پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 14
کد خبر: ۱۷۶۰۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

راهکارهایی برای واردات خودرو بدون انتقال ارز

بابت تعرفه وارداتی، حقوق گمرکی و عوارض مالیاتی به‎ازای ارزش هر خودرو 150درصد برای دولت درآمدزایی می‌شود.رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره تاثیر ورود خودروهای خارجی به کشور می‎گوید: «واردات خودرو علاوه‌بر بالا بردن سهم خودروهای باکیفیت، ایمن و بادوام از مجموع خودروهای موجود در کشور و تاثیر بر کاهش آلودگی هوا که هم به‎طور مستقیم و هم ازطریق اسقاط 4خودرو فرسوده به‌ازای هر خودرو وارداتی حاصل می‎شود، می‌تواند درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد کند، زیرا فقط بابت عوارض گمرکی به‌ازای ارزش هرخودرو، 150درصد برای دولت درآمدزایی می‌شود.»

شعار سال: تحریم‌های آمریکا از یکسو به شکل مستقیم صنعت خودرو کشور را هدف گرفت و مشکلاتی را همچون توقف همکاری خودروسازان خارجی و تامین قطعات هایتک ایجاد کرد و ازسوی دیگر پیش‌از آنکه مشکلی در نقلوانتقال ارز در بخش خودروهای وارداتی پیدا شود، موجب شد دولت با هدف مدیریت منابع ارزی کشور تصمیم به توقف واردات خودرو بگیرد. اما این تصمیم ناگهانی و دستورالعمل متعاقب آن عطف بهماسبق شد و به حبس حدود 15هزار خودرو در انبارهای جنوب کشور انجامید. یعنی همان چیزی که بسیاری از کارشناسان و فعالان این بخش از آن به عنوان خودتحریمی یاد میکنند و باتوجه‌به اینکه ارز مربوط‌به این خودروها قبل از اعلام ممنوعیت واردات از کشور خارج شده است، عدم ترخیص آنها را به بهانه مدیریت منابع ارزی کشور بلاتوجیه میدانند.

بهویژه آنکه دپوکردن این خودروها در گمرک موجب نارضایتی خریداران و طرح شکایت آنها از شرکتهای نمایندگی رسمی در مراجع قضایی شده است. از سوی دیگر، ترخیص‌نشدن این خودروها از گمرک روند تعدیل کارکنان شرکتها را تسریع کرده است.

با اینحال نهتنها گشایشی در این بلاتکلیفی ششماهه حاصل نشده، بلکه دولت در لایحه بودجه سال آینده نیز ردیف درآمدی خود را از محل عوارض و مالیات واردات خودرو صفر درنظر گرفته و این به معنی تمدید این ممنوعیت برای سال 98 است.

راهکارهایی برای واردات خودرو بدون انتقال ارز

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره تاثیر ورود خودروهای خارجی به کشور میگوید: «واردات خودرو علاوه‌بر بالا بردن سهم خودروهای باکیفیت، ایمن و بادوام از مجموع خودروهای موجود در کشور و تاثیر بر کاهش آلودگی هوا که هم بهطور مستقیم و هم ازطریق اسقاط 4خودرو فرسوده به‌ازای هر خودرو وارداتی حاصل میشود، می‌تواند درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد کند، زیرا فقط بابت عوارض گمرکی به‌ازای ارزش هرخودرو، 150درصد برای دولت درآمدزایی می‌شود

کوروش مرشدسلوک میافزاید: «در بودجه 98 هیچ رقمی برای درآمدزایی از محل واردات خودرو دیده نشده و درواقع دولت برای لغو ممنوعیت واردات خودرو تصمیمی نگرفته است

وی ادامه میدهد: «ما راهکارهای خود را برای واردات خودرو بدون انتقال ارز و با استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور، بارها مطرح کرده‌ایم اما باتوجه‌به اینکه دولت خود را در شرایط جنگ اقتصادی می‌بیند، باید در کنار دولت ایستاد و دولتمردان نیز نهایتا باید صلاح کشور را در نظر بگیرند

اتفاق نظر بالادستی برای ترخیص خودروهای دپوشده

به گفته مرشدسلوک، دولت باتوجه‌به نگرانی‌های ارزی و اتخاذ تصمیماتی برای جلوگیری از خروج دلار از کشور، خودش را از درآمد حاصل از واردات خودرو محروم کرده است. وی تصریح میکند: «اکنون بیش‌از 15هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرکات مختلف کشور وجود دارد که به دلیل صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه از سوی وزارت صنعت صاحبان آنها نتوانسته‌اند این خودروها را ترخیص کنند. این یعنی دولت از 1600میلیارد تومان عوارض گمرکی چشمپوشی کرده است

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو میافزاید: «بنابر شنیده‌ها دستورالعمل نحوه ترخیص این خودروها توسط یک تیم کارشناسی از سوی قوای سهگانه تدوین و به دفتر معاوناول رئیسجمهور ارسال شده و آقای جهانگیری هم آن را برای وزیر صنعت فرستاده تا هم بیش‌از این به خودروهای مردم خسارت وارد نشود و هم با عرضه این خودروها به بازار در سهماهه آخر سال قیمتها در بازار تحت کنترل قرار گیرد

تامین لوازم یدکی وارداتیها؛ منتظر تصمیم دو وزارتخانه

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو یادآور میشود: «باتوجه‌به تاخیر در تصمیم‌گیری درخصوص این خودروها هزینه‌های هنگفتی به فعالان این حوزه تحمیل شده است؛ از ایجاد پرونده‌های قضایی گرفته تا هزینه‌های دیرکرد که به قراردادهای خارجی لطمه زده و موجب از بین رفتن اعتبار تاجران ایرانی در خارج از کشور شده که همگی آن‌ها فقط به دلیل تعلل در صدور دستورالعملی قابل‌اجرا بوده است

وی درخصوص تعهد واردکنندگان برای تامین قطعات خودروهای واردشده تصریح میکند: «متاسفانه بستهبودن سایت ثبتارش و تحریم‌های بانکی باعث شده است ما در این حوزه مشکلات زیادی داشته باشیم، به‌طوری که اگر قیمت خودرویی سهبرابر افزایش قیمت داشته، قیمت قطعات آن تا شش‌برابر گران‌تر شده است

مرشدسلوک درخصوص علت بسته‌بودن سایت ثبتارش نیز میگوید: «مهمترین دلیل آن، انتقال ارز است. زیرا بانک‌ها نمی‌توانند ارزی را تخصیص بدهند. البته صحبت‌هایی مبنی‌بر استفاده از سیستم صرافی یا بهصورت شخصی مطرح شده است که منتظر نظر نهایی وزارتخانههای اقتصاد و صنعت در این خصوص هستیم

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری پدال تاریخ انتشار 24 آذر 97، کدخبر: 96243، www.pedalnews.ir


خبرهای مرتبط
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین