پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
به اذعان برخی از کارشناسان، برکناری مدیرعامل پتروشیمی هنگام و انتصاب او به عنوان مدیرعامل پتروشیمی هرمز را می‌توان مصداق از چاله در آوردن طرح هنگام و در مقابل به چاه انداختن طرح هرمز دانست.

شعارسال: به اذعان برخی از کارشناسان، برکناری مدیرعامل پتروشیمی هنگام و انتصاب او به عنوان مدیرعامل پتروشیمی هرمز را می‌توان مصداق از چاله در آوردن طرح هنگام و در مقابل به چاه انداختن طرح هرمز دانست.

به گفته بسیاری از کارشناسان، انتصاب مدیرعامل سابق طرح پتروشیمی هنگام نمونه بارزی از مدیریت سفارشی است که مسئولیت بخش عمده ای از ده سال معطلی اجرای پتروشیمی هنگام حاصل سوء مدیریت دراین طرح بوده است.

بررسی سوابق موجود نشان می‌دهد قرارداد خرید لیسانس ومهندسی پایه واحد آمونیاک شرکت پتروشیمی هنگام با ظرفیت ۲۲۰۰ تن در روز با شرکت تاپسو دانمارک در خرداد ۱۳۸۷ و قرارداد خرید لیسانس و مهندسی پایه واحد اوره با ظرفیت ۳۲۵۰ تن در روز نیز درآبان همان سال با شرکت سایپم ایتالیا منعقد شده است. اما بنابراظهارات کارشناسان،با گذشت بیش از یک دهه مسوولان سابق هنگام هر بار ترفندی جدید را بکار گرفته تا ناکارآمدی خود در اجرای این پروژه را از نظرها پنهان نگاه دارند. مدیرعامل سابق این طرح، هلدینگ خلیج فارس را همواره با این وعده سرگرم می‌کرد که با گذاشتن ودیعه سیصد میلیارد تومانی در بانک صنعت و معدن به زودی وام ارزی سیصد میلیون دلاری را از آن بانک دریافت خواهد کرد. وعده ای که نه تنها محقق نشد بلکه پس از مسلم شدن عدم امکان دریافت وام ارزی مورد ادعای وی و ابلاغ دستور بازگرداندن ودیعه سیصد میلیارد تومانی سپرده گذاری شده، در اتفاقی کاملا عجیب و بی سابقه هلدینگ خلیج فارس شاهد این بود که نه تنها سودی به ودیعه مذکور تعلق نگرفته بلکه رقمی معادل پنج میلیارد تومان نیز بابت هزینه نگهداری از ودیعه کسر شده بود.

به اعتقاد کارشناسان، اوج ناکارآمدی مدیرعامل پتروشیمی هنگام آنجا بود که وقتی به واسطه تاخیرهای طولانی طرح تحت فشار قرار گرفت افزایش ظرفیت واحد اوره از ۳۲۵۰ تن به ۳۵۰۰ تن در روز را مطرح کرد تا باز هم برای ادامه حضور خود در این پست و استفاده از مزایای ویژه آن زمان بخرد. اقدامی که بارها از سوی کارشناسان و نیروهای اجرائی شاغل در آن طرح مورد انتقاد جدی قرار گرفته و با آمار و ارقام دقیق نشان می‌داد که این تصمیم نادرست نه تنها حاصلی در بر ندارد بلکه موجب افزایش هزینه‌های متعدد طرح شده و آثار زیان‌باری برای محیط زیست نیز به همراه خواهد داشت.

برکناری جمشیدی از طرح هنگام اگرچه با واکنش‌های مثبت مجموعه کارکنان شاغل در آن طرح مواجه شد اما انتصاب وی در راس طرح پتروشیمی هرمز یک گام به عقب اساسی برای هلدینگ خلیج فارس محسوب می‌شود.

طرح اوره و آمونیاک هرمز از چندین سال قبل با نظر مدیران وقت هلدینگ خلیج فارس عملا متوقف شده بود. اما پس از منتفی شدن پروژه مشارکت با شرکت BASF آلمان در یک برنامه ریزی جدید تصمیم بر این قرار گرفته بود که بخشی از اهداف آن طرح در قالب تغییر فرایند پتروشیمی هرمز برای تولید بخش های پایین دستی و گریدهای خاصی از پلی اتیلن دوباره فعال شود.

اقدامی که به گفته برخی از کارشناسان و با توجه به سابقه ضعیف مدیرعامل سابق هنگام عملا نشان می‌دهد این طرح نیز بدون شک هرگز به سرانجامی نخواهد رسید.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نفتی ها ،تاریخ انتشار: 13مرداد1398،کدخبر:16248 www.naftiha.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین