پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
یک فیزیولوژیست ورزشی با تشریح نوع تغذیه ورزشکاران پیش از مسابقه، گفت: بخش عظیمی از فعالیت یک ورزشکار در حین مسابقه، وابسته به نوع تغذیه پیش از رقابت او است.
شعارسال : سیروس چوبینه اظهار کرد: تغذیه قبل از مسابقه هدفی کلی را دنبال می‌کند و آن حفظ عملکرد است و ورزشکار سعی در داشتن تغذیه مناسب دارد تا بتواند بهترین عملکرد را حین فعالیت ورزشی داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از فعالیتی که ورزشکار انجام میدهد، وابسته به انرژی تولیدی بدن او است و این انرژی تولیدی نیز کاملا وابسته به تغذیه پیش از مسابقه است.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: چنانچه تغذیه پیش از مسابقه مطلوب باشد، فرآیندهای تولید انرژی به بهترین نحو به ورزشکار کمک خواهد کرد و ورزشکار می‌تواند حداکثر اجرا را از خود به نمایش بگذارد. از طرفی چنانچه تغذیه پیش از مسابقه به شکل نامطلوب صورت گیرد، تاثیر منفی روی ورزشکار خواهد گذاشت.

وی عنوان کرد: یکی از عواملی که باعث می‌شود ورزشکاری بعضا حین مسابقه دچار خستگی شدید شود، تغذیه نامناسب است. تغذیه نامناسب یکی از عوامل مهمی است که ممکن است به لحاظ جسمانی منجر به اختلال در عملکرد ورزشی فرد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص زمان صرف غذا پیش از یک رقابت ورزشی، بیان کرد: این امر نسبی است. غذا به مواد مغذی تقسیم می‌شود. این ماده مغذی ممکن است قند، چربی یا آب باشد، بنابراین چنانچه بخواهیم به صورت تخصصی بیان کنیم، باید دید چه ماده‌ای مغذی است.

وی افزود: یک ماده مغذی مانند آب را حتی اگر فرد قبل از فعالیت مصرف کند، مفید خواهد بود چرا که از کمآبی بدن جلوگیری میکند. با این حال یکسری غذاهایی وجود دارند که چنانچه قبل از فعالیت مصرف شوند، تاثیر منفی دارند. به عنوان مثال چنانچه فرد نیم ساعت پیش از مسابقه قند مصرف کند ممکن است باعث افت سریع قندخون او شود. بسیاری از افراد تصورشان بر این است مصرف قند در آستانه مسابقه باعث انرژیزایی می‌شود که اینگونه نیست و بالعکس ممکن است تاثیر منفی داشته باشد.

چوبینه گفت: برخی غذاها مثل پروتئین و چربی نیز مصرف آن‌ها در آستانه مسابقه ممکن است هضم و جذب مواد غذایی دیگر را با اختلال مواجه سازد، چرا که مواد سنگینی هستند.

وی اظهار کرد: با این حال به طور کلی حداقل سه ساعت قبل از فعالیت، نباید غذاهای سنگین مصرف شود. مواد کربوهیدرات نیز مصرف آن‌ها یک ساعت پیش از آغاز فعالیت با رعایت یکسری جوانب، ایرادی ندارد و مصرف آب نیز قبل و حین فعالیت کاملا توصیه میشود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان‌ کرد: غذاهای کافئین‌دار مثل نسکافه، نوشابه و چای که مصرف بیش از حد آن‌ها مضر است، ممکن است بدن را حین فعالیت دچار کم‌آبی کنند. از طرفی مصرف غذاهای قندی همانطور که گفته شد، درست نیم ساعت پیش از شروع مسابقه ممکن است باعث تحریک انسولین و افت سریع قندخون شود. ضمن این‌که غذاهای فیبردار نیز به هیچ وجه بلافاصله قبل از مسابقه به ورزشکار توصیه نمیشود.

چوبینه در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از کافئین میتواند کارایی ورزشکار را افزایش دهد، عنوان کرد: در مورد اثرات متابولیکی کافئین همچنان بحث وجود دارد. عده‌ای میگویند مصرف کافئین روی چربی‌سوزی موثر است و می‌توان به عنوان انرژی، حین فعالیت از آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد: با این حال کافئین تاثیرات دیگری نیز دارد که از آن جمله میتوان به تاثیر آن در افزایش انگیختگی روانی اشاره کرد. دلیل سرحالی افراد پس از صرف نسکافه در اول صبح نیز همین مساله است. بنابراین روی تاثیرات این ماده همچنان اتفاق‌نظر وجود ندارد و عده‌ای عقیده دارند باعث چربی‌زدایی و انرژی‌زایی میشود و عدهای نیز معتقدند تاثیرات آن بیشتر عصبی و روانی است و فرد زمانی که در او انگیختگی روانی ایجاد میشود تصور میکند انرژی در او زیاد است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به مصرف غذاهای مایع پیش از مسابقه، تصریح کرد: مصرف غذاهای مایع مشکلی ندارد ولی بستگی دارد آن غذای مایع چه نوع غذایی باشد. چنانچه غذای مایع، یک نوع غذای مایع قندی غلیظ باشد، ممکن است در فرد اختلال گوارشی ایجاد کند و تخلیه معده‌ای را کُند کند.

وی افزود: چنانچه غذای مایع، غذایی باشد که فروکتوز آن زیاد باشد، ممکن است تاثیر منفی داشته و جذب آن کُند شود، با این حال مصرف آب در حد مناسب مشکلی ندارد ولی مایعات غلیظ و مایعات قندی از نوع فروکتوز و همچنین مایعات گازدار، توصیه نمی‌شوند.

چوبینه در پایان در مورد مصرف نوشابه‌های ورزشی در میان ورزشکاران نیز عنوان کرد: مصرف این دسته از نوشابهها به طور کلی در میان ورزشکاران به خصوص فوتبالیستها و دوچرخهسواران رایج است که این نوشابه‌ها مارکهای مختلفی دارند. این نوع نوشابهها حاوی قند، سدیم و پتاسیم و موادی از این قبیل هستند. این نوشابهها حاوی مکملهای کمککنندهای هستند که بسیار مفیدند که البته مصرف آن‌ها بستگی به نوع مارک آن‌ها دارد و چنانچه اصل باشند و بحث تقلبی بودن آن‌ها مطرح نباشد، بسیار مفید هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" ، تاریخ انتشار جمعه ۲۴ مهر 1394 ، کد مطلب : 94072415460 : www. isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین