پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸
آنانی از اهل ایلام که در اردیبهشت سال ۹۶ امید را به عنوان پاردایم مدیریت اجرایی کشور برگزیدند دلایل زیادی برای رضایت از انتخاب و رای خود دارند دلایلی که با وجود فقر تبلیغاتی دولت در این استان، غیر قابل انکار بوده و دلیل و نشانه کارامدی دولت دوازدهم برای رفع محرومیت از نام و نمای ایلام است.
شعار سال: آنانی از اهل ایلام که در اردیبهشت  سال ۹۶  امید را به عنوان پاردایم مدیریت اجرایی  کشور برگزیدند دلایل زیادی برای رضایت از انتخاب و رای خود دارند دلایلی که با وجود فقر تبلیغاتی دولت در این استان، غیر قابل انکار بوده و دلیل و نشانه کارامدی دولت دوازدهم برای  رفع محرومیت از نام و نمای ایلام است.

رییس جمهوری دولت تدبیر و امید قرار است درقالب  دومین سفر استانی آبان ماه به  ایلام  سفر کند وی در کنار برنامه های مرسوم سفر ، در مراسم بهره برداری از  چندین طرح کلان صنعتی و عمرانی شرکت می کند وهمچنین کلنگ نمادین آغاز عملیات اجرایی چند طرح را به زمین می زند.

ارزش و هزینه مصوب این طرح ها ۱۲۰ هزار میلیارد ریال عنوان شده است.

به نظر می رسد  بررسی ساده ای از طرح های سفر رییس جمهوری برشی  گویا از الگوی کار و تلاش مدیران دولت دوازدهم و میانبری موثر برای معرفی روند محرومیت زدایی ایلام طی ۲ ساله فعالیت دولت دوازدهم به عنوان هدف کلی این جستار باشد.

**آغاز عملیات اجرایی راه آهن ایلام

آغاز عملیات اجرایی راه آهن ایلام ،  یکی از چند پروژه  ای ارتباطی  است که در سفر رییس جمهوری کلنگ زنی و اجرای آن آغاز می شود.

پروژه پیوستن ایلام به شبکه ریلی کشور که در  سه دهه گذشته همواره در هر فهرست توسعه گرایانه استان  قرار داشته و به عنوان شرط ضروری برای رفع محرومیت ایلام همواره مطالبه شده است  بدون اینکه پاسخ عملیاتی مثبت  دریافت کند اکنون در آستانه شروع عملیات اجرایی قرار دارد.

نکته منفی نادیده انگاشته شدن تحولات منتهی به تصویب و کلنگ زنی این طرح  توسط ناظران اجرایی و سیاسی و رسانه هایی است سالها در مورد اهمیت و ضرورت اجرا آن نوشتند و گوشزد دادند.

همزمان با سفر حسن روحانی به ایلام  کلنگ احداث  آزاد راه نجف اشرف ( پل ذال – چیلات – نجف اشرف ) نیز به زمین زده می شود این  طرح بدون هیچ سابقه از طرح ، تبلیغ ، مطالبه ، وعده و تاخیر و دیگر موارد این چنینی، با وجود تنگناهای مالی و اقتصادی دولت  تنهابراساس ضرورت ها راهبردی به خصوص نقش آن در تکمیل زیرساخت های ارتباطی استان در چند هفته اخیر توسط مسئولان استان و دولت مطرح و مصوب شد .

احداث آزاد راه نجف اشرف ، تکمیل بزرگراه ایلام -  مهران -کربلا در کنار طرح تعریض راه مهران – دهلران موقعیت ترانزیتی و زیارتی و گردشگری ایلام را تا افق درازمدت تثبیت می کند.

اما همه طرح ها عمرانی و زیرساختی سفر رییس جمهوری به ایلام عمرانی و زیرساختی نیستند  بلکه بیشتر آنها طرح های تولیدی و صنعتی کلان و ناظر بر حل مشکل فقر و بیکاری می باشند.

از جمله چندین طرح تولیدی و صنعتی «شرکت بزرگ استیل کورد»، «شرکت فولاد گستر آتنا» و« شرکت کوشای غرب»  با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسند که هرکدام ظرفیت ایجاد صنایع و خوشه های صنعتی مکمل را دار هستند.

در این سفر چند طرح مهار آب و خاک  نیز  افتتاح یا کلنگ زنی می شود طرحهایی که قرار است بخش کشاورزی به عنوان بستر فعالیت ۳۰ درصد شاغلان استان ایلام را نوسازی کند.

**ایلام نفتی محور هویت صنعتی ایلام

اما شاه بیت طرح های محرومیت زدایی ایلام که در این سفر افتتاح یا کلنگ زنی می شوند در حوزه پروژه های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی قرار  دارد طرح هایی که بهره برداری از همه آنها به عنوان ریل گذاری دولت دوازدهم برای توسعه ایلام قرار است  ایلام را به عنوان استانی نفتی بازتعریف کند.

به تقریب می توان گفت طرحهای  سفر رییس جمهوری همه در چهارچوب برنامه نظری توسعه ایلام قرار داشت و به نوعی مبین روند طی شده ۲ سال گذشته برای محرومیت زدایی ایلام هستند

محرومیت چسبنده ،  نادلخواه و ناهمخوان

ایلام محروم نیست ، فقر ذاتی این منطقه از کشور نیست و  می توان به هیچ بحث علمی و تنها به استناد هجوم حفاران گنجینه های تاریخی به محوطه های باستانی این استان در سال های گذشت  و به روایت هزاران قطعه تاریخی نادر و ارزشمند که به واسطه قاچاق اکنون زینت بخش گنجینه های شخصی و عمومی امریکا و اروپا شده اند  استدلال کرد که این منطقه از ایران زمین در طول تاریخ غنی و اباد بوده است.

با این وصف محدوده جغرافیایی که  در سال ۱۳۰۸ شمسی توسط  فرهنگستان به ایلام نام‌گذاری شد از همان ابتدا قرین محرومیت شد.

این منطقه در سال ۱۳۱۶  در تقسیمات کشوری، بخشی از استان پنجم یعنی کرمانشاهان بود  در سال ۱۳۴۳  محدوده کنونی استان ایلام به عنوان فرمانداری کل شامل شهرستان‌های ایلام، دره‌شهر، دهلران و مهران بخشی از استان کرمانشاه به تصویب هیئت وزیران رسید.

طی این مصوبه، بخش‌هایی از لرستان و خوزستان به ایلام ملحق شدند در فروردین ۱۳۵۲ پس از تصویب هیئت وزیران فرمانداری کل ایلام و پشتکوه شامل فرمانداری ‌های ایلام، دره شهر، مهران و دهلران به استان ایلام تبدیل شد. در سال های بعد به ترتیب فرمانداری‌های شیروان و چرداول، آبدانان، ایوان، ملکشاهی و سیروان در پیکره سرزمینی استان ایلام ایجاد شدند.

در مهر ماه سال ۱۳۹۱ ه‍.ش شیروان و چرداول، در، تقسیمات کشوری در ایران به دو شهرستان،شیروان و چرداول، به مرکزیت سرابله، و سیروان به مرکزیت لومار، تقسیم شد.

 در تیر ماه سال ۱۳۹۲ با مصوبه هیئت دولت شیروان چرداول رسماً، به نام چرداول تغییر نام یافت و بخش بدره از شهرستان دره شهر جدا گردید و به شهرستان بدره ارتقاء یافت.

مرزنشینی، دوری از مرکز ، بی توجهی حکمران، نداشتن رونق شهرنشینی ، اتکا به دامداری سنتی  به عنوان زمینه های محرومیت ایلام تا قبل از انقلاب اسلامی مطرح هستند.

 شاید دوران دفاع مقدس که استان های مختلف کشور نه بر اساس میزان  برخورداری از شاخص های رشد بلکه به واسطه  نقش آفرینی در دفاع از مرزهای سرزمینی و میزان ایثار تعریف می شدند بهترین فضای روحی و  روانی برای اهالی ایلام که از صفت محرومیت ناخوشدل هستند بوده است.

همواره در توصیف حماسه ورزی مردم مناطق مختلف کشور در دوران جنگ تحمیلی نام و یاد استان های خاصی  تداعی می شود این درحالی است که ایلام ۴۰۰ هزار نفری دهه ۶۰و ۷۰ با ۵۰ هزار  رزمنده ، ایثارگر و تقدیم بیش از سه هزار شهید به نسبت جمعیت بیشترین شهید و سرانه ایثار کشور را دارد.

برخلاف روال نانوشته بهره مندی بیشترین فداکاران از مزایای دوران بعد از جنگ، استان ایلام با پایان جنگ تحمیلی در حالی که دیگر استانها متاثر از سیاست های توسعه گرایانه و عدالت جویانه انقلاب و نظام اسلامی در حال تکمیل زیرساخت ها و ارتقا شاخص های رفاهی بودند ایلام تا یک دهه مشغول ساخت خانه و خیابان و اداره و مدرسه تخریب شده از جنگ و بمباران بود .

بعد از جنگ و بازسازی سیاست دولت های وقت به سمت آزاد سازی نرخ ارز، یکسان سازی بهره تسهیلات تکلیفی و حذف دیگر مزایایی که می توانست محرک و پیشران توسعه صنعتی شود تغییر جهت داد که معنای آن محرومیت ایلام از ظرفیتهایی بود که تا پیش از آن  مبنای رشد استان های برخوردار واقع شده بودند.

موارد و موانع مختلفی به عنوان علت فقر انباشته و فعلیت نیافتن ظرفیت‌های توسعه استان مرزی ایلام مطرح می‌شود که از جمله آنها محرومیت از رویکرد عدالت جویانه نظام و انقلاب اسلامی و برنامه‌های توسعه همه جانبه کشور در دهه ۶۰ تا سال‌های میانی دهه ۷۰ است.

سال‌هایی که برنامه توسعه با شتابی تند در مناطق مختلف کشور پیگیری می‌شد اما ایلام به عنوان جبهه میانی دفاع مقدس هشت سال در جنگ تحمیلی و قریب همین  مدت نیز در حال بازسازی خرابی‌های جنگ بود.

خرابی‌هایی که دامنه آن از شهرها و روستاهای اشغال شده مهران و دهلران شروع می‌شد و تا دیگر مناطق شهری استان که در جریان ۳۶۰ مورد حمله سنگین بمب افکن‌های دشمن بعثی کامل از بین رفته بود گسترش می‌یافت.

حاصل جنگ تحمیلی و دوران بازسازی بعد از جنگ برای ایلام ۱۵ سال عقب ماندن از قافله توسعه استان‌های مختلف کشور بود عقب ماندگی که با وجود همه تلاش‌ها و سرمایه گذاری ها هرسال از سال قبل بیشتر می‌شود.

قاسم سلیمانی دشتکی که در نیمه دوم سال ۹۶ فعالیت خودرا در سمت استاندار ایلام را آغاز کرد فاصله موقعیت و منابع استان با سهم مردمان آن از رفاه و توسعه را موجب شگفتی یافت و به نحو هدفمند توضیح چرایی این وضعیت ناهمخوان را در قالب پرسشی عام مطرح کرد و به بحث گذاشت.

وی با طرح شگفتی از تفاوت آنچه که هست با آنچه که باید باشد افکار عمومی و به طور خاص فعالان و ناظران اجرایی ، اقتصادی و ناظران و نخبگان فکری و دانشگاهی استان را با این چالش ذهنی مواجه کرد که چرا ایلام با وجود همه داشته ها در ردیف محروم ترین ها قرار دارد؟.

نتیجه کارکردی بحث برای مدیریت ارشد استان سازماندهی و همنوا کردن همه نیروها در جهت مطالبه فرصت های از دست رفته توسعه ایلام ، به خصوص در دوران هشت ساله دفاع مقدس و مطالبه طرح و اعتبار برای بهره برداری از قابلیت های مشهود و مستتر استان بوده است .

وی بعد از بررسی های کارشناسی طرح حرکت توسعه ایلام را براساس مطالبه سهم ایلام از منابع عمرانی و تسهیلات ارزان قیمت  سال های جنگ و بهره برداری از ظرفیت های آب وخاک ، نفت و گازو ترانزیت  از طریق ایجاد صنایع کلان و بالادستی  و ارتقا زیربناها تعریف و سامان داد.

تکاپو استاندار ایلام و دولت دوازدهم برای تخصیص طرح و اعتبار به تحرک بخش های مختلف از عمران و شهر و روستا تا راهسازی ، توسعه صنعتی و کشاورزی استان ایلام انجامید.

***ایلام قطب سوم پتروشیمی کشور

بعد از اجرای پنج برنامه پنج ساله ، سکون و عدم تحرک ایلام در قعر جدول استانی توسعه ، دولت تدبیر را به بهره برداری و سرمایه گذاری در منابع و صنایع نفت وگاز به عنوان ریلی دیگر برای بهبود شاخص های رفاهی ، اقتصادی و زیربنایی ایلام وا داشته است .

 تحلیل ساده و غیر فنی از چند وچون سکون و سکوت ایلام در قعر جدول برخورداری از شاخص های رفاهی و زیربنایی در همه سال های اجرای برنامه های پنج ساله توسعه نشان می دهد که متوازن کردن توسعه ایلام با دیگر استان ها راه و ظرفیتی غیراز انچه از که تاکنون جریان داشته است می خواهد.

با ادامه روال جاری مرسوم تصویب طرح ها ، توزیع منابع و تخصیص اعتبار در قالب ها و سرفصل های نخ نمایی که در همه سال های اجرای پنج برنامه توسعه چون چاه ویلی منابع را با کمترین بهره وری ربوده نمی توان به هیچ تحرک عمودی در موقعیت اقتصادی و رفاهی ایلام امید داشت و دل بست.

دیگر اینکه جایگاه ایلام در جدول توسعه با داشته های بالقوه آن به شکل رنج اوری ناهمخوان است ، بیش از ۹۰ درصد منابع نفتی و گاز غرب کشور و ۱۱ درصد منابع شناخته شده نفت و گاز کشور در استان ایلام قرار دارد.

دولت تدبیر با اتکا به این موارد بدیهی برنامه بهره وری از منابع نفت وگاز ایلام را به عنوان ریلی جدید برای تحریک و راهبری توسعه ایلام مورد اهتمام قرار داده است .

در دوران جنگ تحمیلی و سالهای پس از آن همواره به بهانه ناامن بودن استان و نبود ‏زیرساخت های توسعه هیچگونه سرمایه گذاری کلانی در ایلام صورت نگرفت و زیر ساخت های توسعه ای آن مهیا نشد.

اما همان تهدید دیروز به عنوان امن ترین مرز کشور اکنون به فرصتی برای دسترسی به بازار عراق مبدل شده است.

دولت تدبیر و امید سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز ایلام  را در قالب چندین مجتمع پالایش وپتروشیمی در دستور کار قرار داده است .

تغییر رویکرد قرار دادن منابع نفت وگاز به عنوان ریل جدید توسعه و پیگیری جدی دستور کار بهره برداری از منابع نفت وگاز و ایجاد تاسیسات و مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی ایلام تا همین جای مقدماتی کار نیز بسیاری از کارشناسان را به تغییر محتوایی و عمقی در روال توسعه این استان امیدوار کرده است.

گزارش های دریافتی از اجرای طرح های مختلف ؛ اکتشاف ، انتقال ، پالایش و فراوری منابع نفت و گاز شمال و جنوب استان ایلام حکایت می کنند.

با وجود ذخائر نفتی ذی قیمت در استان ایلام، ‏باید مقدمات ساخت پالایشگاه در این استان را هر چه زودتر فراهم کرد تا تولیدات نفتی در ‏همین استان پالایش و عرضه شود.‏

واحد بهره برداری چشمه خوش واقع در ۵۲ کیلو متری شهرستان دهلران از توابع استان ایلام با ظرفیت اسمی ۵۵ هزار بشکه در روز نفت تولیدی میادین چشمه خوش، پایدار، ‏پایدار غرب و دالپری را فرآوری و به وسیله یک خط لوله ۱۸ اینچ به طول ۱۵۳ کیلومتر به ‏واحد بهره برداری شماره ۳ اهواز و تلمبه خانه شهید چمران ارسال می کند.‏

نفت ارسالی واحد چشمه خوش در نهایت به منظور تأمین خوراک پالایشگاه ها و یا صادرات از ‏طریق پایانه نفتی به جزیره خارک ارسال می شود.‏

همچنین واحد نمک زدایی چشمه خوش در سال ۱۳۸۵ با ظرفیت اسمی ۷۵ هزار بشکه راه ‏اندازی شده است و ‌خوراک واحد نمک زدایی چشمه خوش از نفت نمکی میادین دهلران، ‏دانان، پایدار غرب و سایر چاه های نمکی تأمین می شود.‏

مرکز بهره برداری تنگ بیجار و کمانکوه در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد.‏

فاز اول این مرکز در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسیده است و دارای ظرفیت فعلی فرآورشی ‏هفت میلیون متر مکعب گاز را در روز دارا ست.‏

‏ گاز مرکز بهره برداری تنگ بیجار پس از فرآورش، به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و همچنین ‏میعانات گازی نیز توسط یک خط لوله شش اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می شود.‏

در استان ایلام ایجاد پالایشگاه‌های گازی و پالایشگاه‌های نفتی و در کنار آن صنایع پتروشیمی ‏و در مراحل بعد صنایع پایین دستی این صنعت باید مد نظر قرار گیرد تا هم زمینه ایجاد ارزش ‏افزوده در اقتصاد ملی و هم سطح اشتغال و درآمد و رفاه اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی در ‏این استان محروم تقویت شود.‏

طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله که در مرز مهران قرار دارند از مهم ترین طرحهای در دست ‏اقدام وزارت نفت است.

در مرحله اول بهره برداری ۳۶ ماهه، ۳۰ هزار بشکه و در مراحل بعدی ‏‏۶۵ هزار بشکه از میادین آذر تولید خواهد شد که در مجموع با احتساب میدان نفتی چنگوله از ‏هردو میدان ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام و تولید از طریق خط لوله به به دهلران انتقال می یابد.‏

‏ کل ذخائر نفتی میدان آذر ۲.۵ میلیارد بشکه و میدان نفتی چنگوله ۳.۵ میلیارد بشکه نفت بوده ‏و برای اجرای طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله دو میلیارد دلار اعتبار اختصاص یافته ‏است.‏

میدان های نفتی آذر و چنگوله با ۲۲ هزار هکتار وسعت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مهران ‏واقع شده است.‏

استاندار ایلام با اشاره به ظرفیت‌های نفت و گاز استان ایلام نیز گفت: دولت برای حوزه نفت و گاز استان ایلام برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است و در آینده‌ای نزدیک فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به پالایشگاه گاز ایلام، هم‌اکنون فاز اول پتروشیمی ایلام راه‌اندازی شده و واحد الفین به‌عنوان مهم‌ترین قسمت پتروشیمی تا سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: احداث یک واحد پتروشیمی دیگر در منطقه با توجه به احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ضروری بوده و علاوه بر این قرار است ۱۰ واحد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نیز در استان احداث شود.

وی افزود: پتروشیمی دهلران نیز با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگان وزارت نفت وارد فاز اجرایی شده که با اجرایی شدن این پروژه ها در مجموع استان به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل می‌شود.

استاندار ایلام همچنین در دیدار با معاون اول رئیس جمهوری بر ضرورت ایجاد شهرک صنعتی تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی در استان  تاکید کردو گفت:  ظرفیت های سه گانه نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان  محور توسعه در استان تقویت شود

 وی افزود: استان ایلام  با داشتن ۱۱ درصد منابع گاز و ۴ درصد نفت کشور و با وجود زیرساخت های لازم برای صنعت پتروشیمی و صنایع پائین دست می تواند در آینده ای نه چندان دور به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در غرب کشور نقش آفرینی کند.

سلیمانی دشتکی گفت: توسعه صنایع پائین دستی در کنار منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی ضمن اینکه چرخ توسعه در استان را شتاب می بخشد معضل بیکاری جوانان در این دیار را نیز تعدیل می کند.

وی همچنین  خواستار ایجاد شهرک صنعتی تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی در استان شد و گفت؛ این موضوع می تواند بعنوان یک مزیت و فرصت مهم برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد در استان نقش ایفا کند. اظهار کرد: برخی از پروژه‌ها چون pp، پروژه لرزه‌نگاری ایوان، پروژه اکتشاف میادین نفتی و گاز در قسمت جنوبی استان درمجموع با اعتباری بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به‌طور غیررسمی شروع به کارکرده است.

**
تدبیر دولت، امیدی برای رستن از محرومیت
وجود حدود ۱۱ درصد منابع گازی و ۶ درصد منابع نفتی ایلام را از مستعدترین مناطق کشور برای اجرای پروژه های حوزه انرژی قرار داده و در این راستا طرح های بزرگی به منظور استحصال این منابع زیرزمینی در استان در حال اجراست.

یکی از مهم ترین این پروژه ها برداشت نفت از میدان آذر است که با سرمایه گذاری صورت گرفته این مقدار در پایان سال ۹۷ به ۶۵ هزار بشکه در روز رسید.

** فاز دوم پتروشیمی در آستانه بهره برداری

فاز دوم مجتمع پتروشیمی ایلام سال ۹۷ به مراحل نهایی بهره برداری رسید و قرار است با حضور رئیس جمهوری افتتاح شود .

در صورت بهره برداری از فاز دوم (الفین)، پتروشیمی ایلام ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن اتیلن در سال خواهد داشت.

محصولات پتروشیمی ایلام از باکیفیت‌ترین محصولات پتروشیمی در کشور است که بیش از ۸۰ درصد آن به بازارهای جهانی صادر می ‌شود.

**بخش کشاورزی بهار زراعی ایلام

استان ۶۰۰ هزار نفری ایلام با گستره ۲۰ هزار کیلومتر مربع در دامنه های رشته کوه های زاگرس ۳۸۰ هزار هکتار زمین زراعی عمدتا دیم دارد .

متکی بر مزیت آب و خاک ، هنوز هم فعالیت های زیر بخش کشاورزی منبع معیشت و تامین درآمد ۳۰ درصد جمعیت استان ایلام در دو سوی کبیرکوه از ایوان تا دهلران است.

معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیر جهاد کشاورزی در ایام الله دهه مبارک فجر در قالب سفری یک روزه به ایلام آمد تا در دهلران پروژه ۳۷ هزار هکتاری احیا ، زهکشی و آبیاری نوین اراضی جنوب استان ایلام را افتتاح کنند، طرحی بی مانند از حیث گستره که قرار است تا ماه های آینده به ۵۰ هزار هکتار افزایش یابد.
تدبیر دولت، امیدی برای رستن از محرومیت
در خصوص اهمیت محوری این طرح و دیگر طرح های توسعه ای در حال اجرا بخش کشاورزی استان ایلام تقریبا همه ناظران و کارشناسان اعتقاد دارند که با بهره برداری کامل آنها، بخش کشاورزی به پیشران رشد درآمد و رونق اشتغال اهالی و به ویژه بهره برداران زمین و زراعت مبدل می شود.

این طرح نه فقط نمونه ای از اقدام های دولت برای  توازن بخشی به توسعه و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مرزنشینان غرب کشور است بلکه به لحاظ اهمیت خود به تنهایی مصداق پاسخگویی دولت به اعتماد مردم است.

در خصوص اهمیت این طرح در اقتصاد زراعی استان و معیشت بهره برداران بخش کشاورزی ایلام توضیح اینکه تا قبل از این طرح کل اراضی تحت کشت ابی به عنوان نتیجه صدها طرح توسعه و یا متاثر از همجواری اراضی با ۱۵رودخانه جاری این استان ،در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۸۰هزار هکتار بوده است.

در هشتمین روز دهه فجر با اجرا و افتتاح یک طرح دولت دکتر روحانی حدود ۵۰ درصد به اراضی آبی موجود استان ایلام اضافه شد اما این اقدام در فضای رسانه ای کشور چندان مورد اقبال و توجه قرار نگرفت که نشان از مظلومیت دولت در حوزه اطلاع رسانی دارد و یا اینکه می توان آن را به کم توجهی مالوف رسانه ها به استان های مرزی مرتبط دانست که در هر دو حالت مصادیق مشابه مکرر دارد.

با این وصف مردم و مسوولان و کارشناسان ،اهمیت این طرح را که نه در زمان اجرا و نه در جریان افتتاح با تبلیغ و بزرگنمایی همراه نبود در ترمیم درآمد و اشتغال اهالی استان ایلام بدرستی می دانند.

** سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای پروژه های آبیاری و زهکشی

دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه آبیاری و زهکشی و بخش زراعت این استان سرمایه گذاری کرده که با این هزینه سرمایه ای در مجموع از ۸۰ هزار هکتار این طرح به همراه سهم استان ایلام در پروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام ۳۷ هزار هکتار آن تکمیل و ۹ هزار هکتار دیگر نیز در فاز دوم در حال اجرا است.

افزون براین هم اکنون نیز به ارزش سه هزار میلیارد ریال پروژه توسعه زراعی و کشت ابی استان در حال اجرا است که با بهره برداری از مجموع آنها سطح زیر کشت اراضی آبی استان ایلام از ۸۰ هزار هکتار به ۱۷۴ هزار هکتار می رسد.

 طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شبکه نوین آبیاری و زهکشی اراضی استان های ایلام و خوزستان از اردیبهشت ماه سال ۹۳ آغاز شد و منابع گسترده ای از سوی دولت برای اجرای آن تخصیص یافت.

در مرحله نخست قرارداد اجرای این طرح با وسعت حدود ۳۰۰ هزار هکتار با وزارت نیرو منعقد شد که اکنون پس از گذشت چهار سال افتتاح بیش از ۳۰۰ هزار هکتار امسال محقق می شود.

۳۷ هزار هکتار از این پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری در استان ایلام قرار دارد و همچنین در کنار آن ۱۰ هزار هکتار از پروژه های توسعه کشت ابی مناطق مرزی در بالا دست این طرح نیز در استانه بهره برداری افتتاح می شود.

برخی اراضی کشاورزی استان در مسیر انتقال آب قرار دارند اما آب برای آنها تخصیص نیافته که باید با اجرای طرح های آبیاری و زهکشی مشکلات در استان وجود دارد وزارت نیرو آب مورد نیاز این اراضی را تامین کند.

تا سه سال آینده ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام با استفاده از روش‌های آبیاری نوین یا همان آبیاری تحت‌فشار تجهیز می‌شود.

اجرای شبکه نوین آبیاری و زهکشی در این سطح از اراضی جنوب استان ایلام در قالب طرح احیا ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های بهره وری از منابع آب و خاک جنوب غربی کشور انجام گرفت که تاکنون بیش از ۳۲۰ هزار هکتار آن اجرا شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سال ۹۳ شروع شده که ۳۷ هزار هکتار از آن در استان ایلام قرار دارد که با تخصیص آب توسط وزارت نیرو سهم استان ایلام در مرحله نخست تکمیل شده است.

علی مراد اکبری رویکرد وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو را استفاده بهینه از آب به روش میکرو عنوان کرد و افزود: برای اجرای این ۳۷ هزار هکتار آبیاری و زهکشی هشت هزار و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب و پیش بینی شده است.

وی افزود: ۱۶ هزار هکتار دیگر از گستره این طرح نیز در دست اقدام است.

**توسعه راه خروج از بن بست

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام خاطرنشان کرد: هم اکنون بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی در استان وجود دارد.

علی اصغر کاظمی افزود: در زمینه ارتقای محورهای اصلی به بزرگراه، هم اکنون ۱۳۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در استان ایجاد شده و این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ راهی با مشخصات بزرگراه در استان وجود نداشت.

وی عنوان کرد: مهمترین محور مواصلاتی استان یعنی جاده ایلام- مهران یا همان جاده اربعین در سال های اخیر با توجه به حجم بالای ترددها، کانون توجه مسؤولان قرار گرفته است.

کاظمی افزود: در سال های گذشته حدود ۶۰ کیلومتر و امسال ۲۶ کیلومتر این مسیر به صورت چهارخطه و بزرگراه، اجرایی شده و امسال نیز مابقی مسیر انجام می شود.

وی اظهار کرد: با تکمیل ۴۰ کیلومتر باقیمانده از بزرگراه ایلام به مهران، راههای استان وارد مسیر توسعه می شوند.

کاظمی عنوان کرد: محوری که تا سال های نه چندان دور با پیچ های تند و خطرناک و نقاط حادثه خیز تردد را برای رانندگان مسافران و زائران سخت کرده بود، حال نسبت به سال های گذشته جاده های آن عریض تر و تردد در آن ها آسان تر است که این موضوع، باعث شده آمار تصادفات کاهش پیدا کند.

وی از برنامه ریزی مسؤولان استان برای اجرای آزادراه در استان خبر داد و گفت: مطالعات دو مسیر از شمال و جنوب برای پیوستن استان به شبکه آزادراهی کشور انجام شده است.

مدیر کل راه وشهرسازی استان، اتصال ایلام به پل زال خرم‌آباد از طریق ایلام- دهلران- اندیمشک، اتصال به آزادراه حمیل- ایلام به مهران و در نهایت، اتصال آزادراه کربلا به آزادراه مهران- دهلران به اندیمشک را سه محور اتصال ایلام به آزادراه نام برد و تصریح کرد: با اتصال ایلام به آزادراه های کشور، این استان به یکی از محورهای ترانزیت کشورمتصل وتوسعه اقتصاد استان نیز متحول می‌شود.
تدبیر دولت، امیدی برای رستن از محرومیت
** ۱۵۱ پروژه راه و شهرسازی در استان ایلام در دست اجراست

کاظمی با اشاره به فعال بودن مراحل احداث ۱۵۱ پروژه در حوزه های مختلف راه و شهرسازی، گفت: برای اجرای این طرح ها بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.

وی تصریح کرد: ۶۲ پروژه بزرگراه، راه اصلی و فرعی با مبلغ قرارداد حدود ۳۲۵ میلیارد تومان، ۳۰ پروژه راه روستایی با مبلغ قرارداد حدود ۳۸ میلیارد تومان و ۵۹ پروژه در بخش ساختمان های عمومی و دولتی با مبلغ قرارداد بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان در سطح استان فعال است.

** تصویب نهایی طرح آمایش سرزمینی ایلام

امسال طرح دراز مدت آمایش سرزمین در شورای برنامه ریزی استان ایلام به تصویب نهایی رسید و برای تایید به شورای آمایش کشور ارسال شد که بعد از تایید از سوی این شورا برنامه های افق ۲۰ سال استان ایلام براساس مفاد این طرح تدوین و برنامه ریزی و اجرا می شود.

** اشتغال

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون رتبه بیکاری استان ایلام از یک به ۲۲ کشور بهبود یافته است.

بر طبق آخرین گزارش مرکز آمار در ارتباط با آخرین وضعیت بیکاری استان در فصل پاییز ۹۷ با نرخ بیکاری ۱۰.۶ شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان و کسب رتبه ۲۲ در کشور هستیم و به عبارتی در این زمان طی یک سال گذشته یک رکود کم نظیر در حوزه بیکاری در کشور تجربه شده است تا شاهد بهبود ۷ پله ای وضعیت بیکاری استان از رتبه ۱۵ در پایان دولت یازدهم (در پایان تابستان ۹۶) به رتبه ۲۲ در پایان آذرماه ۹۷ باشیم .

در ۳ بازه زمانی تابستان ۹۶، تابستان ۹۷ و پاییز ۹۷ به ترتیب نرخ بیکاری استان ۱۱.۶، ۱۱.۸ و ۱۰.۶ را تجربه کرده است در حالی‌که در این زمان‌های مشخص میانگین نرخ بیکاری کشور اعداد ۱۱.۵، ۱۲.۲ و ۱۱.۷ را نشان می‌دهد که این مهم به ترتیب ۱.+، ۴.- و ۱.۱- وضعیت استان را در موضوع بیکاری به نسبت میانگین کشوری نشان می‌دهد.

** ۸۱۱۵ نفر با پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی در ایلام شاغل شدند

امسال با بهره مندی از تسهیلات اشتغال فراگیر یک هزار و ۴۱۷ شغل و در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی نیز ۶ هزار و ۶۹۸ شغل ایجاد شده است که بر این اساس ایلام جز پنج استان برتر کشور است.

امسال سهمیه ابلاغی استان از محل تسهیلات توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال بود که با رایزنی مسئولان این اعتبار به ۱۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

** صنعت

** احیای ۹۵ واحد تولیدی راکد در استان ایلام

یکی از مشکلات مبتلا به استان ایلام در طول سال های گذشته وجود بنگاه های تولیدی راکد و نیمه فعال بود که با تخصیص منابع اعتباری از سوی دولت تلاش شد بخشی از این واحدها دوباره به چرخه تولید و فعالیت بازگردند.

سال ۹۷ نیز در استان ایلام با برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گام های بزرگی در این عرصه برداشته شد بطوریکه ۹۵ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال احیا شده که ۴۲ مورد آن در حوزه معدن و ۵۳ مورد طرح های حوزه کشاورزی است.

** شهرک های صنعتی

امسال ۲۳ قرارداد جدید با متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایلام منعقد شد که در قالب قراردادهای جدید ۹ هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان به سرمایه‌گذران واگذار و سه واحد صنعتی در این مدت به بهره برداری رسیده است.

برای بهره ‌برداری از این واحدهای صنعتی بیش از ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت و با فعالیت آنها برای ۱۰۴ نفر از جوانان جویای کار استان، اشتغالزایی ایجاد شد.

** اربعین

امسال استان ایلام میزبان چهارمین کنگره بزرگ اربعین بود که در این ایام بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعم از زائران ایرانی و اتباع کشورهای خارجی از مرز مهران برای حضور در سوگواره اربعین تردد کردند.

اهمیت مساله اربعین و حجم بسیار وسیع تردد زائران در مرز مهران موجب شد همه روزه شاهد حضور مسئولان ارشد کشوری و لشکری و نیز مسئولان طرف عراقی در مرز مهران باشیم.

اربعین امسال تردد زائران بدون ویزا و گذرنامه ممنوع بود و تنها افراد دارای روادید حق عبور از مرز را داشتند و اکثر مردم به واسطه نزدیکی مرز مهران به عتبات عالیات و نیز امنیت این مرز بیشتر زائران مهران را برای تردد برمی گزینند.

طی بازه حدود ۱۰ روزه بیش از ۴ هزار اتوبوس برای انتقال زائران اربعین به شهرهای مبدا حرکت خود در مرز مهران مستقر شدند.

** بهداشت و درمان

طی سال ۹۷ دانشگاه علوم پزشکی ایلام موفق به افزودن تعداد ۴۸ تخت سی سی یو، آی سی یو و ان آی سی یو به تخت های بیمارستانی استان شد.

۶۳ پروژه عمرانی با اعتبار بیش از ۶ هزار میلیارد ریال در این دانشگاه افتتاح یا کلنگ زنی شد که بسیاری از این پروژه ها در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده اند.

تیم های پزشکی فوق تخصصی موسسه های بخشش، مرهم و محکم برای انجام اعمال جراحی رایگان وارد ایلام شدند.

۴۰۰ کودک دارای ناهنجاری های مادرزادی در ایلام توسط متخصصان موسسه محکم جراحی شدند.

** افتتاح پروژه های هفته دولت و دهه فجر

در هفته دولت سال 97، ۲۷۱ طرح در مناطق مختلف استان ایلام با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد که با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال برای بیش از ۲۵۰ نفر فراهم شد.

همچنین در دهه فجر نیز ۳۳۰ طرح و پروژه با اعتباری بالغ بر هفت هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال با اشتغالزایی سه هزار و ۶۶۸ نفر در حین اجرای پروژه و یک هزار و ۲۲۳ نفر پس از بهره برداری افتتاح و کلنگ زنی شد.

** ورزش و جوانان

ورزشکاران ایلامی از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به کسب ۱۴۲ مدال از مسابقات آسیایی، جهانی و بین المللی شدند.

ورزشکاران این استان در سال جاری در مجموع ۱۵ مقام جهانی، ۹ مقام آسیایی و ۱۱۸ مقام بین المللی کسب کردند که نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته است.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۶۴ ورزشکار به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شده اند که در مجموع ۶۰۴ مدال طلا، نقره و برنز توسط این افراد کسب شده است.

۹۹ درصد هیات های ورزشی استان دارای خانه های تخصصی ورزش هستند و سرانه ورزشی در استان با افتتاح پروژه ها افزایش یافته است.

در حال حاضر ۹۵ پروژه نیمه تمام در مناطق مختلف استان به ویژه نقاط روستایی در دست اقدام است که بخش عمده ای از آنها تا پایان تیر ماه سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.

** پرداخت تسهیلات ازدواج به هشت هزار و ۲۰ زوج ایلامی

در بخش امور جوانان نیز طی ۱۰ ماهه امسال ۹ هزار و ۲۱ نفر زوج متقاضی دریافت وام ازدواج بوده که از این تعداد هشت هزار و ۲۰ نفر تسهیلات دریافت کرده اند.

هم اکنون ۸۲۰ زوج در انتظار دریافت وام ازدواج هستند و تاکنون ۲۳۰ میلیارد ریال به متقاضیان دریافت تسهیلات پرداخت شده است.

یکی از اصلی ترین پروژه های ورزشی افتتاحی استان ایلام در سال ۹۷ سالن بین المللی تیراندازی شهر ایلام و خانه تخصصی تکواندو استان بود که با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح شدند.

یکی از برنامه های محوری استاندار دولت دوازدهم در راستای جبران عقب ماندگی ها دعوت از مسئولان مختلف از وزیر وکیل برای بازدید میدانی از استان ایلام بود که معمولا به تخصیص طرح و اعتبار درحوزه مرتبط آن میهمان می انجامید.

جواد رحیمی مقدم فرماندار سیروان به عنوان شهرستانی که تعدادی از روستاهای ان درجریان سیلاب فروردین ماه امسال دچار اسیب شدند در این باره به ایرنا گفت: با پیگیری استاندارایلام  شمارزیادی از مسئولان کشور از جمله ۱۲ وزیر از سیروان بازدید کردند که حضور انان به تصویب طرح یا تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح های موجود شهرستان  منتهی می شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:1شهریور1398،کدخبر:83447385،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین