پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
نکته قابل‌تأمل این روزها در حوزه صنعت چای یک بام و دو هوا عمل کردن مسؤولان کشور است که مستقیماً در آینده صنعت چای، رونق اقتصادی کشاورزان، اشتغال و تأمین این محصول مهم نقش دارند.

شعارسال: چای تولید شده داخلی درحالی‌که بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود، نمی‌تواند میزان مصرف ایرانیان را در طی یک سال تأمین کنند و در راستای آن سالانه هزاران تن چای وارد کشور می‌شود گرچه دولت برای افزایش سطح بهره‌وری زیر کشت علاوه بر خرید تضمینی برگ سبز، تسهیلاتی را نیز جهت به‌زراعی باغات چای در اختیار باغداران قرار می‌دهد.

واردات بی‌رویه در صنعت چای یکی از معضلاتی است که پیوسته چایکاران و فعالان این صنعت را با دغدغه‌های فراوان روبرو کرده و دولت نیز همیشه باسیاست‌های انقباضی و انبساطی خود سعی کرده تا با کاهش یا افزایش تعرفه واردات، میزان مصرف و توزیع آن را در کشور مدیریت کند گرچه همیشه دلالان از مسؤولان در کنترل بازار چای، چندین گام جلوتر هستند.

اما نکته قابل‌تأمل این روزها در حوزه صنعت چای یک بام و دو هوا عمل کردن مسؤولان کشور است که مستقیماً در آینده صنعت چای، رونق اقتصادی کشاورزان، اشتغال و تأمین این محصول مهم نقش دارند و آن نیز حذف یا تخصیص ارز یارانه‌ای دولت جهت واردات محصولات، کالاهای اساسی و ضروری است.


در راستای نوسانات ارزی در کشور و اعمال سیاست‌های تخصیص ارز دولتی به برخی از محصولات استراتژیک ازجمله گروه غلات، روغن و سایر محصولات، چای کوبیده در بسته‌بندی غیر خرده‌فروشی در کنار انواع چای سیاه در بسته‌بندی بیش از سه کیلوگرم با تغییر گروه کالایی از گروه دوم به گروه یک در جهت مدیریت و تنظیم بازار شب عید با دستور رحمانی وزیر صنعت معدن تجارت قرار گرفت.

در حالی دستور قرار گرفتن چای در لیست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی رحمانی وزیر صنعت معدن تجارت به بانک مرکزی در نیمه اسفندماه جاری اعلام‌شده که سالاری، استاندار گیلان طی هفته گذشته در حاشیه مراسم معارفه فرماندار رودسر با اشاره به حمایت دولت از صنعت چای اظهار کرده بود چای به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد و فرهنگ مردم گیلان نیازمند گام‌های اساسی و اصولی‌تری جهت تأمین منافع برخی کشاورزان است و در جهت تحقق این مهم و با پیگیری‌های صورت گرفته با تصمیم دولت یارانه ارزی واردات چای حذف‌شده و از این‌ پس چای با ارز غیردولتی وارد می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان تحقق اجرای حذف تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات چای را موجب ترغیب کشاورزان به ادامه کشت چای و همچنین عدم رضایت برای فروش و یا تغییر کاربری اراضی زیر کشت آن برشمرده بود.

رئیس سازمان چای نیز در همین رابطه در گفت‌وگو باخبرنگار فارس در رشت با اشاره به واردات چای با ارز ترجیحی اظهار کرد: شورای اقتصاد مصوب کرده تا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای حذف شود اما این دستور همچنان عملیاتی نشده و قرار است پس از ۱۵ فروردین سال آینده اجرایی ‌شود.

حبیب‌الله جهان ساز حذف تخصیص ارز دولتی برای واردات چای را موجب رونق صنعت چای و همچنین کشاورز و تولید داخل برشمرده و افزود: وزارت جهاد‌کشاورزی پیشنهاد داده تا برخی از کالاها از گروه یک ‌به ‌دو متناظر پیداکرده و ارز غیر ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها اختصاص پیدا کنند که یکی از آن‌ها است.

با این حال چای با توجه به حساسیت و اهمیتی که در سفره ایرانیان دارد و از سوی دیگر با توجه به اشتغالی که ایجاد می‌کنند بسیار حائز اهمیت است و باید دولت تمامی سیاست‌های خود را در راستای تأمین، تولید و حمایت از کشاورزان و باغداران چای هماهنگ کند.

تخصیص مجدد ارز یارانه ۴۲۰۰ تومانی به واردات چای و قرار گرفتن آن در گروه نخست کالاهای اساسی جهت واردات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی دستوری که به همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی داده‌شده موجب شد تا امیدی که در دل کشاورزان باخبر یک هفته پیش‌تر استاندار گیلان مبنی بر عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات چای داده‌شده ناکام بماند و دوام نیاورد.

با واردات چای با ارز دولتی تولیدکننده داخلی نمی‌تواند در بازار چای با تولیدات مشابه رقابت کند و درنتیجه موجب می‌شود در سال آینده چای داخلی به قیمت تولید نیز قابل‌فروش نباشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار:27اسفند1397 ، کدخبر: 13971226001119: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین