پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
قباد افشار در جمع مدیران جهاد کشاورزی و امور اراضی شهرستانهای گیلان با اشاره به اینکه هدفم از حضور در گیلان این است که قدمی در جهت توسعه بخش کشاورزی گیلان برداریم، گفت: تامین امنیت غذایی جامعه از ماموریت‌های مهم وزرات کشاورزی است و امنیت در این بخش موجب تامین سایر امنیت‌ها می‌شود

شعارسالقباد افشار در جمع مدیران جهاد کشاورزی و امور اراضی شهرستانهای گیلان با اشاره به اینکه هدفم از حضور در گیلان این است که قدمی در جهت توسعه بخش کشاورزی گیلان برداریم، گفت: تامین امنیت غذایی جامعه از ماموریت‌های مهم وزرات کشاورزی است و امنیت در این بخش موجب تامین سایر امنیت‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون سهم تامین کالری مورد نیاز جامعه از تولید بخش کشاورزی ایران ۶۰ درصد است، این در حالیست که در سال ۱۳۸۴ میزان تامین کالری مورد نیاز جامعه ۸۲ درصد بوده و در ۸ سال گذشته ضریب امنیت غذایی در کشور کاهش داشت.

وی با بیان اینکه برنامه داریم تا ۴ سال آینده سهم تامین کالری مورد نیاز جامعه را به ۸۰ درصد برسانیم، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد جمعیتی که در برنامه داریم باید برای افزایش تامین امنیت غذایی کشور تلاش کنیم.

دکتر افشار خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که با واسطه به غذا تبدیل می‌گردد و با توجه به بهبود وضعیت تغذیه مردم، قطعا‌ نیاز تولید بیشتر از امروز است.

وی با اشاره به کاهش منابع آبی کشور گفت: از خردادماه در گیلان باران نباریده و این یعنی خشکی و همه این محدودیت‌ها کار حفظ کاربری را سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه گیلان طبیعت زیبایی دارد و همه مردم ایران حق دارند از طبیعت زیبای گیلان بهره ببرند، گفت: ماموریت مهم دیگر وزارت جهاد کشاورزی بر حفظ منابع پایه نظیر، جنگل، مراتع، خاک و زمین است.

دکتر افشار با بیان اینکه به دلیل شرایط بد اقتصادی برخی از کشاورزان منفعت آنی‌شان را در این می‌بینند که زمین خود را بفروشند، گفت: به این ترتیب باید بدانیم مدیران امور اراضی در حال حاضر در سخت‌ترین میدان دولت کار می‌کنند تا حفظ اراضی موجب انجام شود.

وی با بیان اینکه همه اراضی زراعی شهرهای گیلان همانند غرب مازندران در تهدید تغییر کاربری هستند، افزود: باید اطلاعات دقیق تری در این خصوص بدست آوریم.

دکتر افشار گفت: طبق گفته‌ها سالانه ۴ هزار هکتار تغییر کاربری در گیلان رخ می‌دهد، این درحالیست که میزان تغییر کاربری‌ها بیش از این دیده می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه متاسفانه به بهانه طرح‌های هادی روستایی فضا برای ویلاسازی باز شده است، گفت: کسی که ویلا می‌سازد، باید هزینه ویلا را بدهد این در حالیست که با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی که قرار بود فقط برای خانه دار شدن روستاییان نیازمند تسهیلات داده شود، به کام خوش نشینان رفته است.

وی افزود: ویلا نه تولید است نه فرهنگ و نه اقتصاد و فقط موجب تخریب می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت برای برخورد با تغییر کاربری‌ها کاملا آماده است و لازم است مدیران شهرستان‌های کشاورزی استان اطلاعات مهندسی شده و قوی داشته باشند.

افشار با بیان اینکه استان‌های کشاورزی شمال کشور از اراضی کشاورزی درجه ۱ و ۲ کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: این اراضی فقط باید به تولید اختصاص داده شوند.

وی گفت: برای جلوگیری از تخریب‌های اراضی کشاورزی که تشکیل آن ۸۰۰ سال طول می‌کشد باید از باتجربه‌ترین و قوی‌ترین نیروها استفاده کرد.

دکتر افشار با بیان اینکه باید فضا تنظیم شود تا مدیریت جهادی در گیلان اعمال شود، ادامه داد: مدیریت جهادی این نیست که مردم به سراغ ما بیایند بلکه برای حفظ اراضی موجود باید مسلح شویم.

وی گفت: یکی از اقدامات مسلح شدن اجرایی شدن پروژه گشت حفاظتی است که امروز در گیلان استقرار گشت‌ها شروع شد و بنا داریم تا قبل از پایان سالجاری گشت‌های حفاظت از امور اراضی را در ۲۰۰ شهر کشور مستقر کنیم.

وی گفت: من مصر هستم که از بهترین خودروها برای نظارت و گشت زنی بر حفظ اراضی شهرها و روستاها استفاده شود.

تعطیلات و افزایش نصب پرده برای فروش اراضی کشاورزی

برجسته مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه مشکلات امور اراضی گسترده است، گفت: گیلان استانی خوش آب و هواست اما زمانی که مسافرین در ایام تعطیلات به گیلان می‌آیند، تن ما می‌لرزد چون با مشاهده افزایش نصب پرده‌ها برای فروش اراضی کشاورزی از سوی کشاورزان مواجه می‌شویم و می‌بینیم که مسافرین نیز وسوسه می‌شوند تا زمینی را در این استان بخرند و خانه‌ای دوم برای خود دست و پا کنند تا فقط چند روز از سال را در این استان خوش بگذرانند.

وی اضافه کرد: زمین پایه کار بخش کشاورزی است و هر زمینی که تبدیل به ویلا شود، فرصت تولید را به همان اندازه و شاید خیلی بیشتر کاهش می‌دهد.

وی از استقرار گشت‌های ویژه برای حفظ اراضی کشاورزی قدردانی کرد و ادامه داد: این اقدام مهم در حفظ اراضی ارزشمند استان بسیار موثر خواهد بود.

در همه ایام سال می‌توان در گیلان کشاورزی کرد

علیرضا شعبان نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه با یکپارچه شدن اراضی شالیزاری کشاورزی گیلان رو به اقتصای تر شدن می‌رود، گفت: ۲۸ درصد شاغلین گیلان در بخش کشاورزی کار می‌کنند و تولیدات گیلان برای کشور حیاتی است.

وی اضافه کرد: رسیدگی به تغییر کاربری‌ها در سال‌های گذشته به روزمرگی افتاده بود و این امر موجب سوءاستفاده بیشتر زمین خواری در گیلان شده بود، خوشبختانه با نگاه جدید دولت روند امیدوارکننده‌ای در جلوگیری از تغییر کاربری در حال انجام است.

وی گفت: گیلان استانی کشاورزی است و همیشه می‌توان در آن کشاورزی کرد و با این هدف جهاد کشاورزی گیلان ترویج کشت دوم و چند کشتی را در برنامه کار خود قرار دارد و هم اکنون نیز روستاییان برخی از شهرستان‌ها آموزش می‌بینند تا کشاورزی گیلان از امروز اقتصادی تر شود.

ساخت ویلا در گیلان توسعه نیست، بلکه تخریب است

به گزارش ایسنا، گیلان استانی کشاورزی است که ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۲۳۸ هزار هکتار از این اراضی را شالیزارهای استان به خود اختصاص می‌دهند. آلودگی هوای تهران و نزدیکی گیلان به پایتخت موجب شده است تا برخی از هموطنانمان برای گذراندن اوقات تعطیلات خود به فکر خرید زمین و ساختن ویلا در گیلان بیفتند، این در حالیست که این زمین‌ها باید برای تامین امنیت غذایی نسل امروز و آیندگان حفظ شود تا در آنها تولید انجام شود.

بهانه کردن توسعه در روستاها و اجازه ساخت به خوش نشین‌ها در گیلان نه تنها توسعه نیست بلکه تخریب نیز محسوب می‌شود، زیرا دیده می‌شود افرادی که ویلاهایی در روستاهای گیلان می‌سازند سالانه کمتر از یک ماه از سال را در این ویلاها می‌گذرانند و نه تنها زمینی ارزشمند را به یک واحد مسکونی تبدیل می‌کنند، بلکه حتی اقتصاد آن منطقه را مختل هم می‌کنند زیرا به گفته برخی از کشاورزان شهرستان املش دیده شده که حتی جزیی‌ترین مواد مورد نیاز خود را خوش نشین‌ها از استان خود خریداری می کنند و حتی یک بار هم مثلا از فروشگاه مواد غذایی روستاییان خرید نمی‌کنند و شاید فقط برای نظافت از روستاییان کمک بگیرند که این کار نامش توسعه نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی "اشکوری ها" ، تاریخ انتشار شنبه 21 شهریور 1393 ، کد مطلب : 111 : www. eshkevariha.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین