پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
پیشینه تولید کفش در هیدج به ۴۰۰ سال می‌رسد و بیش از یک‌هزار نفر در این شهر در عرصه تولید کفش به طور مستقیم فعالیت می‌کنند.

شعار سال: هیدج در استان زنجان به قطب تولید کفش و کیف کشور شهرت یافته است که تولیدات آنها به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود. سند راهبری سال نخست خوشه کفش هیدج نیز سال گذشته در شورای راهبری خوشه به تصویب رسید. با این حال، مسئولان معتقدند که ادامه فعالیت در صنعت کفش هیدج و رونق فروش تولیدات آن نیازمند طراحی و مدل‌سازی است. در شهرستان هیدج ۱۴۰ واحد تولید کفش فعالیت دارد که از این تعداد فقط دو واحد به صورت صنعتی اداره می‌شود. در روزهای گذشته نیز در راستای اجرای طرح توسعه خوشه کفش هیدج، نخستین سایت تخصصی کفش ایران در شهر هیدج استان زنجان راه‌اندازی شد. این سایت در دو فاز اولیه با همکاری فعالان عضو خوشه صنعت کفش هیدج با زیربنای شش هزار مترمربع گشایش یافت و انتظار هست دو فاز بعدی آن نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور تکمیل شود.


ایجاد نشان تجاری مشترک
ایرج احمدی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در این زمینه به «گسترش صنعت» گفت: این سایت چهار بخش دارد که مرحله نخست و دوم آن شامل یک واحد بزرگ ماشینی با اشتغال ۸۰ نفر و ۲۴ واحد ۲۰۰ متری برای استقرار واحدهای متفرقه تولید کفش مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و امید هست بتوان دو مرحله دیگر آن را هم به زودی به بهره‌برداری رساند.
احمدی گفت: شهر هیدج توانمندی بالایی در زمینه تولید کفش‌های اسپرت و بچگانه دارد و انتظار هست با عملیاتی شدن برنامه‌های خوشه کفش، تولیدکنندگان هیدجی جایگاه واقعی خود را در سطح کشور به‌دست آورند. معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان ثبت نشان تجاری مشترک برای کفش‌های تولیدی هیدج را از مهم‌ترین اهداف این خوشه اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان کفش هیدج برای ایجاد نشان تجاری مشترک و فعالیت‌های خوشه‌ای انگیزه و توان بالایی دارند.به گفته حمید ذوالقدر، عامل توسعه خوشه کفش در استان زنجان، اکنون یک‌هزار و ۱۵۰ نفر در خوشه فرش هیدج اشتغال دارند. وی بر لزوم ایجاد یک مرکز طراحی و مدل‌سازی کفش در هیدج اشاره کرد و خواستار همکاری مسئولان استانی در این زمینه شد.ذوالقدر پیش‌بینی کرد حداکثر تا یک سال آینده دو بخش دیگر این سایت تخصصی به بهره‌برداری برسد. ضمن آنکه دوره آموزشی طراحی برای توسعه طرح‌های جدید در این خوشه برگزار شده است و به حتم در بلندمدت بر تولید کفش این خوشه موثر خواهد بود.خوشه کفش یکی از شش بخش نقشه فراگیر توسعه خوشه‌های کسب‌وکار در استان زنجان به شمار می‌رود. مزیت اصلی خوشه‌های صنعتی غلبه بر مشکلات و محدودیت‌های پیش روی بنگاه‌های کوچک و متوسط است که به دلیل اندازه کوچک این بنگاه‌ها محدودیت‌هایی از قبیل نبود مقیاس‌های لازم از جنبه‌های مختلف سرمایه، تولید و بازار، فقدان زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و تشکیلاتی، تولید با فناوری‌های کهنه و دسترسی نداشتن به فناوری‌های نوین، نبود ارتباط منسجم با شبکه‌های مالی و بانکی، نبود شبکه‌های همکاری میان‌بنگاهی و فقدان شناخت بازارهای هدف به آنها تحمیل می‌شود.


بازاریابی، فروش و رقابت
در صنعت کفش دست‌دوز هیدج، مرکز طراحی یا طراح وجود نداشته و برای رفع این مشکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با محوریت خوشه کفش هیدج به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی با حضور صاحب‌نظران و پیشکسوتان در این حوزه اقدام کرده است. امیرحمیدنیا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به مطالعه شناختی و مطالعه اولیه نیازسنجی و پژوهش‌های میدانی انجام‌شده از مهم‌ترین مشکلات خوشه کفش هیدج بی‌توجهی به بحث طراحی و بکارگیری ایده نوین در طراحی است.
وی افزود: برای ادامه حیات این صنعت در آینده لازم است مهارت طراحی منابع انسانی افزایش یابد که این مهم می‌تواند در بازاریابی، فروش و رقابت صنعت کفش هیدج در آینده نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. در شرایط فعلی به دلیل تنوع زیاد محصولات و قدرت چانه‌زنی بالای مصرف‌کننده، محصولات خوشه هنگامی برای مشتری جذاب خواهد بود که طرح جدیدی داشته باشد و زمانی که محصول تولیدی با ایده نوین و طراحی روزآمد تولید شود، امکان تقاضا و خرید محصول از طرف مصرف‌کننده افزایش می‌یابد و به دنبال آن با تحریک تقاضای جمعی از مصرف‌کنندگان زمینه برای فروش بیشتر با نقدینگی بالا فراهم می‌شود و بر اثر آن، از مشکلات نقدینگی و کمبود تقاضای محصول بنگاه‌ها به‌تدریج از طریق برگشت سرمایه و افزایش حاشیه سود، کاسته می‌شود و یک جهش بزرگ در صنعت به وقوع می‌پیوندد.


چرم نامرغوب چینی
ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تایید اشباع بازار از مصنوعات چرمی چینی تصریح کرد: فعالیت تنها کارخانه تولید چرم مصنوعی در استان زنجان به دلیل تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی شهرستان هیدج و کاهش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان اهمیت دارد.به گفته وی، بیشتر خانواده‌ها در هیدج از گذشته به دوخت کفش و کیف و کمربند اشتغال داشته‌اند اما اکنون با مشکلات تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند. تنها تولیدکننده چرم مصنوعی در استان زنجان از سال ۸۷ به راه‌اندازی کارخانه تولید چرم مصنوعی با استفاده از فناوری روز ایتالیایی و بهره‌مندی از حدود نه میلیون دلار از محل تسهیلات ارزی آغاز به کار کرد که فاز نخست آن پایان سال ۸۸ به بهره‌برداری رسید.فغفوری تصریح کرد: حفظ اشتغال صنعتی در این کارخانه و واحدهای تولیدی شهرستان هیدج عامل اصلی تامین نقدینگی مورد نیاز کارخانه چرم مصنوعی زنجان است تا این کارخانه بتواند به چرخه تولید ادامه داده و فعالیت‌های خود را توسعه دهد.
کارخانه چرم مصنوعی زنجان سال ۸۸، در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع و با زیربنای هشت هزار مترمربع در شهرک صنعتی شماره یک زنجان به بهره‌برداری رسید. ابتدا قرار بود با اشتغالزایی ۲۵۰ نفری این کارخانه، سالانه ۱۶ میلیون متر چرم مصنوعی تولید شود. ماشین‌آلات این کارخانه ایتالیایی و از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات روز جهان است. چرم اسپیلت که نیمی از آن طبیعی و نیم دیگر آن مصنوعی است و به هیچ وجه قابل تشخیص از چرم طبیعی نیست، از تولیدات این شرکت است. از ۴۰ کارخانه تولید چرم مصنوعی در کشور فقط سه کارخانه دارای فناوری روز و دستگاه‌های پیشرفته است. اکنون بازار داخلی از چرم مصنوعی چینی اشباع شده است و جا دارد با بروزرسانی تجهیزات خود نیاز بازار داخلی را تامین و صادرات کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت گسترش صنعت، تاریخ 25 آذر 96، کد مطلب: 3865: www.sanatnewspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین