سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
مصطفی ملکیان:

بسیاری از کسانی که در ایران کنونی زندگی می‌کنند نژاد ایرانی ندارند+ فیلم

مصطفی ملکیان گفت: بسیاری از کسانی که در ایران کنونی زندگی می‌کنند نژاد ایرانی ندارند و بسیاری از کسانی که نژاد ایرانی دارند در ایران کنونی زندگی نمی‌کنند. مفهوم ایران یک مفهوم اعتباری و قراردادی است و این مفهوم اعتباری و قراردادی را هر جا بنهید ترجیح بلا مرجّح است. جامعه ایران به لحاظ فرهنگی از لایه‌های فرهنگی متفاوت با یکدیگر ساخته شده است. چیزی که تغییر نکرده به معنای این نیست که تغییر نخواهد کرد.
به عقب برنمیگردیم ...

چرا نماد استرالیا کانگورو و شتر مرغ است؟

کانگورو‌ها و شترمرغ‌های استرالیایی نمی‌توانند به عقب حرکت کنند. به همین دلیل به عنوان نماد استرالیا انتخاب شدند که نشان می‌دهد این کشور همیشه رو به جلو حرکت می‌کند
مقصر اصلی بی‌فرهنگی فوتبال کیست؟

ریشه‌های خشونت در دنیای توپ گرد

این روزها فوتبال بهانه‌ای است برای جنگ خیابانی بین خرس‌های جنوب مادرید(کارگران فقیر کارخانه‌های حومه تنه‌ریف که اکثرا هوادار اتلتیکومادرید هستند) و ثروتمندان شمال مادرید که با دیدن چهره نوه پادشاه فیلیپ، بغض کرده و از اینکه پادشاهی جوان و سلامت دارند، خدا را شکر می‌کنند.
تجاوز ممنوع!!!

غربیها دارن میان سمت فرهنگ ما

تو انگلیس از طریق دست دادن با کارمندها انقدر بهشون تجاوز شده که می‌خوان یک قانونی تصویب کنن دست دادن و بغل کردن و دست رو پشت کمر کسی گذاشتن رو ممنوع کنن.
ای مرز پر گهر؛

شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران»

ریتم شعر، آهنگ و هر چه که حس و حال ایرانی‌ها را با «ایران» پیوند می‌داد، در قطعه‌ای شنیده می‌شد که آستان قدس رضوی حدود یک ماه و نیم پیش آن را منتشر کرد. اما نه به عنوان سرود جدید ملی کشور، بلکه ریتمیک بودن قطعه با سرود ملی ایران، آن‌قدر نزدیک بود که ناخودآگاه این حس را به شنونده القاء می‌کرد.
نظامنامه سامورایی؛

راه و روش سامورایی+ تصاویر

«هیهو» نام سبک تمرینی سامورائی ها است که در برگیرندة روش های مبارزه ای و آیین و استراتژی مبارزه بوده و به معنای قوانین مبارزه می باشد.
تأملی در باب تطور مفهوم «تاریخ فرهنگی»؛

چرا در ایران «تاریخ فرهنگی» نوشته نمی‌شود؟

تاریخ‌نگاری حداقل تا دو دهه پیش عمدتاً همان تاریخ کلاسیک و سنتی بود و هنوز هم یکی از ضعیف‌ترین رشته‌های علوم‌انسانی در ایران، رشته «تاریخ» است؛ چون آنچنان که باید دانش‌آموخته‌های این رشته، مطالعه نظری ندارند و به لحاظ معرفت‌شناختی و روش‌شناختی کماکان در همان پارادایم‌های سنتی تاریخ‌نگاری کلاسیک به سر می‌برند. از دهه هفتاد به بعد در ایران در حوزه کتاب، ترجمه و تألیف اتفاقاتی افتاد و از آن جمله ترجمه «نظریه فرهنگ» بود که متعاقب آن اصطلاحی تحت عنوان «تاریخ فرهنگی» مد شد و بسیاری در خصوص امکان و امتناع آن در ایران به اظهار نظر پرداختند.
گزارشی از فرهنگ عمومی «پررو»پروری؛

ساختارهایی که وقاحت و خشونت می‌زایند،از «دورهمی» تا «گشت ارشاد»

زرنگی و رموز موفقیت در جامعه ایرانی امروز، پیوندی ناگسستنی با «پررویی» و «وقاحت» پیدا کرده است؛ امروزه زرنگترین‌ها، همان پرروترین‌ها هستند!
گفت‌وگو با «فریدون بدره‌ای»؛

بدرِ فرهنگِ ایران

زاده کرمانشاه است به تاریخ ۱۹ دی ۱۳۱۵. در سال 1350 دکترای زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دریافت کرد و در محضر بزرگانی چون محمد معین، محمدحسین فاضل تونی، جلال‌الدین همایی، حسین خطیبی، ذبیح‌الله صفا و احسان یارشاطر شاگردی کرد.
تدابیر ویژه شب چله؛

اشتباهاتی که شب یلدا را به کابوس تبدیل می کند!

تدابیر ویژه‌ طب سنتی برای شب یلدا بیان شده است از جمله لزوم پرهیز از یک اشتباه رایج که عدم پرهیز از آن می‌تواند آسیب جدی به سلامت شما وارد کند.اما هرچه هست، نباید فراموش کنیم که شب چله، شب یلدا و بلندترین شب سال است و این اتفاق که در دانش اخترشناسی کهن، انقلاب شتوی یا تحول زمستانی، توصیف می‌شود یک رویداد اثرگذار بر طبیعت است؛ آدمی نیز به‌عنوان عالم صغیر و جزیی از این طبیعت، فارغ از اثربخشی انقلاب زمستانی نیست بنابراین، این ایام باید خوراک و پوشاک خود را به‌گونه‌ای تمهید کند که از شب یلدا و ایام نزدیک به آن، اثر منفی نگیرد و جشن شب چله برای او به صبح رنج و بیماری منتهی نشود.
عجیب اما واقعی؛

حاصل زندگی یک عکاس با قبایل عجیب دنیا

جیمی نلسون عکاس خبری ۵۱ ساله بریتانیایی است که با عکس های پرتره از قبایل مختلف به شهرت جهانی رسیده است. او امسال نیز دومین پروژه خود را با عنوان «احترام به بشریت» منتشر کرد. او از ۳۴ قبیله در ۵ قاره دیدن کرده و هفته ها را با هرکدام گذرانده تا فرهنگ آنها را بهتر و بیشتر درک کند.
دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی :

معماری مدرن ایران از نبود بافت وحدت‌آفرین اسلامی رنج می‌برد

دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی با تاکید بر اینکه معماری و فضاسازی شهری در کشوری مسلمان مانند ایران باید هویت ملی و اسلامی را بازتاب دهد، گفت: معماری مدرن ایران از نبود بافت وحدت‌آفرین اسلامی رنج می‌برد
ابراهیم شیشه‌گر مطرح کرد؛

ماجرای کوروش در مستندی با عنوان «به نام کوروش»

کارگردان اثر هنری مستند «به نام کوروش» گفت ‌:این مستند پیرامون روز کوروش و حوادث 7 آبان است که مراحل آخر ساخت خود را پشت سر می‌گذراند.
سنگ قبرها حرف می‌زنند؛

از سنگ قبرها چه می‌توان آموخت؟

سنگ قبرها حرف می‌زنند و مخاطب‌شان هم مشخص است. آن‌ها با جملات کوتاه‌شان از ارزش‌ها و باورهای درگذشتگان می‌گویند.
با توجه به مصادیق فرهنگ عمومی؛

شما آدم بافرهنگی هستید؟

فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب جامعه است که میان عموم مردم رواج دارد و عقاید،‌ ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهایی را شامل می‌شود که افراد بدون اجبار حکومت آنها را رعایت می‌کنند اما مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار می‌گیرند.
10 پیشنهاد به خانواده‌ها؛

چه کنیم هویت فرهنگی فرزندان مان گم نشود؟

چگونه می توانیم به فرزندان خود کمک کنیم تا در میدان مغناطیسیِ شبکه‌های ارتباطی و القائات رسانه ها، ایدئولوژی‌ها و امواج ماهواره‌ها، قدرتِ انتخاب خود را از دست ندهند؟ گُم نشوند؟ و ضمن حرکت با دنیای جدید بی‌اصالت نشوند؟
باستان گرایی نوعی سلفی گرایی؛

ردپای نژادپرستی در احیای کوروش

همان کاری که سلفی ها با رجعت ارتجاعی خویش به سلف صالح می خواهند انجام بدهند، باستان گرایان نئوپاگانیست با رجعت به گذشته باستان می خواهند انجام دهند. هر دو تهی از عقلانیت است.
بررسی ماهیت طبقاتی تجار در دوره قاجاریه؛

سفرهای الهام بخش

در دوره‌ای که از عصر امتیازات تا پیروزی انقلاب مشروطه را در بر می‌گیرد تجار، به یک طبقه اجتماعی تبدیل شدند. باید گفت تجار که تا چندی قبل به‌عنوان طبقه اقتصادی به منافع خود آگاه نبودند، در این دوره به‌دلیل آگاهی‌رسانی و تزریق آن به درون جامعه بازاری به خودآگاهی مشترک رسیدند و از یک طبقه صرفا اقتصادی به طبقه اجتماعی تبدیل شدند.
یادداشت مهدوي‌سعيدی؛

فعالان و کاهلان عرصه فرهنگ!

مي‌توان با زيرکي تحقير کرد هر معماي شگفتي را و نسبت به امر کلان فرهنگ بي‌تفاوت و بي‌مبالات بود و چنين ابرروايت و امر عظيم و عزيزي را با نابخردي و کاهلي تنها يک تفنن يا يک متاع حقير و زائد در جميع فعاليت‌هاي زندگي فرض و توهم کرد. مي‌توان گفت فرهنگ فقط در حيطه تفننات و مرز تجملات و حيطه تشريفات رفته و نهايتا در آن مضيق فرو مي‌ايستد و منطق و کوچک‌ترين محملي به توسعه و الزامات آن ندارد و افعال جهان متجدد در غياب آن ايجابا امکان وقوع يافته و توسعه منهاي آن راه خود را مي‌رود و کار سترگ خود را انجام مي‌دهد! اما و هزار اما چنين قول سخيف و ضعيفي نزد خردمندان جهان وزني نداشته و خريداري ندارد. ناگفته پيداست چنين توهمات و تشبثاتي البته نظرا و عملا هميشه بوده و خواهد بود.
میترا فردوسی، پژوهشگر؛

زبان مادری، سیاسی نیست

زبان مادری، زبانی که هر یک از ما از زمانی که با جهان بیرون به واسطه لالایی‌ها و سخن گفتن مادرمان مواجه شده‌ایم، اولین قالب تفکر ما و جهان ما را می‌سازد. بنابراین همانقدر که اهمیت دارد زبانی مشترک را به عنوان زبان رسمی برگزینیم و آن را آموزش دهیم، مهم است که برای حفظ زبان‌های غیرفارسی موجود در ایران نیز سازوکاری بیندیشیم. دکتر سیدجواد میری، یکی از این سازوکارها را که به حفظ موجودیت زبان‌های غیرفارسی کمک می‌کند آموزش این زبان‌ها در مدارس در کنار دروس دیگر می‌داند. به زعم او گسستی که یک فرد ایرانی از زبان مادری به محض ورود به مدارس تجربه می‌کند تأثیرات شناختی و احساسی زیادی روی او می‌گذارد و جامعه را نیز بتدریج ازظرفیت‌های زیاد زبان‌های غیرفارسی محروم می‌کند. در ادامه گفت‌و‌گویی که درباره سیاستگذاری در عرصه زبان با دکتر «سیدجواد میری مینق» به بهانه انتشار کتاب «زبان مادری در گفتمان علوم اجتماعی» انجام گرفته، می‌خوانید. سیدجواد میری جامعه شناس و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و در این گفت‌وگو سعی شده با عینکی متفاوت به مسأله زبان مادری در بستر گفتمان جامعه شناسی نگاه شود.
صفحه  از ۵
نظرات و گلایه ها