پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۲۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
طی چند سال گذشته دانشگاه‎ها، در مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی، حدنصاب تعیین می‎کنند. این اقدام، خلاف قانون مصوب مجلس است.

شعار سال: بر اساس قانون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری به شیوه «آموزشی ـ پژوهشی»، باید بر اساس تأثیر ۵۰ درصدی آزمون سازمان سنجش و تأثیر ۵۰ درصدی نمره دانشگاه صورت پذیرد؛ در حالی که تعیین حدنصاب در مرحله دوم، به صراحت با قانون سنجش و پذیرش مبنی بر تأثیر ۵۰ درصدی نمره سازمان سنجش مغایر است. زیرا اگر داوطلبی حتی در صورت کسب نمره بالای کتبی در مرحله اول، نتواند در مرحله دوم، حدنصاب دانشگاه را کسب کند، عملاً از طی مراحل پذیرش محروم می‌شود و اصلاً نمره سنجش عمومی وی منظور نخواهد شد. در واقع، این اقدام دانشگاه‌ها موجب شده ۵۰ درصد مربوط به آزمون کتبی سازمان سنجش را نیز نادیده بگیرد.

در این باره با یکی از دانشجوهای مقطع دکترا دانشگاه تهران به انصاف نیوز می‌گوید این اقدام دانشگاه تهران بر خلاف قانون است و زمینه فساد و رانت را فراهم می‌کند و باعث می‌شود اساتید دانشگاه بر روی فرد خاصی لابی کنند و طی این سال‌ها دیده‌ایم تیپ‌های خاصی در مقطع دکترا وارد دانشگاه شده‌اند. او همچنین معتقد است در حال حاضر فقط فشار رسانه‌ای می‌تواند این مشکل را حل کند زیرا حتی رای دیوان عدالت اداری هم بر ابطال علکرد دانشگاه تهران صادر شده است.

اخیراً هم یکی از داوطلبان آزمون دکتری ۹۶، از دستورالعمل دانشگاه تهران در مورد حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی به خاطر مغایرت با ماده (۵)قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور (مصوب ۱۳۹۴)، به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند. هیات عمومی دیوان پس از دریافت دو دفاعیه اداره کل حقوقی دانشگاه تهران، رأی نهایی خود مبنی ابطال دستورالعمل نحوه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران را از تاریخ تصویب (۱۳۹۴) صادر می‌کند (لینک).

علیرغم گذشت پنج ماه از صدور این رأی عامالشمول توسط دیوان عدالت اداری، دانشگاه تهران از اجرای قانون مصوب مجلس و رأی دیوان برای داوطلبان متضرر طفره می‌رود و با اینکه طرف حکم دیوان، دانشگاه تهران است، داوطلبان را یا به سازمان سنجش ارجاع می‌دهد که سازمان نیز این پاسخ را میدهد: «در این خصوص، ابلاغی به ما ارائه نشده است»؛ یا مراجعه کنندگان را به شکایت در دیوان عدالت اداری حواله میدهد تا در فرایند بلندمدت حدود دوسال، افراد از پیگیری پشیمان شوند! با اینکه همان رأی هیات عمومی دیوان به خاطر عام الشمول بودن، برای پیگیری درخواست سایر متضرران کافی به‌نظر می‌رسد.



عملکرد دانشگاه تهران فضا را برای فساد محیا می‌کند

یکی از دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه تهران با بیان اینکه در آزمون دکترا که به صورت تستی است و ۵۰ درصد قضیه است و ۵۰ دیگر هم مصاحبه با دانشگاه است، به انصاف نیوز گفت: اما برخی از دانشگاه‌ها زرنگ بازی درمی‌آورند و می‌گویند کسی که به دانشگاه ما برای مصاحبه مراجعه می‌کند، خودشان یک‌سری آیتم‌هایی را تعیین می‌کنند و می‌گویند باید ۵۰ درصد از این آیتم‌ها را بیاوری و این در واقع این فضا را برای فساد، رانت و زد و بند محیا می‌کند.

این دانشجویی که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت: برای مثال وقتی به دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مراجعه می‌کنید و می‌خواهی به گروه جامعه‌شناسی وارد شوید، یک‌سری اساتید در مورد شما نظر می‌دهند و همان اساتید ممکن است روی دانشجوی خاصی لابی کنند و به آن دانشجو نمره بالایی دهند و همین باعث شود تا آن دانشجو در مقطع دکترا در آن دانشگاه پذیرفته شود. هر سال این اتفاق می‌افتد و روی دانشجوهای خاصی لابی می‌کنند و آن دانشجوها را به گروه وارد می‌کنند. اصلا شما به روند پذیرش دانشجوهای دکترا در طی این سال‌ها نگاه کنید؛ متوجه خواهید شد که تیپ‌های خاصی وارد این مقطع شدند؛ دقیقا به خاطر همین حد نصاب است.

او گفت: وقتی اسم آن دانشجو را به سازمان سنجش ارسال می‌کنند، دیگر آن نمره آزمون چهار گزینه‌ای شما لحاظ نمی‌شود و یعنی به شما حد نصاب را نمی‌دهند و خیلی راحت از آزمون کنار می‌روید. مرحله دوم برای دانشگاه تهران بسیار مهم است؛ دانشگاه علامه هم قبلا این مدلی بود؛ الانش را دیگر نمی‌دانم. اما مصوبه دیوان عدالت به صراحت کار دانشگاه تهران را باطل کرده است، اینکه دانشگاه تهران حد نصاب قائل می‌شود و بگوید طبق حد نصاب خودمان این دانشجو را قبول می‌کنیم؛ این کار اشتباهی است. زیرا دانشگاه مرجع قبول یا قبول نکردن دانشجویی نیست؛ بلکه سازمان سنجش مرجع است. با این مدل نمره دادن‌ها باعث می‌شوند دانشجو از گردونه رقابت کنار برود و فضا برای فساد و لابی فراهم می‌شود.

او ادامه داد: قبلا هم یک از دانشجوهای حقوق دانشگاه تهران از دانشگاه به خاطر این مورد شکایت کرد و دیوان عدالت هم گفته دانشجوهایی که طی این سال‌ها با این روش پذیرفته یا رد شدند، کارشان باطل است و دانشجوهایی که از سال ۹۶، ۹۷، ۹۸ با این روش پذیرفته نشدند هم باید از اول ثبت نام کنند اما دانشگاه تهران زیر بار نمی‌رود. زیرا می‌داند اگر کسی به صورت اختصاصی شکایت کند؛ چند سالی درگیر پرونده‌اش است و دیگر معنایی ندارد تا دکترا بخواند.

این دانشجوی مقطع دکترا گفت: دقیقا مثل تامین اجتماعی است که کارگران شکایت می‌کنند و یک رای برای سازمان تامین اجتماعی صادر می‌شود و می‌گویند این رای شامل همه کارگران می‌شود و آن پرونده به شعبه می‌رود و دو سه سال آنجا می‌ماند و کارگر باید منتظر باشد ببیند به او پول می‌دهند یا نه. الان شکایت هم فایده‌ای ندارد و دانشگاه به این قضیه توجهی نمی‌کند. در حال حاضر فقط فشار رسانه‌ای می‌تواند تاثیر گذار باشد و رای دیوان هم در این باره صادر شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف، تاریخ 13 خرداد 98، کد مطلب: 172922: www.ensafnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین