوزه های جدید گویای این نکته است که بسیج می‌تواند به هنگام نیاز در کوتاه ترین زمان، خود را با شرایط جدید هماهنگ سازد.

سردار «نعمان غلامی» رئیس سازمان بسیج سازندگی، نظام جمهوری اسلامی ایران را خاستگاه ارزش های الهی و دینی دانست که بسیج نقش مهمی را در آن ایفا می کند. در این میان دیدگاه های وی را درباره نیروی بسیج و نقش سازنده آن در کشور از نظر می گذرانیم.

** بسیج؛ مظهر ارزش های الهی و مردم سالاری دینی

نظام مردمی ایران یک خاستگاه ارزشی، الهی و دینی دارد و از ضلع مهمی به نام مردم برخوردار است که نقش انکارناپذیری در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند. مردمی که دین را محور و مبدا زندگی خویش قرار دادند و ولایتمداری یعنی عالی ترین مظهر نظام اسلامی را مبنای حرکت و تبعیت خود تعیین کردند. تبیین کارکرد بسیج سبب شد تا تمامی قشرهای جامعه، حمایت خود را در تمامی زمینه های جهادی اعلام کنند. توجه به بسیج و نیروهای بسیجی چنان پشتوانه بزرگی دارد که کارکرد آن بر محور دفاعی و نظامی نیز استوار است. هدف از تشکیل این نهاد ایجاد آمادگی های لازم برای دفاع در زمینه های امنیتی و ملی کشور بود که این مهم در همکاری با دولت و دیگر سازمان های متولی به دست می آید.

** نقش اثرگذار بسیج سازندگی در حوزه محرومیت زدایی

هدف اصلی تشکیل بسیج سازندگی استفاده از نیروهای سالم و جوان برای آبادانی کشور است که در حقیقت محرومیت زدایی و توسعه، محورهای اصلی این نهاد به شمار می روند. بسیجیان همواره در صدد برطرف کردن مشکل های جامعه هستند و این همان نقطه شاخص بسیج سازندگی محسوب می شود که در حوزه محرومیت زدایی نیز با توجه به این مهم مردم در طرح های کوچک در نقاط محروم داوطلبانه کمک می کنند تا این نیرو به سازندگی بپردازد. حدود 120 هزار نهاد بسیجی، بیش از 6هزار طرح کوچک را انجام داده اند که تمامی این اقدام ها در نقاط محروم کشور بوده است. در طول 15 سال گذشته در حوزه محرومیت زدایی، بیش از 450 هزار هکتار آبخیزداری و بیابان زدایی با همت بسیج صورت گرفته است. بسیج مستضعفان در تعامل با سپاه پاسداران و کمیته امداد خمینی(ره)، ساخت پنج هزار خانه برای مددجویان کمیته امداد را دست اقدام دارد که امید است تا پایان سال جاری به پایان برسد.

** آمادگی بسیج در بازسازی مناطق زلزله زده

گروه ‌های جهادی بسیج سازندگی با توجه به نقش و حضور همیشه در صحنه خود در تمامی عرصه ها برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه نیز آمادگی دارند تا با تمام توان و کمترین هزینه فعالیت های خود را انجام دهند. اعضای بسیج به همراه نیروهای جهادی استان کرمانشاه با حضور در مناطق زلزله زده مشغول امدادرسانی به آسیب دیدگان هستند که این امر به صورت خودجوش است. با برنامه ریزی های لازم و کمک رسانی هایی که صورت پذیرفته گروه های جهادی با تمام توان فعالیت های خود را انجام می دهند. حضور بیش از 250 گروه جهادی در حوزه تخصصی پزشکی، عمران و ... نشان از عزم ملی و جهادی برای کمک به هموطنان زلزله زده دارد.

**تولید علم از اهداف بسیج

بهره بردن از علم در جهت حل مشکل ها و جریان تولید از دیگر هدف های نهاد بسیج به شمار می رود. تشکیل گروه های مختلف اندیشه ورزی در حوزه های گوناگون یک نیاز مبرم است که با اعزام افراد و گروه های بسیجی به مناطق روستایی و محروم کشور در جهت برطرف کردن مسایل این قشر و علم آموزی گام برداشته می شود. با استفاده از ظرفیت این نهاد می‌توان استعدادهای هر شهرستان در تولید محصولات مختلف را شناسایی و برای پرورش این استعدادها کمک کرد و این مساله در اقتصاد مقاومتی نیز اثرگذار است.

** نقش گسترده بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی

مردم با نقش های گسترده خویش در زمینه اقتصاد مقاومتی می توانند اهداف نظام را متعالی سازند. سازمان بسیج، ظرفیت بالایی برای مردمی کردن اقتصاد دارد. با توجه به بیانات آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقتصادی مقاومتی، این نهاد از 1392 خورشیدی، ورود میدانی و عملی به اقتصاد مقاومتی داشته است و از آن زمان تاکنون همواره برنامه های سالیانه خود را این زمینه اجرا می کند و برای اینکه مردم را با وظایف خود در ارتباط با اقتصاد مقاومتی آشنا سازد، موضوع گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را طرح ریزی کرده است. ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری و خلاقیت ها در زمینه های مختلف می تواند به نوعی اقتصاد مقاومتی تلقی شود. گروه های جهادی بسیج نقش بسیار والایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند. شناسایی قطب های هر شهرستان و تبدیل آنها به صنایع تولیدی از جمله این موارد به شمار می رود. بسیج سازندگی برای همکاری با دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی همواره پیشگام است و در طرح هایی همچون آبخیزداری، بیابان زدایی و پوشش اَنهار(آبیاری سنتی محصول های کشاورزی) آمادگی دارد تا با همکاری دولت از ظرفیت ها و تجربه های خود استفاده کند.

** مبارزه با استکبار هدف والای بسیج

دشمنان انقلاب اسلامی با دخالت در منطقه، توسعه و ترویج افکار پلید در سطح بین المللی همواره در اندیشه براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند که این امر بیانگر وحشت آنان از حضور مقتدرانه ایران در منطقه و جهان است. تفکر بسیجی باید برخاسته از آرمان آزادی خواهی ملت باشد که اکنون رهایی بخش ملت های مظلوم جهان به شمار می رود که تداوم این تفکر، نیازمند واکاوی در عملکرد گذشته نظام و حراست از آرمان های بلند نظام جمهوری اسلامی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار1آذر 96،کدخبر: 82738941، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین