سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
گفت‌وگو با معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد؛

اشتباهاتی به بهانه رفع انحصار

در ما‌ه‌های اخیر، ماجرای یارانه مطبوعات به مسئله‌ای پرمناقشه تبدیل شده است. در شرایطی که مطبوعات با بحران کاغذ از یک سو و کاهش اقبال از طرف مخاطب از سوی دیگر روبه‌رو شده‌اند، ناگهان خبر می‌رسد شرکت‌هایی با نام‌هایی رسانه‌ای و داشتن امتیازات فله‌ای رسانه، یارانه‌های میلیاردی دریافت کرده‌اند و سهمیه درخور‌توجهی کاغذ گرفته‌اند. این ماجرا باعث شد که نگاه‌های سؤال‌برانگیز اهالی مطبوعات به سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بچرخد که حالا پنج ماهی می‌شود سکانش به دست محمد خدادی است. او در دفترش هرچند تلاش کرد به سؤالاتی پاسخ دهد که به پیش از مدیریت او باز‌می‌گردد؛ اما هنوز سؤالاتی هستند که بی‌جواب باقی مانده و فقط می‌شود به تغییر پس از این در نحوه تخصیص یارانه‌ها امیدوار بود.
مقررات جدید اینستاگرام؛

صفحات لاغری و جراحی پلاستیک اینستاگرام حذف می شود

اِما کالینز، که مدیر سیاست های اجتماعی شبکه اینستاگرام است در این باره گفته است که ما دوست داریم این شبکه برای کاربران فضایی مثبت را ارائه نماید و این سیاست به خاطر کاهش فشارهای روانی است که برخی از این صفحات با فعالیت خود بر مخاطبین تحمیل می کنند.
نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در اردبیل؛

واکنش وزیر ارشاد به گله رسانه‌ها بابت پرداخت یارانه مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در یک سال گذشته بیش از سه هزار نفر به مجموع خبرنگاران دارای پوشش بیمه‌ای افزوده شده است.
وقتی اطلاعات مال‌التجاره می‌شود؛

سقوط اخلاق در فضای نوظهور مجازی

فضای نوظهور مجازی و صفحات اجتماعی آن گرچه کمتر جایگاه فعالیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای است اما اخلاق رسانه را تحت تاثیر قرار داده و برای برخی به یک تجارت تبدیل شده است.این مولفه‌ها تقریبا برای تمام دست‌اندرکاران حرفه‌ای رسانه‌ها شناخته شده است و جریان اصلی رسانه‌های کشور به آن باور داشته و خود را مکلف به رعایت آن می‌دانند به عنوان نمونه عینیت در اطلاعات؛ مولفه‌ای که مابه‌ازای جهانی نیز دارد و از آن به عنوان روزنامه نگاری عینی یاد می‌شود یا مولفه بسیار مهم روزنامه نگاری تخصصی که خبرنگار را مکلف به بهره‌مندی از اطلاعات دقیق در یک حوزه می‌کند که اگر غیر از این باشد، مخاطب را به بیراهه می‌کشد.
مقابله با بحران کاغذ در یک نگاه؛

وقتی مطبوعات از خطر مرگ حتمی جان به‌در بردند

حضور کاغذ در فهرست کالاهای اساسی، بهبود اوضاع واردات و توزیع کاغذ، کوتاه کردن دست سودجویان از بازار و جلوگیری از واردات انحصاری از جمله اقداماتی است که در جهت مقابله با بحران کاغذ در چند وقت اخیر انجام شده است.
کشورهای پیشرفته چگونه از مطبوعات حمایت می‌کنند؟

مدل‌های یارانه مطبوعات در نروژ

تنوع مطبوعاتی، سرمایه‌ای دموکراتیک و فرهنگی برای هر کشوری محسوب می‌شود اما حفظ این سرمایه معنوی و همچنین تداوم استقلال رسانه‌ها بی‌شک در گرو حفظ امنیت اقتصادی آنهاست. به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها برای حمایت از روزنامه‌ها و رسانه‌ها، یارانه‌های ویژه‌ای اختصاص می‌دهند که با توجه به گوناگونی آنها، نتایج متفاوتی نیز در پی دارد.
مدل‌های یارانه مطبوعات در نروژ؛

کشورهای پیشرفته چگونه از مطبوعات حمایت می‌کنند؟

نوشین خانی‌قریه‌گپی تنوع مطبوعاتی، سرمایه‌ای دموکراتیک و فرهنگی برای هر کشوری محسوب می‌شود اما حفظ این سرمایه معنوی و همچنین تداوم استقلال رسانه‌ها بی‌شک در گرو حفظ امنیت اقتصادی آنهاست. به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها برای حمایت از روزنامه‌ها و رسانه‌ها، یارانه‌های ویژه‌ای اختصاص می‌دهند که با توجه به گوناگونی آنها، نتایج متفاوتی نیز در پی دارد. همان‌طور که در گزارش‌هایی که پیش‌تر در این صفحه منتشر شده، با مثال‌هایی از دریافت یارانه در کشورمان نشان دادیم که در صورت شفاف نبودن حمایت‌های دولتی و نداشتن سازوکار مشخص، نه‌‌تنها طرح‌های حمایتی کارساز نیستند که به‌دلیل ایجاد تبعیض و رانت خود معضلی جدید به وجود می‌آورند.
کامبیز نوروزی، حقوق‌دان:

«باج‌نیوزها» در حال تلکه کردن مدیران هستند/ نظام گردش اطلاعات در ایران به شدت مغشوش است

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان، با اشاره به قدرت‌گرفتن دلالان و باج‌گیران تلگرامی که این روزها دارای پرونده‌ای جدی در قوه قضائیه هم شده‌اند گفت: «نظام گردش اطلاعات در ایران به شدت مغشوش است و همین مساله، بحران‌های پیش رو را ایجاد کرده است. جایی که افراد باج‌نیوزها را راه می‌اندازند.»
آذری جهرمی :رسانه‌ها نیاز به آزادی عمل دارند؛

۵ لایحه جدید فضای مجازی در حال تدوین است

‌وزیر ارتباطات و فناوری گفت: رسانه‌ها نیاز به آزادی عمل دارند اما در چارچوب‌های سنتی با آن ها برخورد می‌شود.محمدجواد آذری جهرمی درباره ۵ لایحه جدید فضای مجازی و اینکه این لایحه چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: لایحه جدید فضای مجازی در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است و باید گفت بحث رسیدگی به فضای مجازی کاملا جدی است.
رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس:

به احتمال زیاد بررسی نظام جامع رسانه‌ها به مجلس بعدی می‌کشد

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی گفت: به احتمال زیاد بررسی نظام جامع رسانه‌ها به مجلس بعدی می‌کشد.
آذری‌جهرمی:

لایحه "حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی" به دولت ارسال شد

محمد جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات از تهیه لایحه‌ای در دولت برای حفظ حقوق افراد و حریم خصوصی در فضای مجازی خبر داد و گفت: باید برخی مقررات پیشین حذف شود و حقوق افراد نیاز به چارچوب‌های قانونی دارد که کشور ما فاقد آن است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛

دلالان برای انتخابات مجلس کاغذ را احتکار کردند

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد در ارتباط با واردات کاغذ و حجم کاغذ وارداتی گزارش‌هایی را به مجلس ارائه کردند که این حجم نه‌تنها جوابگوی نیاز امسال ماست بلکه نیاز سال آینده را هم پاسخ خواهد داد.
اینفوگرافی؛

افراد در چه بازه سنی طرفدار اینستاگرام هستند؟

اینستاگرام بدون شک یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در جهان به شمار می‌رود و توانسته تعداد زیادی از کاربران را به سمت و سوی خود جلب کند. بر اساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشرشده از سوی مؤسسه تحقیقاتی statista در ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی، مردان در بازه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال تقریباً استفاده برابری نسبت به زنان از اینستاگرام دارند؛ این در حالی است که در سایر گروه‌های سنی، این میزان در بین مردان و زنان متفاوت است
گفت و گو با معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد؛

چه کسی گفته خبرنگاران باید پایه میکروفون مسئولان باشند؟/ بازار کاغذ به آرامش رسیده است

محمد خدادی ضمن بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان، به برخی از سوالات درباره مشکلات رسانه‌ها پاسخ داد.
لزوم مقابله با اخبار جعلی؛

تایلند پرچمدار مقابله با اخبار جعلی می شود

انتشار سریع اخبار جعلی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تاکنون در برخی کشورهای جهان دردسرهای بزرگی ایجاد کرده است که از نمونه‌های آن می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا، انتشار اخبار جعلی در زمان انتخابات هندوستان و درگیری بوداییان و مسلمانان و... اشاره کرد. تایلند نیز یکی از کشورهایی است که در انتخابات خود از انتشار اخبار جعلی بیمناک بود و حالا تصمیم گرفته است در این کشور مرکزی را برای مقابله با اخبار جعلی تأسیس کند.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور:

تبلیغات پزشکی در اینستاگرام بدون مجوز ممنوع است

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص نحوه برخورد با تبلیغاتی که بدون اخذ مجوزهای قانونی از سازمان نظام پزشکی در اینستاگرام فعالیت می کنند، ‌ گفت: تبلیغات پزشکی در اینستاگرام و فضای مجازی بدون مجوز ممنوع است و تخلفات تبلیغات پزشکی به هیات‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی یا پلیس فتا ارجاع می شود.
عاملی:

ضرورت تدوین مقررات جدید برای رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات شبکه‌ای

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تدوین مقررات جدید برای رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات شبکه ای تأکید کرد.
یارانه مطبوعات؛

یارگیری سیاسی در رسانه‌ها

در حکایتی نقل کرده‌اند که زمانی در ویتنام تعداد زیاد موش‌ها دردسرساز شده بود. دولتی‌ها خواستند با کمک گرفتن از مردم محلی با زاد و ولد بالای موش‌ها مبارزه کنند. طرح «یارانه موش‌کشی» پیشنهاد شد که طبق آن هر یک از ویتنامی‌ها می‌توانستند بعد از شکار و از بین بردن موش‌ها، دم آنها را تحویل دهند و پاداش خود را دریافت کنند. از قرار بسیار هم امیدوار بودند که این طرح «مشارکتی» موثر باشد. اما ماجرا به شکل دیگری پیش رفت، تعداد موش‌های دم بریده به شدت افزایش یافت! قضیه این بود که مردم موش‌ها را به دام می‌انداختند، دم آنها را می‌بریدند تا پاداش دولتی دریافت کنند، ولی خود موش‌ها را رها می‌کردند تا دوباره زاد و ولد کنند؛ کاری که در واقع می‌توانست درآمد آنها را هم در آینده تضمین کند.
ترول های مجازی؛

چطور با ترول‌های فضای مجازی مقابله کنیم؟

حمیرا مقدمی، پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقاله‌ای به مسائلی که منجر به خطرناک بودن ترول‌ها در جامعه می‌شود، پرداخته است. او با این یادآوری در خصوص ترول‌ها می‌گوید: شخصیت اصلی بعضی فیلم‌ها و انیمیشن‌های فانتزی، ترول‌ها یا غول‌های شرور اما بامزه‌ای را تشکیل می‌دهند که اغلب نسبت به هنجارهای عمومی و یا هر چیزی که خوشایندشان نیست اعتراض می‌کنند.
روزنامه نگاری سازنده ؛

چرا سردبیران دنیا از اخبار بد فرار می‌کنند؟

تنش‌های سیاسی، حملات تروریستی،‌ فقر، فجایع انسانی؛ رسانه‌ها انگار عادت کرده‌اند روی این ابعاد ترسناک اتفاقات جهان تأکید کنند. اما هر روز بر تعداد سازمان‌های رسانه‌ای که روی استراتژی «خبر خوب» تمرکز می‌کنند، اضافه می‌شود و تعداد بیشتری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها – از جمله گاردین – بر روی فعالیت‌های خبری مثبت و «سازنده» سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ یعنی سبکی از خبرنگاری که کارکرد اصلی آن تمرکز حل مشکلات و تشویق مخاطبان به اقدام موثر است. دلیل گرایش رسانه‌‌ها به این سو چیست؟ این گرایش از کجا آمده؟ از همه مهم‌تر اینکه آیا چنین رویکردی بر روی خوانندگان و خبرنگارانی که به‌واسطه اتفاقات ترسناک در دنیا جادو شده‌اند،‌ تاثیر متفاوتی دارد؟ در این گزارش به پاسخ این سوالات از نگاه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای دنیا می‌پردازیم.
صفحه  از ۴۵
نظرات و گلایه ها