پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۲۰۰۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
احیای بافت فرسوده ۲۰ سالی است که رنگ موفقیت را به خود ندیده است و هر مسئولی که در این حوزه دستی بر آتش کار زار داشته یا از ناهماهنگی دولت و شهرداری گله کرده یا با نبود قانون محکم برای عدم همکاری برخی از اهالی این مناطق مواجه شده است.

شعار سال: پروژه مسکن امید که از مدت‌ها پیش کلید خورده بود، بالاخره با رونمایی از یک پروژه به ثمر نشست. رونمایی از پروژه‌ای که تجربه مسکن مهر تردید‌هایی را درباره موفقیتش به دنبال دارد.

با همسو شدن شهرداری و دولت، امید‌ها برای سرعت گرفتن و پیشرفت پروژه‌ها در بافت فرسوده بیشتر شد، ولی همچنان مشکلاتی بر سر راه قراردارد که بعضا با بدقولی مسئولان و گاه با ناسازگاری برخی از صاحبان منازل اتفاق می‌افتد.

برای حل مشکل تملک خانه‌های فرسوده در تهران، طرح خانه به جای خانه مورد توجه مسئولین و قبول مردم قرار گرفت. در همین راستا در سال‌های گذشته مدل‌های مختلفی برای این موضوع در نظر گرفته شد که اخیرا با مشارکت توسعه گران بخش خصوصی سرعت بیشتری گرفته تا موجب افتتاح اولین پروژه مسکن امید در تاریخ ۹۸/۱/۱۸ شده است.

مسکن امید چیست؟

به گفته رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، در چارچوب بازآفرینی برنامه ملی یکی از اقدامات پیش‌بینی شده دولت و شهرداری این بود که اراضی خود را که در مجاورت بافت فرسوده هستند با توسعه گران بخش خصوصی به مشارکت گذاشته و در آن مسکن ساخته شود و توسعه گر سهم خود را فروخته و داخل بازار مسکن می‌شود و مابقی که سهم دولت و شهرداری است به عنوان پشتیبان نوسازی بافت فرسوده قرار خواهد گرفت.

از اواسط سال گذشته که این برنامه معرفی و به عنوان «مسکن امید» نام گذاری گردید، پروژه بهاران شرقی به عنوان نخستین پروژه مسکن امید شهر تهران است که در زمینی بالغ بر سه هکتار با زیر بنای ناخالص ۴۷۰۰۰ متر مربع در قالب نه بلوک و تعداد ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری در مجاورت بافت‌های فرسوده منطقه ۱۸ ساخته شده است.

کاوه حاجی علی اکبری، رئیس سازمان نوسازی در مورد تفاوت مسکن امید و مسکن مهر گفت: در ابتدا باید متذکر شوم که این اولین باری نیست که در تهران این اقدام صورت گرفته است، تجربه طرح خانه به جای خانه در پروژه‌های نوسازان در واقع یک سال قبل‌تر از همین مسکن امید بود، در سال ۱۳۸۶ مصوبه شورای شهر را ما در این مورد داریم که کسانی که مشارکت بر تملک ملک خود انجام می دهند در مقابل به آن‌ها مسکن معوض واگذار میشود

علی اکبری ادامه داد بین مسکن امید و مسکن مهر تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، یکی از تفاوت‌ها این است که مسکن امید در محدوده شهری هستند، ولی مسکن مهر بیرون از محدوده شهری واقع شده اند پروژه‌های مسکن مهر بیشتر با مدل پیمانکاری ساخته می‌شوند، ولی پروژه‌های مسکن امید با مشارکت در ساخت تهیه شده اند. همینطور پروژه‌های مسکن مهر با هدف به حداقل رساندن قیمت با نازل‌ترین کیفیت ساخته می‌شود در صورتی که در پروژه بهاران شرقی کیفیتی از مصالح و اجرا مورد استفاده قرار گرفته که یک سر و گردن از میانگین منطقه هم بالاتر است.

از نظر زیر ساخت هم فرق بین مسکن مهر و امید این است که زیر ساخت‌های مسکن امید آماده است در صورتی که در مسکن مهر اول باید آب و برق و... و همچنین خدمات تامین می‌شد که در پروژه بهاران شرقی اینگونه نیست و بوستان نرگس به تازگی در نزدیکی این پروژه افتتاح شده و کاربرد‌های درمانی، آموزشی، ورزشی هم وجود دارد

کیفیت اجرای پروژه‌های مسکن امید تا چه اندازه مورد تایید دولت و شهرداری است؟

علی اکبری در این رابطه افزود: اگر دوستانی هستند که دچار تردید شده اند روز یکشنبه ۹۸/۱/۱۸ در افتتاحیه تشریف ببرند هم با کیفیت مصالح و هم با کیفیت اجرا اشنا شوند و از نزدیک بازدید نمایند.

در این پروژه سازوکار نظارت که در همه پروژه‌های مسکن که در شهر ساخته می‌شود وجود دارد یعنی همان سازوکار مهندس ناظر و از این قبیل. البته ما دستگاه نظارت هم داشتیم و در کار نظارت به صورت میدانی و به صورت مستقیم بررسی‌ها و گزارش‌های دوره‌ای را به کارفرما ارائه می‌کردند و به همین خاطر اطمینان لازم انجام داده از کیفیت ساخت داریم و این پروژه با پروانه ساخته شده و گواهی عدم خلاف هم گرفته شده است.

رئیس سازمان نوسازی در مورد نحوه واگذاری املاک افزود واحد‌هایی که برای بخش عمومی است و متعلق به شهرداری تهران است، گفت: واگذاری کاملا توسط شهرداری تهران و با سازوکاری که در طرح خانه به جای خانه که در سال ۸۶ شورای اسلامی شهر تهران مصوب شده است صورت خواهد گرفت و دولت دخالتی نخواهد داشت.


آیا اقدامات دولت برای بخش نوسازی بافت فرسوده کافی بوده است؟

علی اکبری در این خصوص گفت: در تهران دولت اراضی را در اختیار این برنامه قرار نداده است، چون دستگاه‌های دولتی می‌گویند در تهران زمینی نداریم که بخواهیم در اختیار این برنامه قرار دهیم؛ هرآن چیزی که تا به امروز یا به بهره‌برداری رسیده یا قرار است ساخت آن آغاز شود، مربوط به شهرداری تهران است.

علی اکبری افزود: دولت مهم‌ترین کاری که در این حوزه می‌تواند انجام دهد، کم کردن هزینه‌های تمام شده این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر است؛ یعنی بیاید با وام کم بهره هزینه ها را کاهش دهد تا سرمایه گذار پول کمتری را وارد این پروژه کند یا مثلا هزینه‌های مربوط به نظام مهندسی، مالیاتی، ثبتی، انشعابات، آموزش و پرورش و بیمه کارگران (همه این‌ها هزینه‌هایی است به جیب دولت می‌رود) را دریافت نکند. اگر از تمام یا بخشی از این هزینه‌ها صرف نظر شود، می‌تواند به اندازه قابل توجهی هزینه تمام شده ساخت را پایین بیاورد. در این صورت این پروژه‌ها می‌توانند مزیت رقابتی با پروژه‌های دیگر پیدا کنند و توسعه گران می‌توانند به این موضوع تکیه کرده و مشارکت نمایند.

وی در ادامه گفت: کار دیگری که دولت می‌تواند در این بخش انجام بدهد این است که به توسعه گر اطمینان بدهد واحد مسکونی که ساخته می‌،شود بدون مشتری نخواهد ماند و به فروش می‌رسد و به نوعی تضمین خرید برای توسعه گر فراهم کند. تضمین خرید هم با تسهیلات خرید برای متقاضیان قابل حل است، یعنی اگر دولت یک بخش قابل توجهی از قیمت واحد مسکونی را از طرق تسهیلات بلند مدت برای خریداران فراهم کند، توسعه گر هم این اطمینان را پیدا خواهد کرد که در این شرایط رکود مسکن‌هایی که ساخته حتما مشتری خواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 17 فروردین 98، کد مطلب: 889539: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین