پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱
وجود بیکاری در استان ایلام، توجه به توسعه رشته های فنی و حرفه ای در استان را دوچندان کرده است.

شعارسال: بیکاری و نبود کسب و کار برای درآمد به عنوان یکی از مشکلات بزرگ در استان محروم ایلام شناخته می شود، یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیکاری جوانان استان نداشتن مهارت برای اشتغال است.

برای رونق اشتغال و کسب و کار، توسعه رشته های فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی افراد جویای شغل امروز امری حیاتی در استان محسوب می شود.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان حوزه اشتغال، در استان ایلام امروزه تسهیلات و طرح های مختلفی برای حوزه اشتغال در استان ایلام در نظرگرفته می شود که بخش مهمی از آن به دلیل نبود مهارت افراد منجر به اشتغال نمی شود.

فارغ التحصیلان آموزش عالی امروز در استان ایلام با مدارج بالا به دلیل نبود مهارت نتوانسته اند در طرح های اشتغالزایی موفق شوند و روالی که در اشتغال استان ایلام طی چند سال گذشته دنبال شده نتیجه آن افزایش جمعیت بیکاران استان بوده است.

لزوم توسعه رشته های فنی و حرفه ای در ایلام

یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی در استان ایلام اظهار داشت: در گذشته و الان عمده ترین مشکلات استان در بحث اشتغال، عدم آموزش صحیح افراد برای اشتغال است.

باید در این راستا استعدادیابی صورت گیرد و هر فردی در آن رشته و حرفه ای که علاقمند و استعداد آن را دارد، کار کنند

عباس غلامی بیان داشت: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای می تواند باعث اشتغال پایدار جوانان شود و مهمتر از آن باید در این راستا استعدادیابی صورت گیرد و هر فردی در آن رشته و حرفه ای که علاقمند و استعداد آن را دارد، کار کنند.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین نیازهای اشتغال استان ایلام توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است چراکه مهارت آموزی در کسب و کارهای مختلف می تواند کمک کننده جوانان و پیشرفت و توسعه باشد.

غلامی بیان کرد: امروزه در استان ایلام تکنسین در رشته های مختلف فنی بسیار کم وجود دارد ولی افرادی را داریم که در دانشگاه مدارک تحصیلی بالایی را گرفتند اما هیچ مهارتی را کسب نکردند.

وی افزود: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای باید جدی و زیرساخت های آن فراهم شود، چیزی که نیاز استان ایلام است این بوده که آموزش مهارت های فنی و حرفه ای می تواند باعث اشتغال پایدار جوانان شود.

غلامی افزود: برای ترویج آموزش های فنی و حرفه ای در استان ایلام باید از رسانه ملی و مطبوعات کمک گرفته و در این راستا اطلاع رسانی صورت و مردم را از این مهارت ها مطلع کنند که به سمت مهارت آموزی روی آورند.

فعالیت ۱۴ مرکز فنی و حرفه ای در ایلام

مدیرکل فنی و حرفه ای استان ایلام  در خصوص آمادگی این مرکز برای مهارت آموزی به افراد جویای شغل اشاره کرد و بیان کرد: ۱۴ مرکز آموزش فنی و حرفه ای در تمام شهرستان های استان فعالیت می کنند که از این تعداد چهار مرکز در شهر ایلام است.

احسان جمشیدزاده اظهار داشت: هم اکنون طبق آخرین آمارهای ارائه شده 137 کارگاه ثابت و سیار در سطح استان در حوزه های صنعت، خدمات، کشاورزی و ... خدمات مهارت آموزی را ارائه می دهند.

وی افزود: در سال جاری بیش از ۷۲۳ هزار نفر ساعت آموزش در استان ارائه شده و ۹۰۰ هزار ساعت آموزش برای امسال در استان تعهد آموزش فنی و حرفه ای استان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار نفر در ۲۲۵ حرفه در حال آموزش هستند که به طور میانگین ۶۰ درصد این حرفه‌آموزان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد آموزش های فنی و حرفه ای استان بر اساس نیاز بازار کار پیش بینی شده و ۳۰ درصد هم بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان فنی و حرفه ای کشور است.

صاحبان طرح های اشتغالزایی در ایلام مهارت کار می آموزند

مدیرکل فنی و حرفه ای استان ایلام گفت: مرکز فنی و حرفه ای استان به افرادی که می خواهند مهارت شغلی مناسبی برای ایجاد یک شغل پایدار بیاموزند، آموزش خواهد داد.

وی افزود: افرادی‌که مهارت و آموزش های لازم در خصوص کار و پیشه مورد نظر خود را فرا بگیرند، موفقیت بیشتری نسبت به افرادی که بدون مهارت اقدام به راه اندازی کسب و کار می کنند، برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: افراد می توانند با فراگیری مهارت های مورد نظر خود به راه اندازی یک کسب و کار پایدار اقدام کنند.

آموزش جوانان برای اشتغال در طرح های نفت و گاز

جمشیدزاده با اشاره به اینکه در استان ایلام باید به سمت آموزش های منجر به ایجاد اشتغال حرکت کنیم، افزود: مهارت آموزی برای پیشگیری از بیکاری در استان است چراکه کمتر می توان افراد دارای مهارت را بیکار دید.

وی عنوان کرد: آموزش های ویژه ای را در حوزه های گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی برای جوانان استان را در نظر گرفته ایم و آماده ارائه به شرکت های فعال در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح های بزرگ نفت و گاز در استان ایلام گفت: با حمایت و پیگیری های مسئولان ارشد استان، دپارتمان تخصصی نفت و گاز در استان راه اندازی و اولین قرارداد آموزشی این دپارتمان به امضاء رسیده است.

جمشیدزاده اظهار داشت: این قرارداد در راستای مهارت آموزی جوانانی است که می خواهند در طرح های نفت و گاز شهرستان دهلران مشغول به کار شوند، در این راستا از شهریورماه سال‌جاری، تعداد ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار بومی در شهرستان دهلران در هشت حرفه آموزشی درحوزه جوشکاری تخصصی، برق صنعتی و صنعت ساختمان آموزشهای لازم را در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دهلران فرا خواهند گرفت.

بهبود وضعیت کسب و کار در ایلام نیازمند مهارت آموزی

ترویج فرهنگ مهارت آموزی در استان ایلام می تواند بخشی از فرهنگ اشتباه پشت میزنشینی را بهبود ببخشد، به منظور جلوگیری از کارهای پراکنده در این حوزه و اثربخشی بیشتر آموزش‌های مهارتی در زندگی مردم، تشکل شورای مهارت در استان ضروری است.

با توجه محرومیت ایلام در بخش های مختلف های اقتصادی و عدم اجرای طرح های بزرگ، قطعا راه اندازی کارگاه های کوچک اشتغالزایی در ایلام نیازمند کسب مهارت آموزی است.

برای افزایش اشتغالزایی در استان ایلام با توجه به ظرفیت های موجود، توسعه رشته های فنی و حرفه ای برای راغب شدن افراد به مهارت آموزی ضروری است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:16مرداد1398 ، کدخبر: 4686903: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین